
Gemilerde Tankerlerde Gaz Serbest Bırakma (Gas Free) İşlemi![]()
Sezer ASLAN
Yangın, Acil Durumlar Deprem Eğitim Uzmanı Petrol ve petrokimyasallar ulaşım ve diğer endüstriler tarafından kullanılmaya başlanalı beri, son derece yanıcı, toksik ve çevreye zarar veren buharlarını güvenli bir şekilde yönetmek her zaman var olan bir zorluk olmuştur. Güvenlik prosedürlerine ve daha iyi eğitime artan vurguya rağmen, bu görünmez ve tehlikeli buharlar can ve mal kaybına yol açmaya devam ediyor.
Gas Free (Gaz Serbest Bırakma İşlemi), tehlikeli yanıcı veya zehirli gaz konsantrasyonlarından arınmış anlamına gelir. Depoda çözeltiden ziyade gaz fazında bulunan gaz oluşum basıncı kabarcık noktasının altına düştüğü anda gaz açığa çıkar. Bu, rezervuardayken serbest gaz olarak adlandırılır. Gas free işlemi genelde tankların iç kısımlarından tehlikeli ve patlayıcı gazların (Bir geminin bölmelerinden tüm tehlikeli gazların ve kalıntıların uzaklaştırılması süreci, genellikle petrol tankerleri ve kimyasal taşıyıcıların kargolarından kaynaklanan buharlar) uzaklaştırılması işlemidir. Kısaca tipik gaz serbest bırakma işlemi, oksijen konsantrasyonunu azaltan gazın etkisiz hale getirilmesiyle başlar.
Gemilerde Gas Free işlemlerinde tüm bölmeler (kargo tankları, pompa odaları, batardolar ve boş alanlar dahil) açılır ve sıvı petrol ve petrol buharından arındırılır. Mümkün olduğunca su, tortu, kireç ve pas veya petrol veya buharını tutabilecek her şeyden arındırılır. İş Sağlığı ve Güvenliği İdaresi (OSHA): 29 CFR 1915 Alt Bölüm B uyarınca, OSHA, yakıt tankları çevresinde sıcak iş yapan personelin çalışma alanının güvenli olarak sertifikalandırılmasını sağlamasını zorunlu kılar. Alanın yanıcı buharlardan arınmış olduğunu teyit eden bir "Gazsız" sertifikası verilmelidir. Kaynak veya diğer sıcak işler sırasında tehlikeli patlamaları veya yangınları önlemek için bu önlemlere uymak esastır. Ulusal Yangın Koruma Ajansı (NFPA): NFPA standardı 51B, yangın önleme ve korumaya odaklanarak kaynak, kesme ve diğer sıcak iş faaliyetleri için kapsamlı güvenlik yönergelerini ana hatlarıyla belirtir. Buna, sıcak iş izinleri, yangın nöbetleri, yangın söndürme ekipmanı ve patlama riskinin yüksek olabileceği sınırlı alanlarda ek güvenlik önlemlerine olan ihtiyaç dahildir. Risk Değerlendirmesi Gaz Serbest Bırakma işlemi yapılacak olan gemi personeli, temizleme ve gaz boşaltma işlemine başlamadan önce kapsamlı bir risk değerlendirmesi yapmalıdır. Bu işlemler sırasında ve tamamlandıktan sonra tank atmosferi periyodik olarak izlenmelidir. Sonuç olarak, gaz ölçüm aletleri düzgün çalışma koşullarında olmalı ve düzenli olarak kalibre edilmelidir. Bu aletler oksijen, karbon monoksit, hidrojen sülfür ve yanıcı gazların konsantrasyonlarını ölçebilmelidir. Gaz serbest bırakma işleminin amacı, tank atmosferindeki hidrokarbon konsantrasyonunu kritik seyreltme çizgisinin altına veya hacimce %2'nin altına düşürmek için gerçekleştirilir. Temizleme için kullanılan inert gazın oksijen içeriği hacimce %5'in altında olmalıdır. Temizleme, seyreltme veya yer değiştirme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilebilir.
Seyreltme Yöntemi: İnert gaz, tankın içinde önemli bir türbülans oluşturarak maksimum akış hızında verilir. Bu türbülans, hidrokarbon buharlarının konsantrasyonunun kademeli olarak azaltılmasını kolaylaştırır. Deplasman Yöntemi: Tankın üst kısmından inert gaz verilerek, ağır hidrokarbon buharlarının belirlenmiş bir boru sistemi aracılığıyla deplasmanı sağlanır. Standart çalışma koşulları, tanker endüstrisi tarafından gaz tahliye işleminin güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesi için geliştirilir. Amaç, hidrokarbon buharlarının miktarını Alt Yanıcılık Sınırı'nın (LFL) %1'inin yedekleme ve oksijen miktarının hacmini %21'e çıkarmaktır. Zorunlu temiz hava havalandırmaları başlatılmadan önce, söz konusu kargo tankı diğer kargo tanklarından tamamen izole edilmelidir. Havalandırma, yalnızca hidrokarbon kapasitesinin hacminin %2'nin altında ve oksijen kapasitesinin hacminin %8'in altında çalıştırılması doğrulandıktan sonra başlatılmalıdır.
