ITULUMBACI Sadece lstanbul'da 70 binden fazla LPG dönüşümü yapılmış araç olduğu ve bunların önemli kısmının standartlara uygun olmadığı, ömürlerini doldurmuş olması göz önüne alınırsa önümüzdeki günlerde bu tür yangınlarla daha çok karşılaşacağız demektir. 3) Çevredekilere itfaiyeye haber vermesini söyleyiniz. Yangının büyüme ihtimalini göz önüne alarak itfaiyeye haber verilmelidir. Yangın itfaiye gelmeden söndürülse bile gerek yasal işlemler ve gerekse sigorta bakımından itfaiyeye rapor tutturulmasında büyük yarar vardır. Motoru kapatıp, yolcuları dışarı çıkardıktan sonra kendinizi riske sokmadan söndürme çalışmalarına başlayınız. Yangını söndürürken aşağıdaki esasları uygulayınız: a) Önce rüzgarı arkanıza alınız. Dumanın üzerinize gelmemesi, aşırı ısıya maruz kalmamanız için ve alevin dibine yaklaşabilmeniz açısından rüzgar yönüne dikkat etmelisiniz. b) Yangın söndürücüsünü alevlere değil alevin tam dibine tutunuz. Alevlerin üzerine attığınız söndürücünün bir etkisi olmaz. Alevin dibinden başlayarak yavaş yavaş ileriye doğru söndürücüyü tutunuz. YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 93 10 c) Eğer yakıt sızıntısı varsa sızıntının olduğu yere doğru söndürücüyü tutunuz ve alevle sızıntı noktasını ayırmaya çalışınız. d) Söndürme cihazınız yoksa kum veya toprak atınız. Aracınızda söndürücü yoksa veya boşalmışsa çevredeki imkanları kullanmaya çalışınız. Yangın küçükse üzerine bir bez parçası kapatarak söndürebilirsiniz. Fakat büyümüşse kendinizi riske atmayınız. e) Diğer araçlardan söndürme cihazı isteyiniz ve uzakta durmalarını sağlayınız. Çoğu yangında bir araçta bulunan söndürücü yeterli olmamaktadır. Çevredeki araçlardan söndürme cihazı alınması ve personelinden yararlanılması ilk düşünülen hususlardan olmalıdır. f) Yangın söndükten sonra araç iyice soğuyuncaya kadar bekleyiniz ve kontrol etmeden aracı çalıştırmayınız. Sonuç olarak; taşıtlarda yangın güvenliğinin sağlanması ve çabuk söndürülebilmesi için uygun sigorta kullanılması, kabloların yangına dirençli seçilmesi, aydınlatma armatürlerinin ve bujilerin sürekli bakımının yapılması, yağ birikmelerinin önlenmesi, araç içinde parlayıcı madde bulundurulmaması, taşıtın özelliğine göre bir söndürme cihazı bulundurulması gerekmektedir. Kayııaklar 1. Li, Yııguang, "Assessıııent of Vehicle Fires in New Zea/and Parking Buildings", Fire Engineering Research Report 04/2 (2004). 2. National Fire Protection Associatioıı (/998) NFPA 88A Standard for Parking Structures. 1998. Nationa/ Fire Protection Association. 3. Santrock, J (2002a) "Evaluation ofMotor Velıicle Fire lnitiation and Propagation-Par/ 7: Propagatioıı of an Engine Coıııpartment Fire in a /997 Rear Wlıeel Drive Passenger Car." General Motors Coıporation, Warren, MI, USA. 3. İstanbul İtfaiye Müdürlüğü İstatistikleri (2005). 4. Cote, A. E. aııd Powell, P (2003) Fire Protectioıı Haııdbook. 19th. Natioııal Fire Protectioıı Association, Qııiııcy, Mass.■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=