ITULUMBACI Pl'of. Dr. Abdııralııııaıı Kılıç Jrü Makiııcı Fcıkiilıesi Çağııııızw vazgeçilmez araçlarındaıı olaıı kara taşıtlcırııula ıııeydaııa gelen yaııgmlar biiyiik zararlara ııedeıı olııuıktadır. 8 IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 93 Kara Taşıtları Yangınları Son zamanlarda kara taşıtlarında meydana gelen yangınların sayısı her geçen gün artmaktadır. Kuşkusuz bunun nedeni araç sayısının artışıdır. Çağımızın vazgeçilmez araçlarından olan kara taşıtlarında meydana gelen yangınlar büyük zararlara neden olmaktadır. Araç yangınları toplam yang ınların yüzde 515'i düzeyindedir ve son bir yıl içinde istanbul'da 1038 kara taşıtı yangını meydana gelmiştir. Taşıt yangınları toplam yang ı nların yüzde ?'si olmasına rağmen maddi hasar bakımından toplamın yüzde 1S'ine tekabül etmektedir. Kara taşıtı yangınları başlangıçta araç içinde bulunan yangın söndürücüler veya çevrede bulunanlar tarafından söndürülemezse araç tamamen yanmaktadır. Zira itfaiyenin olay yerine ulaşması , yolun yangın nedeniyle kapanması veya itfaiyenin uzak olması nedenleriyle çok geç olmaktadır. Yanan araç trafiği kapatır ve itfaiye yakın olsa bile olay yerine yaklaşamaz. İtfaiyenin 200 metre yaklaştığı halde yangın yerine ulaşamadığı çok sayıda yangına rastlanmı ştır. Taşıt yangınlarında meydana gelen zarar miktarının ortalaması diğer yangıların ortalamasına göre daha yüksektir. Diğer yangınlarda hasar miktarı farklı olmasına rağmen taşıt yangınlarında hasar miktarı yaklaşık aynı mertebelerdedir. Bunun nedeni taşıt yangınlarının başlangıçta söndürülememesi ve çoğu zaman taşıtın tamamının yanması ile sonuçlanmasındand ı r. Taşıtların yangın güvenliği; dizaynı ve konstrüksiyonuna, taşıtın yapım malzemelerine, taşıtın bakımına, kullanım şekline ve park edildiği yerin özelliklerine bağlı dır. Kara taşıtlarındaki yangınların% 59'u motor bölgesinde, % 35'i yolculardan, % 3 yakıt tankından meydana gelmektedir. Lastiklerin ve farların ısınmasından meydana gelen yangınlar ise % 2 düzeyindedir. Çarpışan araçlarda ise yangınları n % 54'ü motor kısmından, %33'ü yakıt tankından ve% 4'ü lastiklerden ve frenden meydana gelmektedir. Taşıtlarda yangın hasarı miktarı çok sayıda faktöre bağlıdır: t Aracın türü (otomobil, motosiklet, kamyon, otobüs vb.) t Aracın kullanım şekli (özel araç, ticari araç vs.) t Kullanıld ığı iklim ve çevre şartları (sıcak hava, yüksek nem, kirli hava) t Aracın yaşı t Aracın bakımı (çarpışma hasarları, sızdırma, lastikler, frenler vb.) t Yapım malzemesi ve konstrüksiyonu t Kullanılan yakıt cinsi (benzin, mazot, propan) yangının oluşumunda ve büyümesinde rol oynar. Diğer yangınlarda olduğu gibi taşıt yangınlarında da, bir yanmanın olabilmesi için yanıcı maddeye, oksijene ve kıvılcıma ihtiyaç vardır. Bütün araçlarda yanıcı madde yeterince mevcuttur. Benzin, mazot, propan veya benzeri hidrokarbon bileşimi gibi yakıt, yalıtım malzemeleri, seslendirme kabloları , elektrik kabloları ve plastik gövde, yanıcı malzemelerdir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=