Havalandırma, gemiye monte edilmiş İnert Gaz Üfleyiciler ve geminin deniz suyu pompasından kırılma hattına ve ardından tank temizleme hattına giden taşınabilir Hidro Üfleyiciler gibi sabit çalıştırılarak yapılır. Bu, gaz tahliyesinin parçalarının artmasını ve tasarrufun korunmasını sağlar. Yanıcı gaz sıcaklığı LFL'nin %1'inin diğerine düşene ve oksijen yoğunluğu hacmi %21'e ulaşana kadar zorunlu temiz hava havalandırması sürdürülmelidir.
Tank atmosferinde toksik gaz mevcutsa, konsantrasyonları belirlenen eşik sınır değerinin (TLV) altına düşene kadar havalandırmaya devam edilmelidir. Genel olarak, MR büyüklüğündeki bir tanker için tank temizliğinin başlangıcından gazın tahliyesine kadar geçen operasyon yaklaşık 72-96 saat sürmektedir. Kargo tankları kapalı alanlar olarak sınıflandırılır; sorumlu yetkili personel tarafından kapalı alan giriş izni tamamlanmalıdır. Personel girişi kargo tankı kubbelerinden yapılmalıdır. Personel girişi sırasında kargo tankı sürekli olarak havalandırılmalıdır. Özetlemek gerekirse, Gas Free, gemideki personelin üst düzey yönetimi tarafından yakından denetlenmesi gereken hayati bir operasyondur. Gas Free’in herhangi bir cezadan kaçınması için yerel düzenlemelere, yönergelere ve uyumluluğa uyulması esastır. Gemilerde ve Tankerlerde Sıcak Çalışma ve Gaz Serbest Bırakma (Gas Free) Önemi
Sıcak çalışma, yanıcı malzeme mevcut olduğunda tutuşma kaynağı olabilen veya iş erinde yanıcı malzeme olup olmamasına bakılmaksızın yangın tehlikesi oluşturabilen herhangi bir işlemdir. Bir diğer anlamada sıcak çalışma, kıvılcım, alev veya yanıcı gazların veya yanıcı malzemelerin tutuşmasına neden olabilecek kadar yüksek sıcaklıklar gibi bir tutuşma kaynağı üretme potansiyeli olan iştir. Yaygın sıcak çalışma işlemleri kaynak, lehimleme, kesme ve sert lehimlemedir. Yanıcı malzemeler mevcut olduğunda taşlama ve delme gibi işlemler sıcak çalışma işlemleri haline gelir. Sıcak çalışma sırasında muhtemel risklerin oluşmasını önlemek şunlara dikkat edilmelidir:
Gemilerde ve Tankerlerde Sıcak İş Çalışmalarında Risk Teşkil Eden Faktörler ve Önlemleri Nelerdir? Kıvılcım Tutma
Basınçlandırma
Gaz Algılama
LEL
Hidrojen Sülfür Gazı (H2S) Hidrojen sülfür, formülü H2S olan bir kimyasal bileşiktir ve:
Oksijen (O2)
Korunmak İçin Ne Yapılması Gerekir?
Gemilerde ve Tankerlerde Gas Free Çalışması Yapılmadan Önce Alınacak Emniyet Önlemleri
Kapalı Alanlarda Sıcak Çalışma: Sıcak çalışma, belirlenmiş bir kişi atmosferi test edip tehlikeli olmadığını belirleyene kadar kapalı alanda yapılmamalıdır. Yangın Önlemi:
Bu içeriğe eklenmiş dosyalar:
İlginizi çekebilir... D Sınıfı Yangın Nedir?Sınıf D yangını, yanan metallerin varlığıyla karakterize edilir. Sadece belirli yanıcı metallere örnek olarak En yaygın yanıcı metal türlerinden bazıl... Bolu Kartalkaya'da Çıkan Otel Yangınında Bilinmeyen Gerçekler21 Ocak 2025'te meydana gelen Kartalkaya'daki 12 katlı Grand Kartal Otel'de çıkan yangında 79 kişinin hayatını kaybetti, 50 kişi de yarala... Yangın Söndürme Cihazının TarihçesiEn eski yangın söndürücüler, bir kuyudan veya su kaynağından yangının olduğu yere giden kovalı zincirlerdi.... |
|||||
©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.