50 1 TEKNiK BiLGi Son on yıldır Avrupa'daki tiinellerde y(lşanan yangın sayısında y(lşamın artış, ciddi boyutlarda c(ln kaybı ve göz ardı edilemeyecek boyutlarda /ı(IS(lr olduğu biliniyoı: Yaş(lntın bıı acı deneyimler k(lr(lyolu ve deıııiryolıı tiinellerinde y(lııguı giiveııliğinin sağlanabilmesi için gerekli tasarım, yönetim ve yönerge alanındaki biiyiik eksikliklere ve insan jaktöriiııiin ne kadar önemli bir rol iistlenebileceğiııe İŞ(lret ediyoı: ______ _ Gabriel Alexaıuler Klıoııry Fire & Resc11e, Ocak 2004 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 86 Avrupa, • Tünellerde Yangın Güvenliği l~in Harekete Ge~iyor Avrupa otomobil dernekleri tarafından karayolu tünellerinde güvenlik hakkında yapılan bir araştırma pek çok karayolu tünelinde yangın güvenliğiyle ilgili alınan önlemlerin yetersiz olduğunu göstermektedir. Her ne kadar yararlı bir alıştırma niteliği taşısa da, yapılan araştırmalarda benimsenen yöntembilim uzmanlar tarafından eleştirilmiş ve yetersiz bulunmuştur. Araştırmaya tabii tutulan tünellerin güvenlik düzeyleri dinamik bir eleştirel yol izlenerek bütünlüklü bir şekilde değerlendirilmemiş, onun yerine tünellerdeki her bir unsurun güvenlik düzeyleri saptanarak basit ve enteraktif olmayan toplama yöntemiyle genel güvenlik düzeyi saptanmaya çalışı lmıştır. Sonuç olarak Avrupa Komisyonu var olan tünelleri yenileştirerek güncelleştirmek ve Avrupa'daki tünellerin tümünde tasarım ve işletim için geçerli yönergeleri geliştirmek amacıyla hareket geçti ve tünellerde güvenlikle ilgili olarak geniş çaplı bir rapor hazırlamaya karar verdi. Bir an önce çözülmesi gereken bir soruna dönüştüğünden , AB tünel güvenliği ile ilgili Avrupa Yönergesi'nin bir parçası olarak kısa dönemde güvenlikle ilgili norm ve standartlara en azından minimuma uyulması için çaba göstermekte. Ancak bu sürecin tüm Avrupa'ya yayılarak tüm yönergelerde uyumluluk sağlanması çabasına dönüşmesi bekleniyor. 40'ın üzerinde çeşitli örgüt ve kurumlardan oluşan ve mali fonların da bulunduğu çok uluslu projeler var ve verilerin toplanması, Tünellerde Yangın (FiT projeleri) adlı bir veri tabanının oluşturulması, yenilikçi çözümlere ve yangın güvenlik düzeylerinin bütünlükçü dinamik ve enteraktif bir şekilde değerlendirilmesi amacına ağırlıklı olarak eğilen mevcut Tünellerin İyileştirilmesi (UPTUN projesi) amacıyla planlanan geniş çaplı bir araştırma ve geliştirme projesinin hazırlanması, son olarak da sınır ötesi meselelere özellikle daha çok eğilerek Tünellerde Güvenlik (SafeT) projesi ile Avrupa çapında geçerli olacak yönetmeliklerle ilgili taslak çalışmalarının yapılması bu projeler kapsamında yer almakta. Şüphesiz ki, bu süreç sonucunda hem var olan hem de (karayolu, demiryolu ve metrolarda kullan ı lmak üzere) yeni yapılacak tünellerde yangın güvenlik norm ve standartlarının gözle görülür ve hissedilir oranda gelişmesi kaçınılmaz olacaktır. Büyük Çaplı Tünel Yangınları Geçtiğimiz on yıl içinde Avrupa geneline baktığımızda hem karayolu hem de demiryolu tünellerinde en az 1O farklı ve büyük yangın çıktığını, bu yangın ların ciddi can kayıplarına ve önemli boyutta hasara yol açtığını görüyoruz. Mont Blanc, Tauern, Kaprun ve Gotthard tünellerinde çıkan yangınlarda
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=