Tulumbacı çalışma düzenine geçil eceği duyurulur, asansörler devreye alınır, gaz vanası manuel olarak açılır, kapı ve turnikeler normal konuma geçirilir. İkinci kademe şi ddetindeki depremden sonra ise binanın tahliyesine yönelik anonsların yapılması gerekmektedir. Depremden sonra, asansörler kontrol edilmeden devreye alınamaz. Gaz vanası kontrol edilir fakat açılmaz, turnike ve kapılar sürekli açık bırakılır. Binanın işletim şekline ve tesisatın durumuna göre elektri ğin kesi Imesine ve jeneratörün devreden çıkarılması na karar verilir. İnsanların tahliyesi için yapılan anonsların metinleri, yangın tatbikatı, tahliye tatbikatı, yangın, genel tahliye ve deprem için ayrı ayrı olmalıdır. Tahliye için anonslar ve deprem anonsları bütün binaya yapılmalıdır. Asansör kabinlerine yapılan a nosl arın metinleri diğer anonslardan ayrı olma lıdır. Asansör kabininde "tatbikat yapıld ığından veya güvenl iğiniz için ... " diye başlayan bir duyuru ile kabin içindeki personel bilgilendirilmelidir. Duman kontrol sistemlerinin otomasyonu yangın güvenliği sistemleri içinde en karmaşık ve en önemli konula rından birisidir. Yangın moduna geçilmesi durumunda öncelikle basınçlandırma fanları devreye sokulur. Yangın olan bölümde negatif basınç oluşturacak şekilde egzost fanları çal ıştırılarak tave hava fanları susturulur. Yangın zonu geçişlerindeki duman/yangın damperleri kapatılır. Duman perdeleri indirilir. Yangın başlangıcında bu senaryo devreye sokulduktan sonra, yangının gelişmesine ve söndürme çalışmalarına bağlı olarak bu senaryoda değişiklik yapılması gerekebilir. Söndürme yapan ekiplerin talimatları na göre bir bölüme taze hava verilmesi ve bazı damperlerin açılması gerekebilir. Bu durumda yangın senaryosunu devre dışı bırakmadan kontrol merkezinden veya otomasyon merkezinden isteni len değişiklik kolaylıkla yapılabilmelidir. Bunun için de manuel duman kontrol panellerinin olması önemlidir. Bu panellerde fanlar ve damperler bir şalter aracılığıyla açık/ kapalı konuma getirilebilmelidir. Asansörler; yangından oluşan dumanın asansör kuyusuna dolması ve dumandan dolayı insanların boğulmalarının önlenmesi sebebiyle yangı n durumunda kullan ıl mazl ar. Asansör kuyuları "baca etkisi" sebebiyle dumanı çeker ve eğer basınçla ndırma sistemi yoksa kısa sürede dumanla dolar. Asansör aşağı inerken veya yukarı çıkarken "piston etkisi" ile dumanı sı kı ştı rır ve duman kabin içine girer. SpYangın ve Güvenlik ırı Sayı 70 Nisan 2003 rinkler başl ı klarından veya söndürme çalışmaları sırasındaki yangın hortumlarından akan su asansör kabinine girebilir ve asansörün kontrol devrelerinde ve elektrik hatlarında kısa devre yapmasına sebep olabilir. Deprem durumunda halatlarda ve devrelerde hasar meydana gelebilir. Belirtilen nedenlerden dolayı yangın ve deprem durumunda asansörlerin kull an ılm as ı engellenir. Bu yüzden asansörler, algılama sistem inden alınan bir kontakla, hiçbir katta durmadan yolcularla birlikte önceden belirlenmiş kata inerek kapılarını açması (tahl iye katı), ışıklarını yakması ve kullanım dışı kalması için progra mlanır. Önceden bel irlenm iş katta (tahliye katında), yangın olması durumunda alternatif bir kata yönlendirmesi yap ıl mal ıd ır. Özellikle ülkemizde alternatif kat uygulamasına yeterince önem verilmemektedir. Giriş katında meydana gelen bir
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=