IAKLINIZDA BULUNSUN olur. Örgütünüzdeki insanların politikanızı uygulamak ve riskleri kontrol etmek için ne yapacaklarını belirler. Kimin ne zaman, hangi sonuçlarla ne yaptığını tanımlar. Standartlar hakkına üç kilit nokta, standartların; t Ölçülebilir, t Başarılabilir, t Gerçekçi olmasıdır. Eğer "eğitilmiş"in tam olarak ne demek olduğunu ve işi kimin yapacağını bilmiyorsanız "personel eğitilmelidir" gibi ifadelerin ölçülmesi zordur. Eğer korumanın yeterliği yoksa "bütün makineler korunacaktır" ifadesini başarmak güçtür. Endüstri tabanlı standartların çoğu zaten vardır ve onları uygulanabildikleri yerlerde adapte edebilirsiniz. Diğer durumlarda tavsiye almalı ve tercihen rakamlara, niceliklere ve seviyelere gönderme yaparak, gerçekçi olarak kabul edilen ve kontrol edilebilen kendi standardınızı oluşturmalısınız. Örneğin: t Risk değerlendirmelerin i tamamlamak ve gerekli kontrolleri uygulamak, t Atölye sıcaklıklarını belli bir aralıkta tutmak, t Kabul edilebilen katı ve sıvı atık ve emisyon seviyelerini tanımlamak, 172 t Makinelerin başındaki bekçileri kontrol için yöntemleri ve frekansı, görevler, işyerleri için ergonomik tasarım kriterleriyle eğitim seviyelerini saptamak, t Belirlenen zaman cetvelinde personel veya onların temsilcilerine danışmayı düzenlemek, t Belirlenen zamanlarda belli yollarla performansı izlemek. Kendinize sorun: 1. Bir sağlık ve güvenlik planınız var mı? 2. Her yeni iş başladığında sağlık ve güvenlik her zaman göz önüne alınıyormu? 3. Kendi personeliniz ve halk için tehlikeleri saptadınız, riskleri değerlendirdiniz, alan, tesis, maddeler, prosedürler, insanlar ve ürünler için standartlar belirlediniz mi? 4. Yangınlar, ürün sapmaları gibi yakın zamanlı ve ciddi tehlikelerle baş etmek için bir planınız var mı? 5. Standartlarının şartlara uygun mu, riskler etkin bir şekilde kontrol ediliyor mu? YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 91 Adım 4: Performansınızı Ölçün Başarılı olup olmadığınızı öğrenmek için finans, üretim ve satış gibi sağlık ve güvenlik performansınızı da ölçmelisiniz. Şunları bilmelisiniz: t Neredesiniz? t Nerede olmak istiyorsunuz? t Fark ne ve neden? Bir şeyler yanlış gitmeden önceki aktif izleme standartlarınızın uygulandığı ve yönetim kontrolünün yapıldığından emin olmak için düzenli denetim ve kontrolü içermektedir. Bir şeyler yanlış gittikten sonra yapılan Reaktif/tepkisel izleme ise yaralanma, hastalık, tesis zararı veya yakın kayıplarla sonuçlanmış olsa bile hatalarınızdan öğrenmeyi kapsamaktadır. İzleme sistemlerinin iki kilit bileşeni t Aktif izleme: (bir şeyler yanlış gitmeden önce) Kendiniz için koyduğunuz hedef ve standartları başarabiliyor musunuz ve onlar etkili oluyor mu? t Reaktif/tepkisel izleme: (bir şeyler yanlış gittikten sonra) Yaralanmaları, hastalık nedenlerini, tesis zararlarını ve yakın kayıpları denetlemek, her durumda standardın neden yetersiz olduğunu saptamak. Aktif ve reaktif/tepkisel izlemeden gelen bilgilerin risk yaratan durumları saptamakta ve çözüm üretmekte kullanıldığından emin olmalısınız. Öncelik, risklerin büyük olduğu durumlara verilmelidir. Ciddi olaylara ve ciddi zarar potansiyeli taşıyanlara daha yakından bakın. İkisi de olayların mevcut ve temeldeki sebeplerinin anlaşı lmasına gerek duymaktadır. Araştırın ve ne olduğunu kaydedin; neden olduğunu bulun. Örgüt ve politika ile ilgili değişimler de dahil çözüm için harekete geçmek üzere otorite sahibi insanlara bilgi verin. Kendinize sorun: 1. Sağlık ve güvenlik konusunda nasıl bir performans sergilediğinizi biliyor musunuz? 2. Sağlık ve güvenlik için belirlediğiniz kendi hedef ve standartlarınızı başardığınızı nasıl biliyorsunuz? Riskler için kontrolleriniz yeterince iyi mi? 3. İşinizi etkileyen sağlık ve güvenlik yasalarıyla uyumlu çalıştığınızı nereden biliyorsunuz? 4. Kaza araştırmalarınız kazaların altında yatan sebeplerin hepsini bulabiliyor mu? Yoksa hata yapan ilk kişiyi bulduğunuzda bitiyorlar mı? 5. Yaralanmalar, kötü sağlık ve kaza kayıplarıyla ilgili doğru kayıtlara sahip misiniz? Adım 5: Deneyimlerden Öğrenin- Denetim ve Değerlendirme İzleme aktiviteleri gözden geçirme ve performansı artırmayı sağlayan bilgileri sunmaktadır. Kendi personeliniz ve dışarıdan kişiler tarafından denetim politikanız, örgütünüz ve sistemlerinizin gerçekten doğru sonuçlara ulaşıp ulaşmadığına bakarak izleme eylemlerini tamamlar. Sistemlerinizin güvenilirliği ve etkinliğiyle ilgili bilgi verir. Deneyimlerinizden öğrenin. Sağlık ve güvenlik yönetimine yaklaşımınızı iyileştirmek için performans ölçümünden gelen sonuçları denetimlerden gelen bilgilerle birleştirin. Şunlara dikkat ederek sağlık ve güvenlik politikanızı değerlendirin: t Sağlık ve güvenlik performans standartlarıyla uyum derecesi (yasalar dahil), t Standartların olmadığı veya yetersiz kaldığı durumlar, t Belirlenen zaman dilimleri içinde ifade edilen hedeflere ulaşma, t Yaralanma, hastalık ve olay verileri; mevcut ve altında yatan nedenlerin, eğilimlerin ve ortak özelliklerin analizi. Bu işaretler hangi alanda gelişmeniz gerektiğini size gösterecektir. Kendinize sorun: 1. Hatalarınızdan ve başarılarınızdan ne öğrenebilirsiniz? 2. Sağlık ve güvenlik denetimi yapıyor musunuz? 3. Denetim bulguları üzerine ne yapıldı? 4. Denetimler tüm seviyelerdeki çalışanları kapsıyor mu? 5. Politika ve performansınızı en son ne zaman değerlendirdiniz? Sonuç Sağlık ve güvenliğe bu yaklaşım denendi ve test edildi. Pek çok başarılı şirket tarafından kullanılan kalite yönetimi sistemleriyle güçlü benzerlikleri vardır. İnsanları korumanızı ve kayıpları kontrol altına almanızı sağlar. Beş adımın hepsi de temeldir. Her adımdaki soruları ne kadar iyi cevaplandırdınız? Gelişmenizin gerekli olduğunu düşünüyorsanız bugün harekete geçin, gelecekteki bir kazaya tepki olarak harekete geçmeyin. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=