1 KAPAK KONUSU versitesi'nden onaylı olması, otomatik yağmurlama sistemi ve algılama detektörlerinin bulunması, sinemanın yanmaz malzeme kullanılarak yapılması, sinema koltuklarının aralarının geniş olması sonucu olay anında herhangi bir panik, itişme ya da düşmenin yaşanmaması, kapı çıkışlarının rahat olması nedeniyle salon kapılarında herhangi bir paniğin olmaması, G - Mail görevlilerinin acil durum eğitim almış olmaları sonucu yangın esnasında davetlileri başarıyla yönlendirmeleri. .. Tüm bu önlem n iteliğindeki özellikler yangının can kaybı olmadan atlatılmasının aslında en büyük göstergesi. Buna karşıl ık film galası için hazırlanan dekorun plastikten yapılması ve üstüne üstlük mumlarla süslenmesi sonucunda ortaya çıkan yangında panik yaşanmasına acil çıkış kapılarının sürgü sistemi yerine, aşağı itildiğinde kapıyı açan kol sistemiyle çalışması yol açtı. Panik nedeniyle kapıları bulamayan ya da içerden açamayan davetlilerin yard ım ı na iki dakika içerisinde olay yerine ulaşabilen itfaiye yetişti. İçeridekiler kapıları ararken müdahaleye başlayan itfaiye ekipleri kapıları kırarak davetlilerin dışarı çıkmasını sağladı. Durum böyle olunca G-Mall'- de yetersiz acil çıkış kapılarının bulunduğunu iddia etmek yerine, çıkışların işlevlerini tam olarak yerine getirip getirmediği sorusu üzerinde durmak gerekiyor. Nitekim G - Mail Alışveriş ve Kültür Merkezi'nde film galası sırasında çıkan yangınla ilgili olarak Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi'nin yaptığı incelemelerle, merkezde fiziksel olarak bulunan yangın güvenlik önlemlerinin fonksiyonel olmadığı sonucuna varıldı. O halde G - Mail Alışveriş Merkezi'nde yangın ve güvenlik konusunda ne gibi eksiklikler vardı? IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 90 86 • G - Mall'daki Eksiklikler... Duman tahliye sistemi olmaması nedeniyle yangın anında binadan duman tahliyesi yapılamaması ve dumanın itfaiye tarafından çatıda delik açılarak tahliye edilmesinin yanı sıra havalandırma sisteminin dumanı emmek yerine içeriye hava üflemesi, havalandırma ile ilgili eksikliklerin başında gösteriliyor. Bununla birlikte standartlara uymayan yangın "Acil Çıkış" levhalarının yanlış yerlere asılmış ya da yanlış yerleri gösteriyor olmaları ve yangın acil durum aydınlatmasının bulunmaması, yangın kaçış hollerinin dar ve standartlara uygun olmaması, yangın dolaplarının kaçış holleri üzerinde olması nedeniyle dolaplara ulaşı lamaması acil çıkışlar konusunda yaşanan sıkıntıları arttırıyor. Bu s ı kıntılara paralel olarak yangın çıkış kapılarının yerleri ve çalışma mekanizmalarının yanlış ve bazılarının asma kilitle kilitlenmiş olması. bazı yangın tüplerinin boş olması ve tüplerin doluluk oranını gösteren manometrelerinin doluya sabitlenmiş olması, yangının başladığı anda giriş holünde sprinkler sisteminin olmaması ve yangın olan bölgedeki sprinklerlerin su basıncının düşük ve sayılarının yetersiz olması, yaşanan sıkıntıların başlıca sebepleri olarak gösteriliyor. Geçmişten Acı Örnekler 25 Aralık 1991'de Bakırköy Çetinkaya Mağazası'nda, yangın merdivenine açılan çıkış kapılarının bir kısmı tamamen kapatılmış ve bir kısmı da kilitlenmiş olduğundan 12 kişi yaşamını yitirmişti. 17 Kasım 1996'da Laleli'deki Tozbey Oteli'nde yabancı uyruklu 18 kişinin öldüğü, 42 kişinin de yaralandığı yangında, yangın merdivenleri lobiden yer kazanmak için ikinci katta başlad ığı ndan içerdekiler dışarıya çıkamamıştı. 13 Şubat 1999'da Kadıköy Göztepe'deki Mavi Çarşı yangınında, çıkış kapısına ulaşamayan 13 kişi yaşamını yitirmişti. Yangında can verenler; alevlerin yanı sıra, bir dizi ihmal, denetimsizlik, ciddiyetsizlik ve yasal boşluğun kurbanı olmuştu. Yangın çıktığında olay yerine ilk ulaşan itfaiye ekibinde ne merdiven ne de gerekli teçhizat vardı. Oysa müfreze olarak adlandırılan ilk ekibin giysileri yangına dayanıklı olsaydı, yanlarında oksijen maskeleri ve araçta merdiven bulunsaydı, bu kadarfazla can kaybı olmayacaktı. Diğer yandan konut olarak inşa edilen Mavi Çarşı binasının, daha sonra işyerine çevrilmesine rağmen, yangın merdiveni yapılmaması, yangın söndürücülerinin bulunmaması ve yangını önlemek için hiçbir önlemin alınmamış olması meydana gelen kaybı arttırdı. Denetim yapmakla yükümlü itfaiye ve ilçe belediyesi de düzenli kontrol yapmadığ ı için binanın ruhsatı 'konut'tan işyerine çevrilmemişti. Oysa 1992'de Belediye Meclisi'nden geçen Yangından Korunma Yönetmeliği'ne göre bir kattan yüksek olan işyerlerinde yangın merdiveni bulunması . zorunluluğu vardı. Eğer belediye denetimlerini '16 kişi' yerine yeterli bir ekiple yapabilseydi, bu mağaza belki de yangın merdiveni olmadığı için kapatılacaktı. Mağaza, yangından 3 yıl sonra yeniden açıldığında yaşanan olaydan ders alınmışa benziyordu. Binanın her katına yangın muslukları, yangın tüpleri ve yangın alarm ı konuldu ve ayrıca yangın merdiveni de ısıdan etkilenmeyen metalden yapıldı. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=