Yangın ve Güvenlik Dergisi 69. Sayı (Mart 2003)

Tıılııııı,ııtı yunca yapılmış yürüme yoluna geçebilir. Bu yolcuları denıiryolundan uzak tutarak özel donanımlı araçların olay yerine ulaşmasını sağlanabilmelidir. Eğer demiryolu beton duvarlar ve yangın kapıları ile ayrılırsa, yaya yolu diğer taraftaki trene geçişi kolaylaştırır, duman daha az olduğu için yatay bir çıkış imkanı sağlanmış olur. Kuşkusuz acil durum ayd ınlatması güvenli tahliyeyi sağlayacak şekilde olmalıdır. Acil durum havalandırması yolcuların, ça lışanların ve yangın söndürme personelinin yangın durumunda dumandan zarar görmelerini engelleyecek biçimde tasarlanmal ı ve bu hava akımını tahmin edilen tahliye zamanı için sağlayabilmelidir. Hemen hemen tüm acil durumlarda yolcu ve çalışanların korunması havalandırma sisteminin planlandığı gibi hızlı bir şekilde devreye girmesiyle sağlanır. Tahliye yolları üstünde acil durum havalandırmasına ihtiyaç varsa havanın normal koşullardan daha hızlı olması gerekebilir. Bunun üst limiti ise yalnızca akış hızının bu akımda yürüyen bir insana zarar verecek düzeye u l aşmasıd ır. Buna göre acil durumlarda hava hızı en fazla 11 m/s olabilir. Kapalı istasyonlar ve tren yollarında acil durum havalandırması tasarlanırken şunlar esas alınmalıdır: a. Yangın yeri ile girişler arasında güvenli bir alan yaratmak. b. Çıkış yolları üzerindeki dumanın temizlenmesini sağlayacak hava akşını oluşturmak. c. Tam kapasite çalışmaya en çok 60 saniye içinde ulaşabilmek. esas alınmalıdır. Bunlar esas alınırken, yangının büyümesini sağlayabilecek yanıcı malzeme miktarı, yangın büyüme hızı, istasyon ve denıiryolunun geometrisi, trenlerde ve istasyonlarda direk hava akımını sağlayabilecek fan, şaft ve aygıt sistemleri göz önünde bu l undurulma lıdır. Acil durumda kullanılmak üzere tasarlanan fanlar duman tahliyesi veya temiz hava girişi nıodunda gerekli acil durum havalandırmasını sağlayabilecek kapasitede olmalıdır. Acil durum havalandırma fan motorları operasyon hızına en fazla 30 saniyede; kapalı pozisyonda iken ise en fazla 60 saniyede ulaşabilmelidir. Fanlar, motorlar ve diğer tüm elemanlar 250 °C lik sıcaklıkta minimum 1 saat çalışabilecek yapıda olmalıdır. Yerel fan motor starterleri ve diğer kontrol aygıtları direk hava akımında kalmayacak şekilde yerleşti riImelidir. Acil durum havalandırması için değil de konfor için tasarlanmış fanlar yangın durumunda acil durum fanlarının oluşturduğu hava akımının engellenmemesi veya bozmaması için otomatik olarak kapanYangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 malıdır. Acil durum havalandırmasını engellemeyen havalandırma fanlarının çalışması devanı etmelidir. Acil durum havaland ırması ile bağlantılı aygıtlar trenin geçişi sırasında oluşabilecek pozitif ve negatif basınca dayanabil melidir. Ayrıca bunlar yanıcı olmayan, yangına dirençli ve oluşan sıcaklıklarda çalışabilecek malzemelerden yapılmalıdır. Fanların gücü iki ayrı güç kaynağından sağlanmal ıd ır. Bu iki kaynağın besleyici leri birbirinden tümüyle ayrı olmalı ve mümkün olduğunca uzak yerleştirilmelid ir. Tüm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=