!MAKALE Gereksinim ve Beklenti Belirleme Güvenlik hizmeti satın alacak şirketlerin güvenlik hizmeti ile ilgili beklenti ve gereksinimlerini başlangıç aşamasında belirlemeleri isteklerin net bir şekilde ortaya konulması bakımından iki taraflı faydalar sağlar. Günümüzde birçok yabancı kuruluşun genel merkezi tarafından hazırlanan "Güvenlik Rehberi" (Security Manual-Guideline) kuruluşların genel anlamda güvenlik ihtiyaçlarının belirlemesine ve standart bir güvenlik yapısı oluşturulmasına rehberlik eder. Buna karşılık, stratejik seviyede güvenlik politikası oluşturmamış ve güvenlik konusunda yaygın bir sistematik gelişti rmemiş olan şirketler güvenlik ihtiyaçlarını ve beklentilerini pazar koşulları ve bütçeleri paralelinde ortaya koymaktadır. Bunun sonucunda da hizmet sözleşmesinin yapılması ve yenilenmesi sıras ı nda daha çok toplam fiyat veya adam başına birim maliyet ön plana çıkmaktad ır. Bütün bunlara ek olarak, güvenlik hizmeti 100 90 ~ 80 70 60 50 --- 40 30 20 10 _,,.,, 1 o 1 porformans 3 5 7 9 11 Gerçek~şon performans Şekil !. Güvenlik personelinin herhangi birgörevyerinde gösıereceği peıforınans. kuruluşun yapacağı çalışmaların ve sözleşme süresi boyunca göstereceği çabaların sözleşmelerin yenilenmesi sırasında tamamen göz ardı edileceği sonucunu doğurmaktadır. Bu yaklaşım, güvenlik hizmetini alan kuruluşunu, değerlendirme sistemi olmadığı için birçok günlük uygulama problemiyle karşı karşıya bırakabileceği gibi, kişisel olarak varılan sonuçlarda güvenlik hizmeti veren kuruluşu tamamen savunmasız bırakmaktadır. 100 -------- 90 80 70 ıf. 60 50 40 30 20 j 10 --ideal O1--3-- 5--7- -9 -1-1 ~ __ ;e::~~::n pertorman• Şekil 2. Peıjorınans değerlendirmesi yapmayan birgüvenlik şirkeıiııin peıforınansı. Şekil 1 'de görüldüğü üzere güvenlik hizmeti veren personel başlangıçta belirli bir süreyi "Göreve uyum" süresi olarak geçirmektedir. Daha sonra hizmetin içeriğine ve farklı konuları bünyesinde barınd ı rmasına göre değişiklik gösteren "İstekl ilik dönemi" gelmektedir. Bu dönem sona erdiğinde güvenlikle ilgili yapılan görevler tek düze hale gelmekte ve bu da genel olarak güvenlik elemanın ı n performansında düşüklüğe sebep olmaktadır. Buna karşılık güvenlik personelinden farklı olarak performans değerveren kuru l uşun tüm yıl performansı, Güvenlik hizmetinin performansının de- lendirmesi yapılmayan bir güvenlik şirkesözleşmenin bitimine bir ay kala göste- ğerlendirilmesinde çoklukla düşülen bir tinin performansı da aşağıdaki gibi gösrilen çalışma ve bu çalışmaların ilgili yanılgıda güvenlik personelinin kişisel !erilebilir: kişilerce doğru algılanmasına bağlıdır. performansının, hizmetin performansı ile Sonuç olarak güvenlik hizmeti veren ku- aynı kavramlar olduğu düşüncesidir. Şekil 2'de görüldüğü üzere, kuru luşların ruluşun bu hizmeti sözleşme süresinin John J. Fay, Güvenlik Yönetimi Ansiklo- güvenlik hizmeti değerlendirme ölçüttamamında verdiği genellikle göz ardı pedisi'nde Performans Değerlend irme- lerini açıkça ortaya koymaması güvenlik edilmektedir. sini "hedefleri tespit etme, bireysel ve hizmeti veren kuruluşun faaliyetlerini Güvenlik hizmetinin değerlendiri lmesi sırasında yukarıda anlatılanlara benzer problemlerin yaşanmaması için hizmeti satın alan kuruluşların sözleşme imzalanmadan önce tüm hizmet süresi boyunca performansın nasıl ölçüleceğini belirlemesi ve bunu paylaşması iki yönlü iletişimi arttıracağı gibi hizmet alan kuruluşun güvenliğe bakış açısını ve konuya ciddi yaklaşımını açıkça ortaya koyar. Örneğin, sözleşmelerin fiyat artışı bölümlerinde gelecek dönemlerde uygulanacak enflasyon oranları için hangi endekslerin kullanılacağın ı net olarak tarif etmemize rağmen güvenlik hizmeti veren kuruluşun performansının hangi kriterlere göre değerlendirileceğini açıkça dile getirmeyiz. Bu da güvenlik hizmeti veren YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 84 86 kurumsal davranışları ve başarıları belirli müşteri temsilcisinin (güvenl ik yönetibir dönem için değerlendirme olarak" tanımlamaktadır [2), [3]. Gerçekte güvenlik personelinin kişisel performans değerlendirmesi güvenlik hizmeti veren kuruluşun performans değerlendirmesinin bir parçasıdır. Konuyu daha iyi anlayabilmek aç ı s ı ndan güvenlik personelinin herhangi bir görev yerinde göstereceği performans genel olarak Şekil 1 'deki gibi temsil edilebilir. Ancak unutmamak gerekir ki, her ne kadar güvenlik elemanı şirketini temsil ediyorsa da kişisel kusurlar içeren olaylar da güvenlik şirketinin tüm performansı olarak algı lanmakta ve bu da kimi zaman kuruluşları yanlış sonuçiara yöniendirmektedir. cisinin) vermiş olduğu tepkilere göre ayarlamas ı sonucunu doğurur. Bu durum genelde "reaktif" önlem almaktan başka bir fayda sağlamaz. Çoğu zaman performansla ilgili herhangi bir konuda tepki gösterilmeden hizmet sağlayan kuruluş müşteriden daha hızl ı hareket edemez. Buna karşın satın alma sürecinin başında belirlenmiş olan performans değerlendirme kriterleri hizmet sağlayan kuruluşun proaktif olmasına yardımcı olur ve aynı zamanda hizmet alan firmanın kritik kontrol noktalar ı nı sürekli takip etmesine olanak sağlar. "Kritik olaylar, performans değerlendirmesi yapanların dikkatinin, işin verimli yapıiıp yapıimadığını gösteren hareketlerin üzerine yoğunlaşmasını sağlar" [4), [5].
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=