IMAKALE geçirerek değişen koşullara göre güncelleştirip yeniden uygulamaya koymak için önemli fırsatlar sağlar. c. Kalkınma planları bir bölgenin afet riskini artırabilir. d. Kalkınma planları afet riskini ve afetlerin olumsuz etkilerini azaltacak şekilde oluşturulabilir. Yukarıda sıralanan zarar azaltma aşamasında gerçekleştirilmesi gereken faaliyetlerin tümünün ortak özelliği; belirli kişi veya kuruluşların yerine getirebileceği, sınırl ı eleman ve ekipman gerektiren faaliyetler olmamalarıdır. Bilakis, söz konusu faaliyetlerin tümü kamu-özel bütün kuruluşların ve toplumu meydana getiren bütün bireylerin koordineli bir şekilde içinde yer alması gereken faaliyetler bütünü niteliği taşımaktadır. Dolayısıyla afet yönetimi çalışmalarını koordine eden yöneticilerin bu faaliyetleri "bütüncül bir bakış açısı" ile ele almaları gerekir. Çeşitli disiplinlerde uzmanlaşmış resmi ve gayri resmi bir çok kurum ve kuruluşun koordineli bir şekilde belirli hedefler doğrultusunda uzun soluklu çalışmalar yapmalarını gerektiren zarar azaltma aşaması , bu yönüyle ülke topraklarında yaşayan bütün toplum kesimlerinin katkısını gerektirmektedir. Uygulamada kamu ve özel sektör örgütlerinin zarar azaltma çalışmalarında etkin bir koordinasyon içinde ol madıkları görülmektedir. Ruchelman bunu üç ana nedene dayandırmaktadır: [10] a. özel sektör örgütlerinin bu çalışmalarda birden çok kamu kuruluşu ile muhatap olma durumunda kalması ve bunun sonucunda ça l ışma lar ın bürokratik işlemlere boğulması; YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 84 74 b. Özel sektör örgütlerinin kısa vadeli kara yoğunlaşma ve afetlerin uzun vadeli maliyetlerini görmezlikten gelmesi sonucu, bu çalışmalara gereken önemi vermemesi; c. Afetlerin meydana gelmesinde ve zararlarının boyutlarında "insan faktörü" nün rolünün bilinmemesi veya önemsenmemesi. Gerek kamu gerekse özel sektörün afet öncesi zarar azaltma çalışmaların ın afet sonrası kurtarma çalışmalarına kıyasla daha önemli ve daha az maliyetli olduğu konusunda bilinçlendirilmesi gerekmektedir. 3. Önceden Hazırlık Aşaması Afetlerle karşılaşıldığında toplumun hızla örgütlenmesi gerekir. Eldeki tüm olanakların afet bölgesindekilerin kurtarı l masına yöneltilmesi gerekir. Bu ise ancak afet meydana gelmeden önce hazırlıklı olmakla sağlanabilir [16]. Berry'nin [17] belirttiği gibi; biyolojik savaş, terörizm, doğal ve teknolojik afetler çağı olan günümüzde gerek yerel gerekse merkezi yönetimlerin her an krizlere hazırlıklı olmaları gerekmektedir. Oysa günümüz toplum larından bir kısmı bilinçli şekilde afet riskinin varlığ ın ı kabul etmekte ve en azından minimal düzeyde hazırlık çalışmaları yürütmekte iken, diğer toplumlar afetleri yok sayma yolunu seçmektedirler [18]. "Önceden hazırlık" aşaması "zarar azaltma" aşamasında yapılan çalışmaların afetleri tamamen önleyemeyeceği, dolayısıyla olası bir afete karşı her zaman hazırlıklı olmak gerektiği düşüncesinin ürünüdür. "Önceden hazırlık" aşaması, ABD'de Federal Acil Durum Yönetim Ajansı (FEMA) tarafından , herhangi bir acil duruma karşılık verebilmek için operasyonel yeterliliği geliştiren-acil durum yönetimi örgütlenmesi, acil durum faaliyetlerinin planlanmas ı , kaynak yönetimi, yönlendirme ve kontrol, acil durum iletişimi, erken uyarı , halkla ilişkiler, koruyucu önlemler, acil durum destek hizmetleri ile eğitim ve tatbikatların geliştirilmesini kapsayan- aktiviteler bütünü şeklinde tan ı mlanmaktad ı r. Waugh Jr.'a [4] göre "önceden hazırlık" aşaması; t Afet meydana geldikten sonra uygulanacak kurtarma planlarının geliştirilmesi, t Kurtarma faaliyetlerinde görev alacak birinci dereceden sorumlu personelin can kurtarma ve afet zararlarını azaltma konularında eğitilmesi, t Afet esnasında ve hemen sonrasında ihtiyaç duyulacak kritik kaynakların envanterinin çıkarı lması, t Afet sonrası çalışmalarda görev alacak sorumlu kuruluşlar arasında gerekli anlaşmaların yapılması ve yetki alanlarının belirlenmesi, çal ışmaları n ı içeren geniş kapsamlı bir aşamadır. Schramm'a [7] göre, ulusal düzeyde bir "önceden hazırlık stratejisi"nin ge l işti ri lebilmesi için önceden hazı rlık sürecinin 9 ana öğesinin söz konusu stratejide yer alması gerekir. Etkilenebilirlik düzeyi, planlama, kurumsal çerçeve, iletişim sistemleri, kaynak, uyarı sistemleri, afete karşıl ık verme mekanizmaları, halkın afetler konusunda eğitilmesi ve tatbikatlar. Son olarak Ergünay'a [8] göre "önceden hazırlık" aşamasında;
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=