1 KAPAK KONUSU mevzuat şartlarına riayet etmesini, hem de, daha önemlisi, belirli bir süre zarfında, başı dertte olan herhangi bir işçiye ulaşılabilmesi n i mümkün kı lmak üzere, alarm merkezlerine veri sinyalleri göndermenin yöntemlerini araştırmaktayd ı . Netice itibarı ile, gitgide artan sayıda modern işyeri, yalnız ve genellikle uzak konumlarda çalışan personelin korunmasına yönelik bir çözüme gereksinim duymaktaydı. Bu tür bir sistem, sahada bulunan yalnız işçileri, zor bir durum, bir kaza veya saldırı esnasında münferit olarak tespit edebilmeli, yerlerini bulabilmeli ve işçilere yardım sağlayabilmelidir. Birçok şirketin ve büyük alanlara yayılmış operasyonların, herhangi bir zamanda, yalnız çalışmak ve çeşitli alanlarda muhtelif hizmetler vermek durumunda kalan yüzlerce, hatta binlerce personeli bulunduğu düşünüldüğünde, sağlam bir sistemin gerekli olduğu da ortaya çı kmaktadır. Yasal mevzuat ve yönetmeliklere riayet edebilmek üzere, kuruluş la rın , günün herhangi bir saatinde, haftanın herhangi bir gününde, uzak ve potansiyel olarak tehlikeli ortamlarda bulunabilecek hizmetlilerin gereksinimlerine karşı bilhassa hassas davranmaları gerektiği de açı ktır. Genellikle, bir olay gerçekleştiğ inde, bu işçilerin meslektaşları veya dışarıdan biri tarafından bulunması ihtimali çok düşüktür. Ayrıca, bir acil durum esnasında, herhangi bir ölümle sonuçlanan yaralanmanın önüne geçilmesi açıs ı ndan , müdahalenin zamanında yapılması elzemdir. Hiçbir şey şansa bırakılmamalıdır. Mobil çözüm Cep telefonlarına , alarm merkezleri vasıtası ile kendi referans numaraları ve bunun yanı sıra özel bir hat verilebilir. Müşteri, her bir personelin rapor vereceği veya bu personel ile irtibata geçilecek belirli bir zaman aral ığı tespit eder (örneğin saat başı ). Bu gerçekleştiğinde, cep telefonunun da kendi kimlik numarası olduğu için, detaylar, izleme merkezinde görüntülenerek doğrulanabi lir. Daha sonra, müteakip raporlamaya il işkin, kişinin işyerinden ne zaman ayrıldığı ve işyerine ne zaman vardığı , bulundukYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 91 114 Personel, belirli bir saha içinde ve eıra _fında çalışmakta ise, buraya özgü bir izleıııe çözümü dalıa makııl olacak ve dalıcı yüksek bir korıııııa seviyesi sağlayacaktıı: ları noktada ne kadar kalacakları vs. gibi detaylar görüşülebi li r. Herhangi bir nedenden ötürü, personel rapor veremezse, bu derhal tespit edilir ve izleme merkezi, işçinin cep telefonunu arar. işçi derhal cevap vermezse, belirli bir süre geçtikten sonra yine cevap vermezse, durum acil bir durum olarak kabul edilir ve bir devriye gönderilir. Alarm merkezinin, irtibats ız kalan bir personel durumunda ne şeki lde hareket edeceği, organizasyonların kendi prosedürlerine bağl ı dır. Tespit edilen zamanda veya izleme merkezi aradığı zaman, personelin cevap vermemesinin çok iyi nedenleri olabilir. Durumun, ne zaman bir acil durum olarak değerlendiri leceğ i ne yönelik olarak bunun da dikkate alınması gereklidir. Alarm merkezi, tüm zamanlarda, müşteriyi gelişmelerden haberdar etmeli ve aranan numaralar ve gelen çağrılar ile bunlara ne kadar sürede cevap verildiğine dair kesin kayıtlar bulunmalıdır. Yenilikçi yaklaşım, teknolojinin kendisi değil, bu teknolojinin ne şekilde kullanıldığ ıdır. Bu tür bir sistemin kurulması son derece kolay olup, derhal kullanılmaya başl anabilir. Telsiz frekanslarına bağlı kalan geleneksel ve sabit saha sistemlerinin aksine, herhangi bir sabit sistem veya kurulum maliyeti yoktur ve uzak noktalarda çalışan işçiler gerçek bir hareket özgürlüğüne sahiptir. Sahalarda yalnız çalışan işçiler, çeşitli şekillerde tehlikeye maruz kalabilirler. Sadece görevler arasında gidip gelmekten ötürü maruz kaldıkları risklerin yanı sıra, görevli gittikleri sahaların tabiatı, konumları ve özellikleri nedeni ile de risklere maruz kal maktadırlar. Görevlendirildikleri noktalara varana kadar, karşı karşıya kalacakları sorunlara ya da kişilere dair net bir şey bilmemektedirler; vardıklarında ise çok geç olabilir. Özel olarak uyarlanmış teknolojiler kullanılmaktadır ve hareketsizlik sensörü gibi özellikler, personel yara lanmış veya herhangi bir şekilde hareketsiz bırakılmış ise, son derece faydalı olacaktır. Şirketlere, işçi lerinin nerede olduğunun bildirilebilmesi açısından, takip ci hazla rı da, son derece ku l lanışl ı dı r. Tabii ki, cep telefonlarının da, kendilerine özgü sorunları mevcuttur, ancak yüzde 98'i aşan şebeke kapsama özellikleri ile sinyal kaybı sadece çok az noktada bir sorun arz etmektedir. Bir sorun dahi olsa, işyerleri, şansa güvenmektense, personellerinin emniyette olduğunu temin etmek üzere bir devriye gönderilmesini tercih etmektedirler. Özet Halihazırda kullanımda olan ve anlaşılmış teknolojilerin kullanılması mantıklı bir yaklaşımdır. Acil bir gereksinime seri bir cevap sağlamaktadır ve cep telefonları teknolojisi de gitgide daha sofistike bir hal aldığı için, yalnız çalışan işçilerin tetkikine yönelik olarak geliştirilen çözümler de daha sofistike olacaktır. Ancak, bu yaklaşım bazı çözümler için uygun olmakla beraber, bu, münferit personel koruma sistemlerini hariç tutmamalıdır. Görev sorumluluğu , maliyeti düşük olduğu için değil, riske uygun olarak seçilmesi gerektiği anlamına gelmektedir. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=