TSE-12258 TSE-12259 TS.EN-671.2 (Yassı-Örgülü hortumlar için) İMES San. Sitesi E Blok 503 Sk. No: 15 Yukarı Dudullu-lSTANBUL Tel: 02 [6. 499 06 09 - 499 45 68 - 364 55 50 Fax: 02 l6. 499 45 68 www. tan r i kul ıu. c om. t r
2 SIEMENS Cerberus yangın ve güvenlik çözümleri - teknolojide gelinen en son nokta. Bütün dünyada olduğu gibi ülkemizdeki binalar da artık hem prestij hem de fiziksel yükseklikleri ile yeni boyutlara erişmektedirler. Bu büyük yatırımların gerektiği gibi korurıabilmesi dünyanın eh gelişmiş ve kendisini kanıtlamış güvenlik ve yangın ihbar sistemleri ile sağlanabilmektedir. Siemens Cerberus, sunduğu etkin ve verimli çözümler ile uluslararası standartların gereksinimlerini karşılamakla kalmayıp birçok yönden bu standartların da üzerine çıkmaktadır. Siemens Cerberus Güvenlik Sistemleri A.Ş. www.cerberus.com.tr Itri Sokak No:2/2 80700 Balmumcu Beşiktaş ISTANBUL Mesnevi Sokak No:12/18 06690 Çankaya ANKARA Cumhuriyet Bulvarı Mayıs iş Merkezi No:123/1 Büro:103 Alsancak IZMIR Tel: O212 275 36 69 Fax: O212 274 36 69 Tel: O312 440 01 49 Fax: O312 440 73 95 Tel: O232 465 09 51 Fax: O232 465 09 52
Değerli okurlar, Dergimizi baskıya hazırlarken beklenen Irak operasyonu başladı ve bir sonuç olarak ekonomi hayatımızda bazı belirsizlikler ortaya çıktı. Neyse ki gelen ilk yorum ve tahminler bizi biraz rahatlatıyor. Ekonomi otoriteleri, Amerika'nın lrak'a saldırması ve 6 milyar dolarlık yardım paketi olasılığının ortadan kalkmasıyla ortaya çıkan dalgalanmanın, bu kez 'derin ve kalıcı' bir krize dönüşmeyeceği görüşünde birleşiyor. Merkez Bankası'nın 20 Mart günü duyurduğu önlemler paketi, içeriği ve zamanlaması nedeniyle rahatlatıcı bir etki yarattı. Aynı gün yapılan toplantıda Hazine, Maliye Bakanlığı ve DPT bürokratları, dışardan ek finansman gelmeyeceği varsayımı altında, 'gelir sağlayıcı ve tasarrufa yönelik' tedbirleri masaya yatırdı. Ekonomi bürokratları, ekonominin genelinde bazı dalgalanmalar ve orta ölçekli sarsıntılar yaşansa bile, bu durumun neden kalıcı ve derin bir krize dönüşmeyeceği sorusuna karşılık şu değerlendirmeyi yaptı: ► Dalgalı kur, sıcak para riskini büyük ölçüde ortadan kaldırdı. ► Bankacılık sektöründe eskisinden farklı olarak açık pozisyon yok. ► Ani bir döviz sıkıntısı ihtimaline karşı Merkez Bankası rezervlerinde hiçbir sorun yok. Rezervler 28 milyar dolar civarında. ► 2000 Kasım ve 2001 ~ubat krizlerinin ardından çıkarılan yasalar ve bankacılık sisteminin altyapısını sağlamlaştırdı. ► Ekonomi bürokratları, kriz yönetimi konusunda deneyim kazandı. Piyasaların ilk şoku atlattıktan sonra dikkat çekici bir dalgalanma yaşamaması ve bankaların üst düzey yöneticilerinin büyük bir bunalım beklemediklerini açıklaması "yine bir kriz mi geliyor" endişesi içinde bekleyen sektör ve piyasaları oldukça rahatlattı. Umarız iyi yolda olduğu söylenen ekonomik yapımız bu savaşın etkileriyle tökezlemez. il. Yangın Sempozyumu ve Sergisi Birincisi 4-6 Aralık 1997 tarihinde Ankara Milli Kütüphane'de Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kimya Mühendisleri Odası ve TÜYAK tarafından başarıyla gerçekleştirilen "I. Yangın Sempozyumu ve Sergisi"nde bilimsel ve teknik bildiriler sunulmuş; çeşitli ürün ve teknolojilerin tanıtılma platformu olmuştu. Sempozyumun ikincisi 11-13 Haziran 2003 tarihlerinde yine Ankara Milli Kütüphane'de gerçekleştirilecek. Üç gün sürecek olan organizasyonda yine; bilim ve teknoloji alanındaki yeniliklerin, uygulamaya yönelik yapı elemanlarının, kimyasal önlemlerin, yangından korunma- söndürme çalışmalarının; yasa, yönetmelik ve standartlar çerçevesinde bilgi ve deneyim aktarımı sağlananacak. Ülkemizde konuyla ilgili