Yangın ve Güvenlik Dergisi 93. Sayı (Mart 2006)

lara e-posta, el kılavuzu, haber ve duyuru mektupları yoluyla dağıtım fırsatları var mı? t Ne tip güvenlik posterleri ve diğer görünür hatırlatma panoları yardımcı olabilir? t Personel acil durumlarda ne yapmaları gerektiğini biliyor mu? t Planı güncellemek ve değerlendirmek konusunda organizasyonun her seviyesinin nasıl ilgilenmesi ve ilişkilendirilmesi sağlanacak? Eğitim, Egzersiz ve Tatbikat Yapmak Tesis, kurum ve binada çalışan ya da bu alanları ziyaret eden herkes bir çeşit eğitime tabi tutulmal ıdır. Bu süreç; acil durumlara müdahale edenlerin ekipman kullanımıyla ilgili teknik eğitimini ve prosedürleri gözden geçirmek için çalışanlarla tartışma toplantılarını içerebilir. Aşağıdakiler eğitim planı geliştirmek için temel hususlardır: 1. Planlama Hususları Eğitim planı geliştirmek için sorumlulukları saptayın. Planda belirlenen acil durum müdahale rolleri içinde yönetici, çalışan, ziyaretçi ve müteahhit için eğitim ve bilgi ihtiyacını göz önüne alın. 12 aylık dönemde aşağıdakileri saptayın: t Kim eğitilecek? t Eğitimi kim yapacak? t Hangi eğitim aktivitesi ku llanı lacak? t Toplantılar nerede ve ne zaman olacak? t Toplantılar nasıl değerlendirilecek ve belgelenecek? Eğitim aktivitelerine sivil toplum kuruluşlarını ve müdahalecileri nasıl dahil edebileceğinizi düşünün. Her eğitim aklivitesinden sonra değerlendirme yapın. Değerlendirme sürecine hem personeli hem de gönüllüleri katın. 2. Eğitim Aktivitesi Eğitimler birçok formda olabilir: a. Oryantasyon ve Eğitim ToplantılarıBunlar ihtiyaçları ve sorunları saptamak ve sorulara yanıt bulmak, bilgi vermek için yapılan düzenli tartışma toplantılarıdır. b. Masaüstü Tatbikat-Konferans odasında bir araya gelen acil durum yönetim gurubu üyeleri acil durum senaryolarına nasıl tepki vereceklerini ve sorumluluklarını tartışır. Eğitim aktivitesini daha fazla talep etmeden önce eksiklik ve karışıklıkları görmek için az maliyetli ve etkili bir yoldur. c. Tatbikata Doğru Yürüme - Acil durum yönetim grubu ve müdahale takımları asl ında kendi acil durum müdahale fonksiyonlarını yerine getirir. Bu aktivite daha fazla kişiyi kapsar ve masaüstü egzersizinden biraz daha kapsamlıdır. d. İşlevsel Tatbikatlar - Bu tatbikatlar tıbbi müdahale, acil durum duyurusu, uyarı, ikaz ve haberleşme prosedürleri ve ekipmanları gibi özel işlevleri aynı zamanda olmasa bile test eder. Personelin sistemleri değerlendirmesi ve problemli alanları saptaması istenir. e. Tahliye Tatbikatı - Bütün personelin, kontrol edilmek için daha önce belirlenmiş toplanma alanına doğru tahliye rotasını izlediği, ulaşma prosedürlerinin test edildiği tatbikatlardır. Tahliye süresince koridorlarda duman, enkaz ve molozla kapanan merdivenler gibi acil durum esnasında meydana gelebilecek tehlikeler hakkında katılımcıların not almaları ve bunlara dikkat etmeleri, bunların nasıl önlenebileceği üzerinde fikir yürütmeleri istenir. Planlar buna göre değiştirilir. f. Tam Kapsamlı Gerçeğe Yakın Egzersiz Gerçek bir acil ya da afet durumu mümkün olduğunca gerçeğine yakın taklit edilir. Bu egzersiz yönetimi; toplum müdahale organizasyonlarını, çalışanları, tesis, kurum ve bina acil durum müdahale personelini kapsar. 3. Çalışanların Eğitimi Bütün çalışanlar için genel eğitim şunları içermelidir: t Bireysel roller ve sorumluluklar t Tehditler, tehlikeler ve koruyucu aksiyonlar hakkında bilgi t Tebliğ, uyarı, ikaz ve haberleşme prosedürleri t Acil durumda aile üyelerinin yerini saptama yolları t Acil durum müdahale prosedürleri t Tahliye, barınak, sığınak ve mesuliyet prosedürleri t Ortak acil durum ekipmanlarının kullanımı ve yerleri t Acil durumda işe ara verme ve işi tatil etme prosedürleri Hasar görebilirlik (tehlikeye maruz kalAKLINIZDA BULUNSUN 1 --- ma) analizi esnasında geliştirilen senaryolar, eğitim olayları için temel olabilecektir. İtfaiye, tehlikeli madde, kurtarma, ilkyardım servisleri ya da takımları olan tesis, kurum ve binaların eğitim gereksinimleri için belirli (minimum) standartlara uyulmalıd ı r. 4. Planı Değerlendirme ve Değiştirme En azından yılda bir kez olmak üzere bütün planı denetleyin. Bu konuda ele alınacak konular: t Planı güncellerken ve değerlendirirken tüm yönetim kademelerini nasıl dahil edebilirsiniz? t Hasar görebilirlik analizinde problemli alanlar ve kaynak kıtlığı yeterince tanımlanmış mı? t Plan gerçek olaylardan ve tatbikatlardan alınan dersleri yansıtıyor mu? t Acil durum yönetim grubu ve acil durum müdahale takımı kendi sorumluluklarını kavramış mı? Yeni üyeler eğitilmiş mi? t Tesis, kurum ve binanın fiziksel görünümü, yerleşimindeki değişiklikler plana yansıtılıyor mu? Yeni tesis, kurum ve bina plana dahil edilmiş mi? t Tesis, kurum ve bina fotoğrafları ve diğer kayıtlar güncellenmiş mi? t Tesis, kurum ve bina eğitim amaçlarına yetiyor mu? t Tesis, kurum ve binadaki tehlikeler değişmiş mi? t Plandaki isim, unvan ve telefon numaraları güncel mi? t Acil durum yönetiminin birleştirilmesi için adımlar atılıyor mu? t Sivil toplum kuruluşlarına ve resmi gayri resmi kurumlara plan tanıtılmış mı? t 1. Planın değerlendirilmesi kapsanıyor mu? Yıllık bir resmi teftiş denetiminin yanında, aşağıdaki zamanlarda da planı değerlendirin ve değiştirin: t Her eğitim egzersizi ve tatbikatı sonrasında t Her acil durum sonrasında t Kişiler veya sorumluluklar değiştiğinde t Tesis, kurum ve binanın fiziksel görünümü, yer planı değiştiğinde t Politika ve prosedürler değiştiğinde Son olarak planda yapılan değişikliklerle ilgili personele özet bilgi vermeyi unutmayın. ■ YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 931 141

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=