Yangın ve Güvenlik Dergisi 84. Sayı (Ocak-Şubat 2005)

ITEKNiK BiLGi İstanbııl Belediyesi kaynaklarından alınan bilgiye göre sadece İstaııbııl'da 480 adet akaryakıt istasyonu, 92 adet akaryakıt-LPG istasyonu ve 94 adet oto gaz istasyonu bulıınınakta ve çoğunun ruhsatsız olduğu talıınin edilmektedir. Bıı yazımızda akaryakıt istasyonlarıııın yapısı, işlevselliği, yangııı telılikeleri, önlemleri ve yangııı çıkması halimle doğuracağı olııııısuz sonuçlar, alınması gereken tedbirler ve söndürme faaliyetleri iizeriııde dııracağız. ___ '------ Yıldırım Gök GOSB İtfaiye Miidiirii IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 84 52 Akaryakıt İstasyonlarında Yangın Tehlikeleri Akaryakıt istasyonları, her gün yüzlerce cins ve marka araç ile binl~rce insanın uğradığı yerlerdir. Ulkemizi bir ağ gibi saran karayolları üzerinde sık aralıklarla bulunan bu yerlerde yanıcı - parlayıcı nitelikte tehlikeli sıvıların bulunması, her an yangın çıkma ihtimali ile; başta yerleşim ve sanayi alanları olmak üzere karayolları, ormanlık alanlar, binalar ve dolayısıyla insanlar için tehdit unsuru olabilmektedir. Son zamanlarda bu mekanlarda meydana gelen yang ınların ciddi sayıda can ve mal kayı plarına neden olduğu anımsanacaktır. Yakın tarihte Ankara'da meydana gelen yangında 7 kişinin ölümüne ve 189 kişinin yaralanmasına sebebiyet veren büyük felaket henüz hafızalarımızdan silinmemiştir. Bu istasyonlarda "Neden yangın çıkmaktadır?" diye baktığımızda; alınan yangın önlemlerinin yetersiz olması, denetim sorunl arı bilgi yetersizliği ve yönetim zaafiyeti gibi olumsuzluklar karşımıza çıkmaktadır. Bununla beraber akaryakıt istasyonlarında yer seçiminin ne kadar önemli olduğunu ne yazık ki felaketi yaşayarak öğreniyoruz. İstanbul Belediyesi kaynaklarından alınan bilgiye göre sadece İstanbul'da 480 adet akaryakıt istasyonu, 92 adet akaryakıt-LPG istasyonu ve 94 adet oto gaz istasyonu bulunmakta ve çoğunun ruhsatsız olduğu tahmin edilmektedir. Bu yazımızda akaryakıt istasyonlarının yapısı, işlevselliği, yangın tehlikeleri, önlemleri ve yangın çıkması halinde doğuracağı olumsuz sonuçlar, alınması gereken tedbirler ve söndürme faaliyetleri üzerinde duracağ ız. Akaryakıt istasyonu Nedir? Akaryakıt istasyonu, motorlu araç yakıtı olarak kullanılan sıvıların depolandığı ve bu sıvıların sabit olarak tesis edilmiş cihazlarla motorlu kara yolu araçlarının yakıt depolarına veya yakıt kaplarına doldurulduğu veya oto lastiği, akümülatör ve bazı diğer ihtiyaçlarla ilgili satış ve servis hizmetlerinin verildiği yerdir. Akaryakıt istasyonunda, yıkama-yağlama ve araç muayenesi hizmetlerinin verildiği , ayar ve fren sistemi tamiratları gibi küçük tamiratların yapıldığı bina veya bina kısımları da bulunabilir. Büyük ölçekli tamiratlar, boya ve kaporta işleri bu tarifin dışındadır. Kamuya açık akaryakıt istasyonları yanında, ticari ve endüstriyel faaliyetlerin yapıldığı kamuya açık olmayan yerlerde, faaliyetler kapsamında kullanılan, firma motorlu araçlarına veya anlaşmalı motorlu araçlara vermek üzere yakıtların depolandığı ve doldurulduğu akaryakıt istasyonları da vardır ki; bunlar özel akaryakıt istasyonu olarak isimlendirilmektedir. Akaryakıt istasyonlarının en az 1200 m2 , CNG ve LPG istasyonlarının en az 800 m2 , akaryakıt +LPG ikmal istasyonlarının veya akaryakıt+CNG ikmal istasyonlarının en az 1400 m2 , akaryakıt + LPG + CNG ikmal istasyonlarının en az 1600 m2 , LPG + CNG ikmal istasyonlarının ise en az 1200m2 alana kurulabilmektedir. Keza; akaryakıt istasyonlarında giriş çıkış yapılacak yolun trafiğe açık olması ve bu yolun cephesinin akaryakıt istasyonlarında en az 40 m, müstakil LPG ve/veya CNG oto gaz ikmal istasyonlarında ise en az 30 m olması gerekmektedir. Minimum parsel derinliğinin 25 m olması zorunludur. Depolama Tankları Tanklar; Yanıcı, Parlayıcı, Patlayıcı, Tehlikeli ve Zararl ı Maddelerle Çal ı ş ılan Yerlerde Alınacak Tedbirler Hakk ınd aki Tüzük ve/veya Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelik veya NFPA-30'a uygun olarak ye rl eştirili r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=