Yangın ve Güvenlik Dergisi 83. Sayı (Kasım-Aralık 2004)

56 !UYGULAMA Meııcııt binalarda duman atma olgusunu gerçekleştirebilmek planlayıcılar için ciddiye alınması gereken bir husustııı: Özellikle, diişiik taııaıılı ııe biiyiik alanlı kombine mekanlarda duman kontrolü dalıa fazla öııem kazaıımaktadıı: Bmııdi JGH, www. braııdi-iglı. de TGA Fac/ıplaııer, 8/2003 YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 83 Düşük Tavanlı Hacimlerde Duman Tahliyesi F rankfurt Havaalanının Terminal_ 1 bagaj çıkı ş bölümünde, Brandı IGH mühendisleri tamamen yeni bir duman alma sistemi geliştirdirdiler. Yangın koruma tekniğine dayanan tesisat iyileştirmesi kapsamında, yaklaşık 7000 m2 büyüklüğündeki , 30 yıl önce inşa edilmiş olan ve açık alan bulunmayan bagaj çıkış salonu, duman kontrol tertibatıyla donatılacaktır. Tam konumu: Düşük sadece 2,70 m tavan yüksekliliğiyle yangın anında ortaya çı kabilecek olan duman özel önlemlerle tahliye edilmelidir. Mevcut DiN normları ve belirlemeler, bazı bağlayıcı bilgiler içermektedir. Yangından korunma açısından zemine yakın, dumansız bir bölge, tahliye işlemleri için ve itfaiyenin müdahale edebilmesi için yangın oluşumundan dokuz dakika süresince sağlanması istenmektedir. Duman dağılımını ve buna bağlı endüksiyon ile oluşan duman hacminin artmasını erken sınırlandırmak için, bagaj çıkış salonu uygun düzenlemelerle görülmektedir. Bükümlü kubbeli küçük ebatlı duman toplama bölümlerine ayrıldığı görülmektedir. Her iki bagaj çıkış bandının üzerinde, kendisine ait bu obje için geliştirilen duman tespit algılama ve duman yönlendirme elemanları kullanılmıştır. Kullanılan bu elemanlar ile yangın anında hem duman tahliye edilir, hem de gerekli olan temiz hava akışı sağlan ır. Duman tespitleme ve akış sağlayıcı el emanların dizilimi, tek bir kanalın toplam uzunluğa yerleştirilmiş kubbeli çıkış yerleriyle Şekil 2. Tlıomas Wiııkler ve Kertsin Kiilmel Brandi IGN'dan planları doğmltıısııııda proje yöneticisi Jııliane Limbreclıt-Niigele, Fraport AG, model işleyişini anlatınaktadıı: Şekil 3. Modele bakıldığıııda; bagaj şeridinde bükii111/ii kubbeli ve yaıı tarafında tespit/eme elementlerinin oldıığıı göriilmektediı: en etkili duman çekişi için ve ek hava akışında ise tavan bölgesinde en az duman dağılımı sağlayacak nitelikte yerleştirilmiştir. Çatıya yerleştirilmiş olan fan motorları , itici güçün ters hareketiyle (emme) çal ı şmaktad ır. Her bir yangın kaynağının bölgesel tespitine göre ilgili duman alma tertibatı devreye al ı nmakta ve taze hava iki yandan en uzak bölgeden basılmaktad ı r. Tespitleme elemanlarının döşenmesi ve gelişti rilmesi, Brandi IGH lngenieur GmbH mühendisleri şirket merkezi Berlin'de yapılmıştır. Simülasyonlar ise PSR GmbH (Berlin) bürosu tarafından yapılmış ve deney modelinde uygulanarak ispatlan m ı ştır. Sonradan yapılan model ça lışmasıyla lmtech Hamburg şirketince duman almadaki etki kontrol edilmiş ve beraberce aynı fikir doğrultusunda elemanların hassaslaştırılması sağlanmıştır. t

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=