Yangın ve Güvenlik Dergisi 70. Sayı (Nisan 2003)

Agenda ABD'de 19111 , Avrupa'da 1112' olan acil durum hattının Türkiye'de hiçbir karşılığı olmadığı gibi, üç haneli telefon enflasyonu var Acil Çağn Sistemj Karmaıası 11 O, 112, 155... Onlarca üç haneli telefon numarasına sahip Türkiye'de hangi numaranın ne ışe yaradığını bilen çok az. Acil durumda olanları yönlendirecek bir merkezden yoksun olan ama yüzlerce ambulansı, itfaiyesi, kurtarma timi, trafik ve asayiş polisi, helikopteri, hastanesi ve doktoru olan Türkiye'de ne yazık ki, en küçük kazalar bile genellikle felakete dönüşüyor. Bu durumdan herkes şikayetçi. Yetkililer ise 'Birleştireceğim ize çoğalltık' diyor. Kitlesel felaketlere yönelik birtakım protokollerin bulunduğu Amerika ve benzeri ülkelerde, acil durumlarda aranan merkezi bir tek numara, bu tür durumlarda yaşanan kargaşayı en aza indirmekte. Ülkemizde ise böyle bir sistemin bulunmayışının eksikliği, özellikle trafik kazaları sonrasında yaşanan ve hemen her gün TV ekranlarından izlediğimiz, ezilen arabaların içinden insan kurtarma operasyonlarında kendini gösteriyor. Özellikle 17 Ağustos deneyimi ve benzeri doğal afetler esnasında gösterdikleri başarı lar ile tanınan AKUT'un Kurucu Başkanı Dr. Feridun Çelikmen, ülkemizde yaşanan bu sorun ların Amerika'daki 911 tarzı merkezi bir acil çağrı merkezinin bulunmayışına bağlıyor. Aslında bu tarz basit kazalarda, müdahale için yetişmiş elemanların ve gerekli malzemelerin organizasyon eksikli ği yüzünden kul lanılamadığını, acil durumlarda yaşanan kazaların bu sebeple olması gerekenden daha büyük olduğunu belirtiyor. Acil müdahale gerektiren durumlarda hizmet verebilecek, tek bir merkezden komuta ve koordine edilen bir Acil Çağrı Sistemi'nin Avrupa Birliği'ne girmek isteyen ülkemizde büyük bir eksiklik olduğunu belirten Çelikmen, "Tayvan'da meydana gelen deprem bizdekinden çok daha şiddetli olmasına rağmen, kayıp sayısı çok daha azdı. Çünkü bizde tek bir numaradan u laşılab ilecek bir acil çağrı sistemi yok. Doğal olarak buna bağlı bir organizasyon bozukluğu yaşandı. Tayvan ve hatta eski demirperde ülkeleri gibi ülkeler, bu sorunu afet gelmeden çözdükleri için, bizdeki gibi büyük kayıplarla karşılaşmıyorlar. Bu tip durumlarda itfaiye, polis ve ambülans merkezi, bahsi geçen ülkeler ve Amerika'daki 911 benzeri bir numara ile ulaşılabilir olmalı. Bu Yangın ve Güvenlik il Sayı 70 Nisan 2003 sistemde komuta ve kontrolü tek merkeze bağladığı için organizasyon bozuklukları yaşanmıyor ve müdahalede aksamalar olmadığı için de kayıp sayısı minimumda kalıyor. Ülkemizde acil clurumlarcla, insanların kafasında kavram kargaşa s ı yaratan, ayrı numaralara sahip, iftaiye, polis, ambülans hizmetleri, panik halinde sağlıklı bir şekilde organize edilemiyor. Örneğin, iki otobüsün çarpıştığı trafik kazasında, yaralılar için ambülans, yangın için itfaiye ve akan trafiğin kesilip ek kazalara meydan verilmemesi için polise aynı anda ihtiyaç duyulur." Çelikmen, bütün bu birimlerin aynı anda devreye girebilmesi için merkezi bir sisteme ve bu sisteme ulaşmak için ele tek bir numaraya ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Ayrıca, bu merkezlerde, her türlü acil durumda, ambülans veya acil yardım ekipleri olay yerine ulaşırken, çağrıyı yapanla sürekli iletişimde kalıp ona doğru

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=