ITEKNiK BiLGi Lastikle,~ giinliik hayatımızda geııiş yer elde etınekte,/ir. Yangın giivenliği açısından iııcelediğimiz lastik ve kauçuk aslmda yangın öııleme ve söndürme çalışmalarındaki ıııa/zeıııelerde de kııllaııılmaktadır. ____ __ Yıldırım Gök I GOSB YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 86 56 Lastik Sektöründe Yangın Tehlikeleri H emen hemen her sektörde kullanılan lastikler özellikle ambalaj sektöründe kul lanılmakla beraber, ev eşyası, ayakkabı tabanı, lateks, sünger, tel kablo, hortum, yapışt ı rıcı, ambalaj, kayış, konveyör, döşeme, ebonit, tıbbi malzemeler, tel lastik, oyuncak, balon, spor malzemeleri ve benzeridir. Oto lastikleri, kamyon, traktör, uçak dolgu lastikleri, iç lastik, supap, kaplama, paspas, otomotivde kapı fitilleri, cam kenarındaki lastik bantlar, benzin/radyatör ve kalorifer hortumu, takoz, silecek gibi parçalar lastikten üretilir. Beyaz eşya sektöründe de buzdolabı kapak contası, çamaşır makinesi hortumları, körükler gibi parçalar da lastikten üretilmektedirler. Otomotivde kapı fitilleri, cam kenarındaki lastik bantlar, benzin/radyatör ve kalorifer hortumu, takoz, silecek gibi parçalar lastikten üretilir. Beyaz eşya sektöründe de buzdolabı kapak contası, çamaşır makinesi hortumları, körükler gibi parçalar da lastikten üretilmektedirler. Lastik Depolama ve Yangın Riskleri Her sektörde olduğu gibi lastik imalatında da ürünler bir süre depolanırlar. Araç lastikleri sırtları üzerinde ya da yanal olarak, sabit ya 1 Kauçuk ağacı. da portatif raflarda depolanabilirler. Bir zamanlar maksimum depolama yüksekliği 20 ft (6,09 m) olsa da daha sonra imalatçı lar bunu en az 24 ft (7,32 m) seviyesine çıkarmışlardır. Yan-gın tehlikesi , depolanmanın sırt üzerine ya da yanal olmasına bağlı olarak farklılık gösterir. Lastikler yanal olarak depolandığında lastik içi baca görevi yaptığından yangın sonrası söndürme çalışmalarını daha güçleştirecektir. Sırt üzerine depolandığında ise sprinkler sistemi veya söndürme sırasında nozul/lansdan gelen yangın suyu alevi direkt göremediğinden söndürme suyu istenilen yere tevcih edilemeyecektir. Bitmiş lastik depolanmasındaki yangın alanı genellikle maksimum 120.000 ft2 (11.148 m2 ) ile sınırlandırılır. Bu özünde bölgeye atfedilen ekonomik değer ve buna bağlı potansiyel kayıp nedeniyle sigorta yetkililerince belirlenir. Lastiğin işlenmesinde yanıcı sıvıların boyaların kaplama maddelerinin kullanılması, ayrıca lastiğin kendi yanıcılığı, bazı ek yangın rizikoları oluşturur. Karıştırma işleminde oluşan ısı, merdanelere sürtünen lastiğin ürettiği statik elektrik, lastiğin parlatılması ve bilinen diğer kesme kaynak, yanma, elektriksel kısa devreler ve kendiliğinden kızışarak yanma gibi olaylar endüstrideki ana yangın tehlikeleridir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=