Yangın ve Güvenlik Dergisi 69. Sayı (Mart 2003)

Point of View Giriş İş yerinde uyuşmazl ık, allta belirtilmiş olan faktörler arasında gerçekleşebilir: t Kişiler arasında t Kişi/grup arasında t Grup/grup arasında. Uyuşmazlık, ilgili faktörler arasında alttaki şekillerde ortaya çıkabi l ir: t Anlaşmazlık t Münakaşa t Mücadele t Kavga-eylem. Özel güvenlik görevlisi; işyeri ndeki bu tür sorunların ve uyuşmazlıkların aşağıdaki sorunları doğuracağını unutmamalıdır: t Sini rl i lik, t Hiddet t Şiddet. Tehlikenin henüz baş göstermekte olduğu sözlü sataşma ve hakaret vb. durumların başlangıcında; uyuşmazlığın önceden tespit edilerek müdahale edilmesi, anlaşmazlığın tırmanmasını engelleyecektir. Bu nedenle, böylesi ihtilaf hallerinde özel güvenlik görevlisinin alması gereken kritik kararlar şunlardır: t Müdahale etme kararı . (Müdahale etme gereğinin olup ol mad ığı) t Ne zaman müdahale ed ileceği . t Nasıl ve ne şekilde müdahale edileceği . Özel Güvenlik Görevlisi bir olaya müdahale için ilk kararı verirken; t O andaki durumu değerlendirir. (Örneğin; hava gergin, çatışma emareleri var ya da daha hafif olarak karşılıklı sözlü sataşma a~amasında vb.) t Anlaşmazlık içinde bulunan kişilerin tavır, hareket ve psikolojik durumlarını gözlemler. (Örneğin; Sinirler gergin, ağır sözler ve hakaretler kullanılıyor, elde silah gibi kullanılabilecek materyaller var vb.) Unutulmamalıdır ki her türlü durumda, durumun önemine göre ve her bir durum için izlenmesi gereken yollar farkl ı olur. Uzlaşmazlık durumlarında özel güvenlik görevlisinin yapabileceği en önemli husus; iletişim becerilerini kullanılarak anlaşmazlığın çözümünü sağlamak olmalıdır. İşyerinde kişi-kişi, kişi-toplum veya toplum-toplum arasında çıkabilecek ihtilaflara örnek olarak aşağıdaki durumlar verilebi li r: t Aynı iş yerinde çalışan takım üyeleri arasındaki anlaşmazlık. t Özel güvenlik görevlisi ile diğer çalışanlar arasındaki anlaşmazlık. t Özel güvenlik görevlisi ile müşteri ya da üçüncü şahıslar arasındaki, kuralların uygulanması esnasında yaşanan anlaşmazlıklar. t Özel güvenlik görevlisinin; kendisinin tehlikede olduğunu ve bu durumdan kaçamayacağını düşünmeye iten bir durumla baş başa kalınması. t Bölgeye gelen ziyaretçi veya iş yerinde alışveriş yapan müşteri gibi, özel güvenlik görevlisinin sorumluluğunda olan kişilere karşı tehlike riskleri. Bir uyuşmazlığa müdahale etmek durumunda kalan özel güvenlik görevlisinin durumu muhakeme edebilmesi için tüm iletişim formları hakkındaki bilgisini kullanması gerekir. Yangın ve Güvenlik III Sayı 69 Mart 2003 Özel güvenlik görevlisi; uyuşmazlığa müdahale etmeden önce aşağıdaki hususları göz önünde bu lundu rmal ıdır : t Olaya müdahale etmeden; dinleyerek veya gözlemleyerek durum an l aşıla m amışsa, durumun nedeni mutlaka öğrenilmeli ve buna göre doğru karar veri ldiğinden emin olunduktan sonra müdahale düşünülmelidir. t Uyuşmazlar arasında kullanılan dil dikkatle dinlenmeli, aşağılayıcı, küfürlü, vb. kelimelere dikkat edilmelidir. t Ses yüksekliği dinlenmeli, uyuşmazlar arasındaki 'yüksek ses, sinirli veya kızgın ya da sal dırga n tonlar' gibi faktörler dikkate alınmalıdır. t Tarafların saldırgan olup ol madıkları veya birkaçı nı n pasif yahut makul olup olmadıkları gözlemlenmelidir. t Ne tür vücut dilinin ku llanıldığı izlenmelidir; sıkılmış yumruklar, itme şeklinde fiziksel temaslar, vb. t Kaç kişinin olayın içinde olduğu gözlemlenmeli; bire bir, gruplar arası, bir kişiye karşı bir grup, vb.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=