Yangın ve Güvenlik Dergisi 90. Sayı (Ekim 2005)

1 KAPAK KONUSU Engellilerin Tahliyesi Giiııiiıı öııeıııli koıı.ıısıı, Engelli Hakları Ka11111111 (Disability Discriıııiııatioıı Acı) ııe Sağlık ve Giiııeıılik Mevzııatıııı (Healtlı & Safety Legisfatioıı) bir araya getir(yor: Eııgefliferi iist katlardan talıfiye etmek tartışılıyoı: _________ Birçok şirket, engellileri üst katlardan tahliye etmenin hala yerel itfaiye ya da acil servislerin in işi olduğuna, emniyetli sığınma alanları sağladıkları sürece görevlerini yerine getirdiklerine inan ıyorlar. Durum elbette bu değildir. Aslına bakılacak olunursa, BS 5588 3.14, Sığınma alanlarını "Yangına dayanıklı malzeme ile çevrili (bir binanın dış duvarı olan yerler haricinde) ve emniyetli bir güzergah ile bir kat çı kışına, tahliye asansörüne ya da son çıkışa doğrudan bağlı, böylelikle de engelliler için tahliyeleri için yardım bekleyebilecekleri geçici emniyetli bir mekan teşkil eden alan" olarak tanımlar. Bu maddeye il işkin bir açıklama da, "Sığınma alanları kısa süreler için nispeten emniyetli bekleme bölgeleridir. Bunlar, engellilerin, itfaiye tarafından kurtarılana dek öylece bırakılabilecekleri bölgeler değildir ve personelin yangın halinde uygulanacak prosedürler konusunda eğitiminin önemi konusunda ne dense azdır. Engellilerin tahliyesinde yardım etmesi beklenen tüm personel, ehil biri tarafından, yazılı eğitim esas alınarak, bir program dahilinde ve yılda en az bir kere olmak üzere eğitim görmelidir. Engellilerin tahliyesinin planlanması , her organizasyonda yönetimin sorumluluğudur. Bu iki aşamadan oluşur: Engelli Ayrım kanunu 3. Bölüm (Disability Discrimination Act Part 111) Hizmet Verenlerin engelli bir kişiye karşı ayrım yapmasını kanunen yasaklar. İlkin, genel acil tahliye plan ları nın bir parçası olarak, bina içinde ziyaretçi ya da YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 90 92 Bob Parkiıı, MIFireE, MIFPO, Marsdeıı Fire S<ıfety Ltd. [ Koı!for ıııodeli kııl/aııııııda. :::::ı kullanıcı olarak bulunan engelli insanlar için genel tahliye planları bulunmalıdır. "Kullanıcı", bu bağ lamda , hizmetlerden ya da tesislerden faydalanan ya da mal satın alan kimsedir. İkinci olarak, engelli elemanlar ve bir okulda, kolejde veya üniversitedeki öğrenciler ya da bir mahkemeye düzenli olarak devam eden bir avukat gibi devamlı kullanıcılar için kişiselleştirilmiş planlar hazırlanmalıdı r. "Engelli kişi" tanımını duyanların çoğunun aklına tekerlekli sandalye kullananlar gelir, ama bu tabi ki bu gerçekten çok uzaktır. Engel lilik, geniş anlamı ile Bııildiııg Eııgiııeer, Ağustos 2005 "kişinin günlük faaliyetlerini yerine getirebilmesini uzun vadede ters şekilde etkileyecek fiziksel ya da zihinsel bir sakat- ! ık" olarak tanımlanır. Her bir sakatlık türü farklı bir çözüm gerektirir; örneğin tekerlekli sandalye kullanan biri merdivenleri kullanamaz, görme özürlü biri merdivenleri kullanabilir, ama merdiveni göremez, işitme engelli biri merdivenleri görebilir, ama çalan alarmı duyamayabilir. Şöyle bir senaryo düşünün. Tekerlekli sandalye kullanan biri üçüncü katta bir toplantıya çıkarılıyor: görme özürlü biri, birlikte toplantıya gireceği kişi alt kata kahve almaya indiği için ofiste yalnız bırakılmış: bu arada, görme özürlü biri çıkacağı katta karşılanmak üzere asansöre biniyor: binanın başka bir yerinde ise ellerinde kireçlenme olan bir eleman yangın çıkış kapısının mekanizmasını açamıyor. Üst katlardan birinde bir ziyaretçi yangın alarmından dolayı bir astım krizi geçiriyor. Bir de öğrenme zorluğu çeken bir eleman yönünü kaybediyor. Bu, özellikle büyük bir teşkilatta, sizin de tahmin ede b i l eceğin iz gibi bir abartı değildir ve epeyce düşünce ve planlama gerektirir. Alarmın çaldığı andan itibaren, son kişi de emniyetli bir şekilde binayı terk edene kadar tahliyeyi düşünmelisiniz. Alarmın Çaldığının Farkında Olmak Alarmın duyulamayacağı birkaç koşul vardır; gürültülü makineler ya da işitme engelli kimseler gibi. Yanıp sönen ışıklar ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=