Agenda 2. Yangın Güvenliği Tüm sistemde 1536 adet yangın ihbar dedektörü bulunmaktadır. İstanbul Metrosu dahilinde tüm alanlar yangın algılama sistemi kapsamındadır. Söndürme sistemi olarak bölümlere uygun şekilde otomatik gazlı söndürme sistemleri, otomatik sprinkler sistemi, hidrantsistemi, hose-reel sistemi, kuru tip elle söndürme sistemi mevcuttur. İ stanbu l metrosunda kullanılan tüm kablolar halogen free (zehirli gaz çıkartmayan) olup 750 °C sıcaklığa en az 3 saat dayanıklı seçilmiştir. İstanbul Metrosu Tahliye Seneryosu: Senaryoya göre tünel duman tahliyesi ve istasyonlardaki yangın durumlarındaki duman tahliyesi fanları, otomatik olarak duman tahliyesi yönünde çal ışacaklardır. Derhal otomatik acil anons sistemi ve acil yönlendirme sistemi devreye girerek yolcuları n otomatik olarak açılan acil çı kış kapılarından tahliyesi yapılacaktır. Yine yangın senaryosuna uygun şekilde turnikeler serbest kalacak ve ilgili bölgelerdeki yürüyen merdivenler duracaktır. Metro haberleşme sistemi itfaiye ve polis ile koordineli olduğundan tüm tahliye ve kurtarma çalışmaları belli bir koordinasyon içinde yapılacaktır. İstanbul metrosunda çalışan tüm birimler sistem emniyet şefliği koordinasyonunda aylık yangın ve diğer acil durumlar simulasyon eğitimi ve testleri yapmaktadır.Bu testlerin bazıları polis ve itfaiye ile koordineli yapılmaktadır. 3. İstanbul Metrosu Enerji Sistemleri - Enerji Dağıtım Sistemi (Normal Besleme Sistemi): İstanbul Metrosunda tüm sistemin enerji beslemesi Taksim ve 4. Levent olmak üzere iki ayrı noktada bulunan TEAŞ merkezlerinden yapılmaktadır. Bu besleme noktalarından herhangi bir tanesi arızadan dolayı devre dışı kaldığında tüm sistem metro kumanda merkezinde bulunan bir operatör tarafından SCADA (uzaktan izleme ve kontrol sistemi) ile 1-2 dakika içerisinde diğer Yangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 besleme noktası üzerine alınır ve enerji sürekliliği sağlanır. İstasyonlardaki tüm yürüyen merdivenler, asansörler, havalandırma ve klima sistemleri merkezde bulunan SCADA ve ayrıca istasyonlarda bulunan bilgisayarlar ile kontrol ve kumanda edilebilmektedir. Metro kontrol merkezinde, 24 saat vardiyalı olarak çalışan operatörler SCADA sistemiyle aşağıdaki işlemleri yapmaktadı rlar: ; •Trafo merkezleri ve jeneratörler izlenir, kontrol edilir. Bu sayede enerji kesintileri ve arıza durumlarında operatör tarafından yapılan manevralar ile sistemin enerji sürekliliği ve güvenliği sağlanır. • Havalandırma fanları ,drenaj pompaları ,yangın ihbar ve koruma sistemi kontrol edilir ve izlenir. • Yürüyen merdivenler, asansörler, aydınlatma sistemi ,teknik oda kapıları kontrol edilir ve izlenir. Herhangi bir yangın,kaza gibi olağan üstü durumlarda çevresel kontrol sistemi vasıtasıyla duman tahliye sistemi otomatik olarak çalı ştı rılır ve yolculara taze havanın gelmesi, dumanın güvenli bir biçimde tahliyesi ve yangının derhal döndürülmesi sağlanır. - Acil Durum Jeneratörleri: Şayet aynı anda heç iki besleme noktası da (Taksim bölgesi ve 4. Lev~nt bölgesi) devre dışı kalırsa (ki bu durum enerji sisteminin İstanbul genelinde çökmesi anlamına gelir)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=