yaşanan sorunların çözümüne katkı için bu sempozyumla; disiplinler arası ortak çalışma ve eşgüdüm sağlanması, hedeflerin saptanarak tarafların rol üstlenmesi, gelecek yıllarda konunun tekrarı ve takibinin sağlanması amaçlanıyor. Dergimizin bu sayısında çok çeşitli konulara değindik ve beğeneceğinizi umduğumuz bir içerikle karşınıza çıktık. Sizlerin de yazılarınızı sayfalarımızda görmeyi çok isteriz. Katkı ve önerilerinizle kendimizi yenileyerek "sektörümüzü temsil eden tek yayın organı" olma misyonuna layık olmaya çalışıyoruz. Gelecek sayılarımızda buluşmak dileğiyle ... sbulak@teknikyayincilik.com Dear Readers, The Iraq operation is started while we are p reparing this issue and a result ofthis, some obscurities were seen especially in our economic lifes. Hopefully, first comments and forecasts from experts, made us a little calm. Authorities of economics unites in this opinion that recently appearing economic fluctiation, because of the US agression aganist Iraq and cancellation ofprobable $ 6 billions US aid packet, will not be turn a 'deep and permanent' economic crisis this time. 2nd Fire Symposium and Exhibition will be arrange in June 11-13 in Ankara National Library. 3
MART 2003 SAYI 69 YANGIN ve GÜVENLİK DERGİSİ MARCH 2003 ISSUE 69 Sahibi ve Yazı İşleri Md. Teknik Yayıncılık, Tanıtım A.Ş. adına Founder and Editor in Chief on behalf of Teknik Yayıncılık, Tanının A.Ş. Süleyman BULAK YAYIN KURULU BAŞKAN! Hcad of Editorial Board Prof. Dr. Abdurahman KILIÇ YAYIN DANIŞMA KURULU Editorial Board of Advisors Adalet NUZUMLALI, Aydın ÖZKAYA, Ayşegül CAYMAZ, Berk DALVER, Bülent CEDETAŞ, Cafer ÜNLÜ, Cem EĞRİKAVUK, Cem GÜROY, Cengiz YENER, Doğanay SAMURAY, Fatih ALABAŞ, Filiz MUMOĞLU, Güner YAVUZ, Haldun ÜLGEN, Haluk YANIK, Hikmet AKIN, İrfan ÖNER, İsmail TURANLI, Kevork ÇİLİNGİROĞLU, Korhan IŞIKEL, Levent CEYLAN, Mahmut HORASAN, Murat EĞRİKAVUK, Necmettin AKOVA, Numan ŞAHİN, Orhan AKSEL, Okan TOKER, Orhon KALAFATOĞLU, Osman Levent CELASUN, Osman ŞAYLIMAN, Ömer DİNÇ, Recep YAMANKARADENİZ, Renan DİKEL Resul DİLEK , Saffet KOŞUT, Serdar ÇELİK, Serhat UYSAL, Serme! ŞATIR Sezar KAYALIBAY, Seydi Rıza GÜNEY, Talat SAĞIROĞLU, Yalçın DURMUŞ, Yekta NİZAMOĞLU, Yıldırım GÖK * YAYIN KURULU Editorial Board Genel Yayın Yönetmeni- İdari Exccutive Editor - Administrativc Reklam Müdürü / Advcrtisemcnt Managcr Emine BANKOĞLU Genel Yayın Yönetmeni -Teknik Exccuıivc Editor - Tcchnical Muhittin TEKMAN (İşi. Maklna Müh.) Yayın Yönetmeni Exccutivc Editor Hakan TÖRE Grafik Tasarım Graphic Dcıign Bülent TEGÜN Abone Sorumlusu Rcsponsible of Rcaders Rıdvan GÜMET / Ayşegül TEMİZ * YÖNETİM MERKEZİ EXECUTIVE EDITORIAL OFFICE: TEKNİK YAYINCILIK, TANITIM A.Ş. Balmumcu, Barbaros Bulvarı Bahar Sk. No:2 K:4-5 O: 11-13 80700-0 Beşiktaş/ İSTANBUL e-posto:tekyoy@turk.net www.toknikyoyincilik.com Tel: 212-275 83 59 Faks: 212- 2B8 2614 Ankara Temsilcimiz: Hızıroğlu Tanıtım - Ercan Hızıroğlu Tel: 312- 427 09 65 Fox: 312- 427 54 91 Eskişe hir Temsilcimiz: Sadık YURTMAN 0-222-230 8B 24 Harun GÜNEL 0-222-230 75 44jpbx} BASKI/PRINT, Esen Ofset Basım Tarihi: 1 Nisan 2003 Fiyatı: 5.000.000 TL Yıllık Abone : 40.000.000 TL (Fiyatlara KDV Dahildir. Yıllık Abonelikte Kargo Bed&II dahil, Tek Gönderimlerde Dahil doOildir.) Yurtdıp Abonelik / SMbscripıion For Abroad Singlt copy prict: 7 S (Worldwidt) Annııal sıtbscripıions : 50 S (Worldwidt} (Posıagt inclHdtd) C Yang,n ve Güvenlik Derglsl'nde yayınlanan yazı ve (lzlmlerln hu hakkı mahfuzdur. