Yangın ve Güvenlik Dergisi 83. Sayı (Kasım-Aralık 2004)

42 1 DOSYA yindeki Frances olduğu belirlendi. Frances Kasırgası öncesinde NASA'nın Cape Canaveral'deki Kennedy Uzay Üssü kapatıldı. Karayip Adaları ve Küba'da da etkili olan lvan Kasırgası, dört kategorisinde seyretti. Son kası rga Jeanne olarka isimlendirildi. Haiti'de yaklaşık 2 bin kişinin hayatını kaybetmesine sebep olan Jeanne, Karayipler'de de büyük yıkıma yol açtı. Daha sonra ABD'nin Florida eyaletini etkileyen Jeanne, 645 km çapına ulaştı. Peş peşe gelen dört kasırga ve bir tropik fırtınanın en az 20 milyar Dolarlık maddi hasara yol açtığı belirlendi. Yıl boyunca Filipinler'de on iki tayfun çıktı. Temmuz ayında Filipinler'i vuran Mindulle tayfunu Tayvan' ı da yerle bir etti. Tayfunun yol açtığı sel ve toprak kaymasında onlarca kişi öldü. Tayvan'da son 25 yılın en kötü sel felaketine yol açan Mindulle tayfunun yol açtığı sel ve toprak kaymasında 1 O bin kişi evlerini terk etmek zorunda kaldı. Mindulle tayfunu, Filipinler'de 385 bin kişinin evini terk etmesine, yaklaşık 14 bin evin hasar görmesine, en az 50 kişinin ölmesine ve minimum 13 milyon Dolar maddi zarara sebep olduğu belirtildi. Kasım ayında ülkenin kuzeyinde etkili olan Muifa ve Merbok tayfunlarında ise, 150 kişi hayatını kaybetti, 30 bine yakın evin hasar gördü ve 2 buçuk milyon Dolarlık maddi hasar meydana geldi. Kasım ayının son günlerinde ülkenin kuzeyini etkili olan bir başka tayfunda ise en az 350 kişi öldü. Ankara'da Hortum 19 Haziran'da Anka ra'n ı n Çubuk İlçesi' nin Sünlü köyünde kara hortumunun 30 metre kaldırıp yere vurduğu kamyonda aynı aileden üç kişi hayatını kaybetti . Türkiye'de pek rastlanmayan bir doğal afet olan hortumun etkisi 25 dakika kadar sürdü. Hortum, köyü yerle bir etti, YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 83 25 kerpiç ev oturulamayacak hale geldi. Saatteki hızı 90 kilometreyi bulan hortumda 3 kişi öldü, 3'0 ağır 21 kişi yaralandı , 32 kerpiç ev yıkıldı. Ağrı'da Deprem 1 Temmuz'da Ağrı'da gece saat 01.30 sıralarında Richter ölçeğine göre 5.1 büyüklüğünde meydana gelen deprem halkı sokağa döktü. Kandilli Rasathanesi'n den alınan bilgiye göre, depremin merkezi Doğubeyazıt ilçesi olarak kaydedildi. Deprem sonucunda 18 kişinin öldü, 32 kişinin yaralandı. Gökova Körfezi'nde Deprem Fırtınası 1 Ağustos'tan Eylül ayının ortalarına kadar Gökova Körfezi, Muğla, Bodrum ve Marmaris'te hissedilen bir deprem fırtınası yaşandı. 1 Ağustos'ta merkez üssü Datça olan 4.2 şiddetindeki sarsıntıyla başlayan deprem fırtınası özellikle Eylül ayının ilk haftasında yoğun olarak hissedildi. Eylül ayının ilk 5 gününde bölgede 3 ila 4 şiddeti arasında 21 sarsıntı meydana geldi. Kazalar 2004'ün Tren Kazaları 18 Şubat'ta iran'ın Horasan eyaletindeki Nişabur kenti yakınlarında kükürt, benzin, gübre ve pamuk yüklü bir katar havaya uçtu. 40'ı benzin, gübre, kükürt ve pamuk yüklü olan trenin 51 vagonu olduğu, vagonl arın raydan çıkarak devrilmesi sonucu patlamanın meydana geldiği açıklandı. 70 km uzaklıktaki Meşhed kentinde de hissedilen patlama, 3.6'I ık bir sarsıntı yarattı. Patlama sonucu aralarında vali, belediye başkanı ve itfaiye müdürünün de bulunduğu; 182'si itfaiye eri 320 kişi öldü. 22 Nisan'da Kuzey Kore'nin Çin sınırına 20 kilometre uzakl ıkta bulunan Ryonhchon İstasyonu'nda petrol ve LPG taşıyan iki yük treni ça rp ı ştı. Güney Kore kaynakları kazada 3 bin kişinin öldüğünü öne sürerken; olaydan iki gün sonra açıklama yapan Kuzey Kore yetkilileri 161 kişinin öldüğünü, 1,300 kişinin yaralandığını ve 1,850 evin yıkıldığını açıkladı. Patlamaya, amonyum nitrat ve yakıt yüklü vagonların manevrası sırasında insan hatasına olarak meydana gelen elektrik kontağının yol açtığı belirtildi. 22 Temmuz'da İstanbul -Ankara seferini yapmakta olan Yakup Kadri Karaosmanoğlu isimli hızlandırılmış tren, Sakarya Pamukova yakınlarında raydan çıktı. Kazada 39 kişi öldü, 79 kişi yaralandı. Mevcut rayların rehabilite edilmesi ve 7.5 trilyonluk yatırım la 5 Haziran tarihinde başlamış olan hızlı tren seferleri, uzmanların facia uyarılarına rağmen yapılıyordu. Kazanın ardından Bakanlar Kurulu tarafından Prof. Dr. Sıddık Yarman başkanlığında Bağımsız Bilim Kurulu ve İstanbul Barosu'nun isteği üzerine Pamukova Asliye mahkemesi tarafından Teknik Bilirkişi Heyeti oluşturuldu. Bilim Kurulu, yaklaşı k 3 ay süren bir çal ışma sonucu 400 sayfalık bir rapor hazı rladı. Bu rapora göre kazanın nedeninin aşırı hız olduğu açıklandı. Teknik Bilirkişi Heyeti ise, 'Kazanın ana nedeni trenin bu bölgedeki saatte 80 km. hızı aşması değilse de, aşırı hız kazanın gelişimi ve boyutlarının büyük olmasını belirleyen unsurdur' görüşüne yer verdi. Heyetin hazırladığ ı rapora göre kaza, ikinci vagon ön dingil sol tekerleği n çatlak olan fren diski, bölgedeki yol geometrisi bozukluğu sonucu oluşan fleş dövmesi darbesiyle kırıldı. Kırık disk, fren balata grubu taşıyıcı konsolunu kopardı. Bu durum dingil arabasın ı raydan çıkararak, tekerleği sol rayın dışına düşürmesiyle meydana geldi. Kazadan hemen sonra trenin iki makinisti ile tren şefi tutuklandı. Yedek makinist ile tren şefi serbest bırak ılırken , 1. makinist Fikret Karabulut hala tutuklu. TCDD ise, kazanın nedeninin aşırı hız olduğunun raporlarla kanıtlandığ ı nı belir-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=