Agenda Deprem konteynırlan mahkemelik oldu! Deprem konteynırlarının ihtiyaç duyulacak olan yerlere değil, reklam geliri sağlayan noktalara konulduğu iddia edilince konu mahkemelik oldu. Deprem olasılığına karşı neredeyse hiçbir önlemin alınmamasından şikayet edilen İstanbu l'da 'gözle görülür' tek somut proje de 'reklam' tartı şmasına sahne oluyor. Tartışma konusu deprem konteynırlarının yeri ve üzerindeki pano. Reklam pastasının paylaşılamadığı kentte valilik konteynırların konulmasına izin veriyor, belediye kaldırıyor. Firmaysa deprem değil reklam bölgelerini tercih ediyor. Reklam karşılığı yapıldı İstanbul Valiliği, olası İstanbul depreminin ardından yapılacak arama-kurtarma faaliyeti için 'Her Mahalleye Afet İstasyonu' (AFİS) projesini geliştirdi. Projeye göre İ stanb ul'un 760 mahallesi ve köyüne deprem kontey nırı konulacak, içinde jeneratör ve sedye gibi malzemelerin de bulunduğu bu konteynırlar deprem anında profesyonel ekipler gelene kadar amatör ekipler tarafından göçük altındakil e ri kurtarmak için kullanılacaktı. Söz konusu proje için yönetim kurulu üyelerinin vali yardımcıları, başkanının da vali olduğu Afet Derneği kuruldu. Derneğe 'reklam koyma hakkı' karşılığında konteynırları ücretsiz sağlamayı teklif eden Genç Ajans ilk 250 konteynırın yapımını üstlendi. Temmuz 2002'de yapılan anlaşmaya göre Genç Ajans, İstanb ul'un 250 mahallesine konteynır yerleştirecek, bunların 100'üne reklam koyacaktı. Tartışma da işte bu noktada başladı. İstanbul Valiliği, AFİS projesindeki konteynırların konulacağı yerlerin belirlenmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne başvurdu, belediye de kendi belirlediği okul ve parklara yerleştirilmesi kaydıyla konteynır projesini destekleyeceği yanıtını verdi. Ancak belediye yetkililerinin ifadelerine göre, kendileri daha bu noktaları belirlemeden İstanbul'un ünlü ana arterleri Genç Ajans tarafından 'bir gecede' üzerinde reklam panosu bulunan deprem konteynırlarıyla dolduruldu. Konteynırlar şehirde depremden etkilenen ilçelerden çok, yerleşim alanları dışındaki reklam rantı yüksek anayollar ve ı.--- Geçen sayımızda "iyi bir geliıme" bulvarlara yerleştirilmişti, olarak haberini verdiğimiz üzerinde de dev boyutta deprem konteynırları reklam panoları bulunu- yerleıtirildikleri mahaller nedeniyle yordu. Örneğin deprem- mahkemelik oldu. den en çok etkilenecek ----------L---------....::ı......a olan Avcı l a r'a üç, depremden en az etkilenecek olan ama reklamın en pahalı olduğu Beşiktaş'a 20, Kadı köy'e 19 konteynır ko nulmuştu. Yasaya göre şehirdeki panolar, anakent ve ilçe belediyelerine bağlı. Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı Kültür A.Ş.'nin reklam tarifesine göre şehrin çeşitli noktalarında bulunan panoların haftalık ücreti klasik ve ışıklı panolarda haftalık 120 ile 160 dolar, 'süper panolarda' aylık 1300 dolar. İstanbul'un yıllık pano piyasası ise 150 milyon doları buluyor. Büyükşehir Belediyesi: ' Konteynırlar kaçak' Deprem konteynırlarında kullanılan reklam panolarıysa 'süper pano' statüsünde değerlendiril iyor. Genç Ajans, konteynırlardaki gibi süper pano kiralasaydı 5 yılda 7 milyon 800 bin dolar ödeyecekti. Projedeki 760 konteynıra pano konulmas ı durumunda, bu reklamın değeri 5 yı lda 60 Yangın ve Güvenlik il Sayı 69 Mart 2003 milyon dolara u laşacaktı. Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, konteynırların şu an kaçak olduğunu açıkladı. Yetkililer, "Bu konteynırlar bizim göstereceğimiz yerlere kon ulacaktı. Reklam unsuru ise konteynırın bir yüzeyinde olacak ve modelini biz belirleyecektik. Konteynırlar depremle ilgisiz yerlere ve reklamın can al ıcı noktalarına dev panolarla konulmuş. İzinsiz ve kaçak olduklarından toplatılacak" dedi. Ajans: "Haksızlık yapılıyor" Genç Ajans'ın sahibi Osman Yaman ise 'sosyal bir projeye' imza atmak isted i ğini , ama haksız eleştiriler nedeniyle pişman olduğunu söylüyor. Zabıtadan kendisine 'konteynırların toplanması' talimatı geldiğini belirten Yaman, kendini şöyle savunuyor: "Böyle giderse, dört senedir devletin bir çivi çakmadığı ortamda bizim yaptığımız proje de güme gidecek. Bu projeye 4 milyon dolar harcadık. İstanbul'da sivil savunma alanında tarihte böyle bir yatırım yok. Anlaş-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=