56 ITEKNiK BiLGi oldukça yüksek bir potansiyel birikecektir. Bunu önlemenin yolu dolumların tank tabanına en yakın yerden, dolum bağlantısı ürün içerisinde kalana kadar statik elektrik oluşturmayacak kadar düşük hızda yapılmasıdır. 2. Arızalar veya Kazalardan Kaynaklanan Tehlikeler İstasyonun elektrik devrelerindeki yıpranma, materyal yorgun luğu , imalat hatası, bağlantılardaki gevşeme vs. nedenlerle çıkabilecek bir kısa devre ile oluşacak kıvılcım önemli bir yangın riski oluşturacaktır. Pompa ve mekanik arızalara dayalı kazalar, trafik kazaları, iş kazaları ve insanların ehli keyif davran ı şlarından kaynaklanan kazalar bu istasyonlarda yangın sebebi olabilir. Kaza, arıza vb. nedenlere dayalı veya ülkemizde çok rastlanan dikkatsiz, ehliyetsiz ve/veya alkollü bir sürücünün akaryakıt istasyonuna girerken dispensere çarparak sebebiyet verdiği olay iyi bir örnek teşkil etmektedir. Benzin istasyonunda dehşet: 1 ölii, 4 yaralı Mayıs 2004'te Trabzon'ıın Vakfıkebir ilçesinde fi-eni pal/ayan cipin benzin isıasyonıındcıki sayaç/cıra çarpması soııııcıı yang111 çıkı,. Yang111dcı ikisi akaryakıl yüklü tanker olmak iizere toplam 7 araç yandı. 3. Doğal Afetlerden Kaynaklanan Tehlikeler Deprem, yıldırım düşmesi, hatta güneşten yayılan ısının mercek aracılığı ile yansıması (kırık/çatlak bir camdan yansıyan ışığın mercek görevi yaptığı hatırlanmalıdır) yangın sebebi olabilmektedir. 4. Kasıt, Sabotaj ve Kundaklamadan Kaynaklanan Tehlikeler Kasıt, sabotaj ve kundaklamalar çeşitli örgütleri yapacağı terör eylemleri veya istasyon sahibinin kişisel düşmanları IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 84 tarafından olabilecek tehlikelerdir. Bununla birlikte çok sıklıkla akla gelmeyen ancak dünyada örnekleri bulunan yangın çıkarma hastalığı olan yani piromanik kişiler tarafından da yangın çıkartabilirler. Bu tür kişilerin amacı yangından bir maddi kazanım planlamaksızın yalnızca rahatlamaktır. Piromanik kişilerin sıklıkla çevredeki yangınları dikkatle izledikleri, yanlış yangın alarmları verdikleri, yangınla veya söndürmeyle ilgili araçlara özel ilgi gösterdikleri belirtilmektedir. Tabi bu gibi olayların önlemleri önce güvenlik güçlerine düşmekte ise de dikkatli olmak gerekir. Akaryakıt İstasyonlarında Yangın Önlemleri Akaryakıt istasyonlarında yangından korunabilmek için, istasyonun yeri, coğrafi yapısı, çevresindeki tesis vb. yerleşim yanında istasyon yapılarında kullanılan elemanların yangın ilişkileri ve yangına hassasiyeti bilmek, çalışanlar ve kullanıcı davranışlarını doğru yönlendirebilmek gerekir. Bu düşünceye ışık tutması bakımından; Yangından korunmak için temel amaç; t Yangın çıkış olasılıklarının azaltılması, t Can güvenliğinin sağlanması ve sürdürülmesi (kaçışları sağlayacak uygun yol ve çıkışların sağlanması), t Malvarlığı kayıplarının en aza indirilmesi (yangının yapı içinde ve yapılar arasında yayılımının önlenmesi). Organizasyonla ilgili yangın önlemleri: t İyi bir yönetim anlayışı, t Gerekli yasakların konulup belirtilmesi ve uygulamanın takip edilmesi, t Sabit tes isatı n periyodik bakımı ve sık sık kontrolden geçirilmesi, t Yangın savunma organizasyonunun tatbikatlarla desteklenmesi, t Acil kaçış ve acil aydınlatma sisteminin kurulması, t Gereksiz yangın yükünün kald ırılması , t Korunma sistemi ve acil eylem planının sürekli uygulanabilir olması , t Düzenli bir şekilde alan tatbikatlarının yapılması. a. Yapısal ve İşlevsellikle İlgili Yangın Önlemleri: t Her akaryakıt istasyonunda, her dispenser adasının yanında ve her binanın içerisinde TS 862 EN 3'e uygun en az 1 adet 6 kg.lık kuru kimyevi tozlu, ilave olarak istasyon içerisinde farklı yerlerde ancak doldurma ağzına 7 metreden yakın, 30 metreden uzak olmayacak şekilde 2 adet en az 30-50 kg.lık tekerlekli yangın söndürücü ol malıdır. Yangın söndürücüler her pompadan, dispenserden, yeraltı tankı doldurma borusu ağzından, yağlama veya servis yerinden 30 metreden daha uzakta olmamalıdır. t Seyyar yangın söndürücülerin yanında, özellikle araç ve dispenser yangınlarında kullanılmak üzere en az 1 adet 2 m x 2 m.lik yanmaz örtü (yangın battaniyesi) bulunmalıdır. t İstasyonda çalışanlar, ana dağıtım firması tarafından işleri ile ilgili sağlık, emniyet ve yangına müdahale eğitimine tabi tutulmuş olmalıdır. t Varillere veya benzer kaplara basınç uygulanarak araçlara yakıt verilmemelidir. Kabın üst kısmından emme yapan tescilli pompalar veya kendiliğ i nden tescilli musluklar kullanılmal ıdır. t İstasyonun zemini düzgün olmalı, araç giriş-çık ışı için gerekli emniyet tedbirleri alınmış ve aydınlatma yapılmış olmal ıdır. t İhtiyaç duyulduğunda, ilgili standartlara, imalatçının talimatlarına uygun olarak ve sistemin gerektirdiği şartlara göre otomatik yangın söndürme (suluköpüklü sprinkler) sistemleri tesis edilmelidir. t istasyonda TS 622'ye uygun bir paratoner sistemi olmalı veya istasyonun paratoner sistemine eş değer bir şekilde yangından korunduğu yetkili merciden alınan bir belge ile belgelenmelidir. Paratoner sisteminin yıllık bakımları düzenli yaptırılmalı ve belgelenmelidir. t Bir istasyondaki dispenserler, yakıt verilen aracın tamamı istasyon dahilinde olacak şekilde yerleştirilmiş olmalıdır. Sızan yakıtın düşük kottaki bina açıklıklarına, çukurluklara akmasını önlemek için, taşıntı bariyerini anımsatan şekillerde açıklıklar yalıtılmalıdır. ~
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=