\GÜNCEL Havalimanında Yangın Ankara Esenboğa Havalimanı İç Hatlar BTerminali'nde çıkan yangın, herhangi bir yaralanma ve can kaybı olmadan atlatıldı. Yangının ardından havalimanı gibi umuma açık alanlardaki yangın algılama, söndürme ve tahliye sistemlerinin ne derece yeterli olduğu sorusu tekrar gündeme geldi. 13 Kasım 2005 tarihinde Esenboğa Havalimanı B Terminali'nin kafeterya kısmındaki USAŞ Kafeteryası'nda saat 23.50 sıralarında, elektrik kontağından çıktığı tahmin edilen yangın maddi hasara neden oldu. Kısa sürede B Terminali'ni kaplayan yangında ölen ya da yaralanan olmazken, B Terminali'nin çatısı tamamen yandı. Havalandırmanın çok güçlü olması nedeniyle yangın algılanmasının geciktiği ve aspiratörlerin de yangının çatıya kadar ulaşmasına neden olduğu bild irildi. İlk müdahalenin Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ} tarafından yapıldığı yangının, iç Hatlar Terminali dışındaki diğer kısımlara sıçraması önlendi. Kısa süre sonra Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Çubuk Belediyesi itfaiye ekiplerinin de müdahale ettiği yangın, iki saat süren bir çalışma sonunda kontrol altına alınabildi. iç Hatlar Terminali'nin tamamen kullanılmaz halde olması nedeniyle yangından etkilenmeyen A Terminali, iç hat yolcularına açıldı. Uçuşlarda herhangi bir aksaklık yaşanmazken yangında bazı elektronik sistemlerin tahrip olması nedeniyle, yolcu bilet kontrol ve biniş işlemleri bir süre manuel olarak yapıldı. Hasar tespit çalışmalarının DHMİ tarafından yapıldığı yangının teknik raporu sonucunda, yanan binanın yıkılmasının söz konusu olmadığı belirtiliyor. Ankara Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Faruk Kurutuz yangının ayrıntılarını şöyle aktardı: "Hava terminalinde meydana gelen yangına Ankara 22 r ANGIN ve GÜVENLiK SAYI 91 Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı 34 araç ve yaklaşık 90 personelle müdahale etti. İtfa iyem iz olay yerine vardığında, yangın hem çatının tamamına hem de ara asma katlara ulaşmıştı. Orada yapılacak şey yangının diğer bölümlere sirayetinin engellenmesi idi. Bu da başarıyla tamamlandı." Ateş Kaynaklı İşyerleri Tehlike Unsuru Olabilir Mi? Olayın ardından, yılda 3 milyon yolcuya hizmet veren, günde ortalama 150 uçağın inip kalktığı Esenboğa Havalimanı iç Hatlar Terminali'ndeki yangın önleme ve söndürme sistemleri hakkında eleştiriler gündeme geldi. Yapılan eleştirilerden bazıları havalimanında yangın söndürme sisteminin olmadığı yönünde yoğunlaşırken ; terminal içindeki yangın söndürme cihazlarının yetersiz olması ve sprinkler sisteminin bulunmaması da eleştirilen hususlar arasında yer ald ı. Ankara Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Faruk Kurutuz'un ifadeleri ise konunun ele alınmayan bir yönünü ortaya koyuyor. Havalimanları , metro ve gar istasyonları gibi umuma açık yerlerde baca kullanan ve ateş kaynağı bulunan işyerlerinin faaliyetlerinin uygun olmadığını belirten Kurutuz; bu konudaki görüşlerini şöyle ifade etti: " Haval imanlarında, metro ve gar istasyonlarında yani genelde umuma açıklık özelliği arz eden yerlerde bu tür işyerlerinin faaliyetinin uygun olmayacağını düşünüyorum. Çünkü bu yangında da olduğu gibi bu tür işyerleri nde meydana gelen yangınlar yani baca kullanan, ateş kaynağı işyerlerinde olan yangınlar kısa sürede kurumun diğer alanlarına rahatlıkla yayılabilir. Buna ek olarak bu tür yerlerin şaft bağlantıları kesinlikle bağımsız olmal ı. Kablo yayılım sistemleri bağımsız ve kapalı sistemde olmal ı. Buralarda kesinlikle mazgal bağlantı ları ve mazgal dağı l ımları ve havalandırma boşluk bağlantıları dağılımları olmamalı. Aksi halde bir merkezde başlayan yangın kolaylıkla bir kablo vasıtasıyla en uç noktaya kadar kolaylıkla dağılabilir." Havalimanında yangın söndürme sistemlerinin yetersiz olduğu ve gerekli tedbirlerin al ınmadığ ı yönündeki eleştiriler konusunda ise Kurutuz: "Türkiye'de gördüğümüz bir eksiklik ve zorluk da binalarımızda dahili söndürme, algılama ve tahliye imkanlarının yetersiz ol u şudur. Oysaki binala rı mızda dahili söndürme sistemleri olsa, bunlar yangının başlama noktasında devreye girerek müdahale etseler ya yangını söndürecekler ya da lokalize bir şekilde itfaiyenin gelişine kadar yangını kontrol altında tutabileceklerdir. Bu da son derece önemli bir uygulama şekli olacaktır. Havaalanında bu önlemler olsaydı, yangın büyümezdi" diye konuştu. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=