IKAPAK KONUSU 2004 yılı SSK istatistiklerine göre; 83 biıı 830 iş k(IZ(ISI, 384 meslek /ı(ls falığı, 843 iş kazası ve meslek hastalığı soııııcıı öliiııı ve 2 ıııilyoıı 31 biıı 238 işgiiııii kaybı gerçekleşıııiştiı: Sadece ıııaııevi olarak değil, mad,li olarak da biiyiik maliyetlere ııedeıı olaıı iş k"zal(lrı ve meslek /ı(lstalıklarıııııı bu oraıılard" olması, iş sağlığı ve giiveııliği koııusıııula hem kurumsal lıeııı de bireysel biliııciıı ülkemizde yeterli düzeyde olmadığı gerçeğini ortaya koyuyor. Kıışkusıız iş sağlığı. ve gii venliğiııiıı Tiirkiye'de geliştirilmesi koıuısııııda Ç(l/ışııı(I ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 'ııa (ÇSGB) ve bu kun111uı b(lğ/ı olarak çalışıııalarıııı. siirdiireıı İş Sağlığı ve Giiveııliği Geııel Miidiirliiğii 'ııe biiyiik görev ,tiişiiyor. __ 54 IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 91 İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü Erhan Batur Türkiye'deki 11Güvenlik Kültürü11nü Değerlendiriyor 2005 yılında iş sağlığı ve güvenl iği bilinci ni ülkemizde arttırmak amacıyla birçok proje ve etkin liğe imza atan İş Sağlığı ve Genel Müdürlüğü; 2006 yı l ında da bu konudaki çalışmalarına aynı hızla devam etmeyi planlıyor. "Avrupa Birliğ i (AB) ile bütünleşme sürecinde, AB'nin bu alandaki kurumları ile bütünleşme ve AB'de halen uygulanmakta olan projelere entegre olma ça l ışma la rım ız önümüzdeki dönemde de devam edecektir" diyen İş Sağlığı ve Güvenl iğ i Genel Müdürü Erhan Batur; müdürlüğün gelecek proje çal ışmaları, Türkiye'de yaşanan iş kazaları ve meslek kazaların ın sebepleri, mevcut mevzuat ve uygulamalar konusundaki sorularımızı yanıtlıyor. ı6 Türkiye'de iş kazaları ve meslek hastalıklarının fazla olmasının sebepleri sizce nedir? İş kazaları ve meslek hastal ıkları sadece ülkemizin değil gelişmiş ülkelerin de önemli bir sorunudur. Nitekim iş sağlığı ve g üvenliği konusu AB'nin üzerinde en çok yoğ unlaştığ ı ve önem verdiği sosyal politika konularından birini oluştu rmaktadır. AB'nin 2002 -2006 iş sağlığı ve güvenliğ i stratejisi "Topluluğun sağlık ve güvenlik politi kas ı , ça l ışanla r dahil olmak üzere bütün aktörleri bir araya getiren ve bunu yaparken de, risk önleme kültürünün gelişimi ve risklerin önceden tahmin edilerek kontrol altına alınması hususlarına bir bakış açısı getirmekte ve koruyucu ya klaşımlar üzerine dayandırı lmaktadı r. " ILO'nun 2003 yıl ı global strateji belgesinde de benzer şekilde; "Ulusal önleyici sağlık ve güvenlik kültürü, sağl ı klı ve güvenlikli bir çalışma ortamına sahip olma hakkına herkesin saygı gösterdiği ; hak, sorumluluk ve ödevlerin önleme prensibine öncelik verilerek açıkça tanımlandığı bir sistem içerisinde; hükümet, işveren Erluııı Batur Jş Sağlığı ve Güve11/iği Genel Miidürü ve işçilerin sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturulmasında aktif olarak yer aldıkları bir anlayışt ı r. Önleyici sağlı k ve güvenlik kültürünün sürdürülmesi, tehlike ve risk kavramları ile tehlike ve risklerin nasıl önleneceği veya nası l kontrol altına alınacağıyla ilgili olarak toplumsal bilinç ve anlayış düzeyinin yükseltilmesi mevcut bütün vasıtaların kullanılması ile mümkündür" ifadesi yer al maktad ı r. Bu açıklamalar iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili sorun l arı n , toplum içerisinde ilgili bütün paydaşların sarf ettiği ortak bir çaba ve kültür oluşumu olarak ele al ınması ve bütün politik araçların aktif olarak kullanılması ile çözümlenebileceğini açıkça ortaya koymaktadı r. Sonuç olarak; iş sağlığı ve güvenli ğ i konusunun nihai hedefi olan iş kazaları ve meslek hastal ıklarının en alt seviyelere indirilmesinde sadece mevzuatın iyileştirilmesinin yeterli olmadığ ı n ı , konunun tüm sosyal taraflar ve diğer paydaşlar tarafından desteklenen bir ülke politi kası olarak ele alınması gerektiğini söyleyebiliriz. İş sağlığı ve güvenl iğ i konusunun nihai hedefi olan iş kazaları ve meslek hasta1 ı kla rı n ı n en alt seviyelere indirilmesinde
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=