IYANGIN SiGORTASI ortaya çıkabilecek büyük yangınları ve önemli kayıpları önlemektir. 5. YANGINDAN KORUNMA FAKTÖRLERİ Bir binadaki yangın risklerine ilişkin sigorta ve değerlendirme unsurlarını etkileyen, bina tasarımı haricinde diğer birçok faktör bu lunmaktadır. 5.1. Belediye Koruma Sınıfı Değerlendirme Sistemi Kamu yangından korunma sistem ve hizmetlerinin uygunluğu ve yeterliliğinin, ticari mülklerde yangın riskinin asgariye indirilmesi üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktad ı r. Sonuç olarak, bu sistem ve hizmetler, potansiyel bir sigorta prim oran tespiti yapılırken dikkate alınması gereken önemli sigorta hususlarıdır. 'Kamu' yangın koruma çalışmaları, öncelikli olarak bir belediye tarafından sunulan yangı nla mücadele hizmetlerine atıfta bulunmaktadır, bunun yanı sıra yangın hidrant ve su tedarik kapsamı da söz konusudur. Sigorta sektörü, bir toplum ta rafından sunulan yangından korunma hizmetlerinin seviyesini yansıtmak üzere, 'belediye koruma faktörü' ismi verilen bir faktör kullanmaktadır. Sigorta Kuruluşları Danışma Örgütü (IAO) bünyesindeki Yangın Sigorta Kuruluşları Araştırma Birimi (FUS), Kanada'daki belediyeler ile yangından korunma araştırmaları gerçekleştirmektedir. FUS araştırması, itfaiye operasyonlarının temel unsurları olan eğitim ve idare; itfaiye birimleri için su tedariki, acil durum haberleşme sistemleri ve yangın önleme programları da dahil olmak üzere kamu yangından korunma programlarının yeterlilik ve güvenilirliğini değerlendirmektedir. Bu belediye araştırmaları , her bir topluluk için nihai bir 'belediye koruma sınıfı ' tespit etmek üzere kullanılmaktadır: 1. Sınıf bir değerlendirme, en yüksek koruma seviyesi anlamına gelmekte iken, 10. Sınıf bir değerlendirme, koruma olmadığı anlamına gelmektedir. Her bir belediye koruma sınıfına, daha sonra, tavsiye edilen prim taban değerine göre uyarlama yapmak üzere, bir 'belediye kon.Ima faktörü' tayin edilir. IYANGIN ve GÜVENLiK SAY! 93 70 Tablo 1. Kullanım türlerine göre, sprinkler bulunan ve bulunmayan yanabilir yapılarda, müsaade edilen azami inşaat alanları. 1 Binada Müsaade Edilen Azami Binaı, Müsaade Edilen Azami Bina Kullanım Tipi Bulunan Alanı (m 2 ) Alanı (m 2) Kat Sayısı (Sprinkler Varsa) (Sprinkler Yoksa) 4 Grup D 3 (Ticari ve kişisel 2 hizmet kullanımları) 1 ,-- 4 Grup E 3 (Ticari faaliyetler) 2 1 - 4 Grup F, Bölüm 3 3 (Düşük riskli sanayi kullanımı) ı 2 1 5.2. Yangınla Mücadele için Su Tedariki Yangınla mücadele için yeterli olan su tedarikini hesaplamak üzere çeşitli prensip ve referanslar mevcuttur; bunlara genellikle "gerekli yangın su miktarı" ismi verilir. Bunlar arasında FUS1 O tarafı ndan üretilenler gibi sigorta sektörü prensipleri ve Alberta Bina Kanunu 11, Ontario Bina Kanunu 12 ve British Columbia Bina Kanunu 13'te yer alan örnekler gibi, su tedariklerinin hesaplanmasına yönelik spesifik bina kanun yönetmelikleri yer almaktadır. Kanada Bina Kanunları Kısım 3'te sadece "her bina için, yangınla mücadele amacı ile yeterli miktarda su tedarikinin gerekli" olduğu ifade edilmektedir. 5.3. Otomatik Sprinkler Sigorta sektörü, otomatik sprinkler sistemlerinin, yangından korunma özelliklerinin artmasına ne gibi katkılarda bulunabileceğini dikkate almaktadır. Yeterli ve güvenilir bir su tedarikine sahip otomatik sprinkler sistemlerinin kurulması ile, sigorta prim oranlarında önemli indirimler sağlanabilir. Genel olarak, ahşap inşaata yönelik IAO'nun tavsiye ettiği sigorta oranlarında, sprinkler kullanımı söz konusu olduğunda, kullanılmayan yapılara kıyasla %50 ila %60 oranında indirimler görülmektedir. Ayrıca, bir binada sprinkler bulunması sureti ile, prim oranına eklenecek olan bu tali inşaat ücretlerinde de ıskonto sağlanabilir veya bu ücretler, tamamen iptal edilebilir. Kanada Bina Kanunlarında, yangın riskinde, sprinkler kullanımında kaynakla3.600 1 NP (Müsaade edilmiyor) 4.800 2.400 7.200 3.600 14.400 7.200 1.800 NP (Müsaade edilmiyor) 2.400 1.500 3.600 1.500 7.200 1.500 3.600 1.800 4.800 2.400 7.200 3.600 14.400 7.200 nan etkinlik, bina kanunlarında kabul edilmiş olup, otomatik sprinkler sistemi mevcut ise, ahşap iskelet veya yanmaz inşaat olmasına rağmen daha uzun binalara müsaade edilmektedir. 5.4. Kayıp Kontrol Mühendisliği Kayıp kontrol mühendisl iğinin ve yangından korunma mühendisliğinin kökleri sigorta sektöründe yer al maktadır. Birçok projede, bilhassa, büyük tesisler ve sanayi binalarında, sigorta firmaları , sürecin erken safhalarında tasarım ekibine, yangından korunma şartnameleri verirler, bir binanın tasarımı ve inşaatı süresince görev alırlar ve bina kullanıma girdikten sonra da, özel teftiş hizmetleri verirler. Ancak son 10 ila 15 senede, sigorta sektörünün yangından korunma tasarımlarına müdahalesinde bir azalma görülmüştür. Bu değişi kl iğin sebebi, kısmen, gerek sigorta firmalarının gerekse ticari kuru luşların sürekli olarak bir yeniden yapılanma sürecinde olduğu modern iş atmosferidir. Ayrıca sigorta firmaları artık, bir tesisi uzun bir süre boyunca sigorta etmeyi beklemedikleri için, süregelen kayıp kontrol hizmetleri tedarik etme konusunda bir yatırım yapmak üzere yeterli teşviki görmemektedirler.15 7. YANGIN KAYIP İSTATİSTİKLERİ Yangın istatistikleri, yangından korunma önlemlerinin genel etkinliğini değerlendirmek ve trendleri tespit etmek amacı ile kullanı labi lir. Ancak, komple, i stikrarl ı ve kapsamlı verilerin derlenmesi, zor ve
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=