sinde bulunan şehirler için tüm acil durum aydınlatma ve yönlendirme cihazları kendinden bataryalı olmalı ve üç saat aydınlatma gücünde olmalıdır. Tünelin yürüme alanları aydınlatma seviyesi 2,7 lüx'den az olmamalıdı r. Tüm genel kullanıma açık olan ve olmayan alanlara eğer otomatik yangın müdahale sistemleriyle donatılmamışlarsa yangın dedektörleri yerleştirilmelidir. Bu alanlar genel bir merkezden izlenmelidir. 6. Haberleşme Yer altındaki acil durumlarda karşılaşılan en önemli problemlerden biri de haberleşmed ir. Metro boyunca haberleşme bazen çok zor olur. Yangın personeline ait taşınabilir telsizler düşünüldüğü gibi çal ışmayabileceği için yetkililer haberleşme sistemlerini metro boyunca gerçek koşullarda test etmelidirler. Acil durum telefon ları metro sistemi boyunca belirgin ışıkl arla belirtilmelidir. Birçok sistemde acil durum tel efonları mavi renkli bir ışıkla gösterilmektedir. Demiryolu ile kontrol merkezi arasındaki bağlantı yalnızca ahizenin kaldı rıl ması ile sağlanabilmelidir. Kablolu haberleşme sistemlerine de önem verilmesi gereklidir. Merkeze direk bağlı taşınabilir radyo acil durum telefon ları çok kullanışlıdır. 7. Yer Altı İstasyonları Yer altı hızlı ulaşım istasyonları NFPA 220'de belirtilen yanıcı olmayan malzemelerden yapılmalıdır. Birçok modern ulaşım sistem inde güçlendirilmi ş beton dış yapı, çelik kirişler, kafesler ve dış yapıya bağlı kolonlar kullanılmaktadır. Bunlar yapıya yüksek bir yangın direnci verirler. Birçok istasyon yangını, bakımsızlıktan veya yürüyen merdivenlerin makina odalarındaki elektrik yangınlarından kaynaklanır. Yer altı istasyonlarındaki bir numaralı yangın tehlikesi iki bölgede kendini gösterir. Gazete ve dergilerin satı ldığı dükkanlar 'düşük riskli' sınıftadır. Restoran veya benzeri yer içeren büyük komplekslerde ise sigara ve ısı kaynaklarından dolayı yangın riski yüksektir. Gazete ve dergi satan dükkanların alanları sınıflandırılmalıdır ve çıkışları kapatmayacak alanlarda bulunmalarına izin verilmelidir. Alanın muhtemel genişl etilmesi de düşünülerek yangın söndürme sistemi yerleştirilmelidir. İstasyonlardaki halka açık yerler üç saat yangın dayanımlı bariyerler ile bölünmelidir. Yine bu alanlar üç saat dirençli kapılarla ayrılmalıdır. Eğer ticari alanlar ve istasyon hızlı ulaşım sistemi içindelerse bu iki alanın iyi bir şekilde ayrılmaları gereklidir. Yangın bariyerleri, yangın kapıları veya otomatik söndürme sistemleri kurulurken ticaret merkezlerinden istasyona veya istasyondan ticaret merkezlerine yangın veya duman geçişini engelleyecek şekilde yerleşti rilir. 8. Vagonların Özellikleri Öncelikle ele alınması gereken konulardan birisi de vagonların özellikleridir. Vagonlarda yanıcı olmayan malzemelerin kullanılması şarttır. Plastik esaslı malzemeler kesinlikle kullanılmamalıdır. Elektrik kablolarının yangına dirençli olması, iç Yangın ve Güvenlik 11 Sayı 69 Mart 2003 bölümde koltukların yangına dirençli malzemeden yapılması ve kumaş kaplanmaması gerekir. Böylece, vagonlar içinde bir yangının kendiliğinden başlayıp büyümesi önlendiği gibi herhangi bir sabotaj durumunda da yangın oluşması engellenir. Şayet plastik malzeme ve kumaş kullanılmazsa ve elektrik kabloları yangına dirençli ise istense de yangın çıkarmak zorlaşır ve yangın kısa sürede genişlemez. Bunların yanında vagon içinde yangın algı lama sistemi olması ve ihbarı alan makil1 Acil durum aydınlatması Nf PA t\: 70' e uygun olmalıdır. ~;;;;Çıkış ışıkları, zorunlu işaretler t :ve1~cil durum ışıkları yardımcı • gü(k~ynağına sahip olmalıdır. Deprfrıi bölgesinde bulunan şehırler için tüm acil durum aydınlatma ve yönlendirme cihazları kendinden bataryalı olmalı ve üç saat aydınlatma gücünde olmalıdır. Tünelin yürüme alanları aydınlatma seviyesi 2,7 lüx' den az olmamalıdır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=