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek de olsa iktibas edilemez. Yayınlanan tüm yazıların sorumluluğu yazarlarına, ilanların sorumluluğu ilan sahlpluln• aittir. Tulumbacı Metrolarda Yangın Güven liği Prof. Dr. Abdurahman Kılıç KAPAK KONUSU Söyleşi TÜYAKYönetim Kurulu Başkanı Haluk Yanık: 1 1 "Geçen Yılın En Önemli Olayı Yangın Yönetmeliğinin 2 4 Çıkmış Olmasıdır" Görüş Point of View Özel Güvenlik Görevlilerinin Görev Alanlan İçindeki Kişi Grup Uyuşmazlıklarına Müdahaleleri ve Dikkat Etmeleri Gereken Konular İstanbul Metrosu Felaketlere Karşı Hazırlıklı 18 Uygulama Application Polat Tower Bina Otomasyon, Yangın Algılama ve Güvenlik Sistemleri Cüneyt Çömez Hoııeywe/1 Fuar Fair Altı Sektör " ' = ~ ~- -111....,~l"l!'!''l!'II WIN Fuarı'nda Buluştu Ahmet Meriçli Erdemir Koruma ve Güvenlik Miidiirii 40 48 Deprem Konteynırları Mahkemelik Oldu Makale Yapılarda Mekanik Tesisatın Depremden Korunması Erdinç Boz Görüş İşyerlerinde Kaza ve Yangına Neden Olan Riskler Yıldırım Gök GOSB İtfaiye Miidiirü 98 1 88 Point of View HVAC Karakteristikleri ve Çalışanların Sağlığı Çeviri Translation Kevork Çilingiroğlu 62 Teknik Bilgi Technical lnformation ~ -~ ~~ Klima Sistemlerinin S~ e Yangın Koruması ve Duman Kontrolu Kriterlerinin Karşılaştırılması Rüknettin Küçükçalı 80 lsısoıı A.Ş. Sektörden from tile Sector Mavili Elektronik'ten Pazarlama Atağı 105
SUllUŞ----------------3 Reklam Veren Firmalar İndeksi 6 Dosya Product File YANGIN HİDRANTLARI ÖZEL DOSYASI Yer Üstü Yangın Hidrantları/ YAKACIK KLINGER ..............................................................68 Yer Üstü Yangın Hidrantları / DOĞUŞ VANA .....................................................................68 Yer Üstü - Yer Altı Yangın Hidrantları / GEDİK DÖKÜM ..................................................68 Yangın Hidrantları / DUYAR VANA ......................................................................... 70 Yer Üstü Yangın Hidrantları / VALFTEK ................................................................ 70 YANGIN HİDROFORLAR! ve POMPALAR! ÖZEL DOSYASI YPSP Çift Emişli Yangın Pompaları/ MAS POMPA ........................................................72 VdS Onaylı Yangın Hidroforları / WİLO ............................................................ 72 ETH Serisi Ticari Hidroforlar/ ETNA SUPERMATİK .............................................. 74 Yangın Hidroforları / BAYMAK ...........................................................................................76 Ürün Tanıtımları Product ıntroductlon Köpük Trayleri / AKSAY ......................................................................................... 78 Network Serisi Alarm Panelleri / EDS .................................................................. 78 Patlayıcı ve Narkotik Yakalama ve Tanımlama Sistemi EntryScan / FRANKLİN ...................................................................................................102 Haberler News MGS 15'inci Kuruluş Yıldönümü Kutlandı ............................................................ 106 Elektrik-Elektronik-Bilgisayar Mühendisliği 10. Ulusal Kongresi ve Fuarı ........ 106 Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yangın Semineri ........................... 106 Bandırma Barış Manço Kültür Merkezi'nde Yangın .....................................................107 New York'ta Rafineri Yangını ................................................................................ 108 Gece Kulübünde Facia: 95 Kişi Yangında Öldü .................................................... 108 ABD'de Bakımevinde Yangın: 10 Ölü .................................................................... 108 Güney Kore'de Metro Yangını: 134 Ölü ..........................................................................109 AvustralyaYine Yangınla Boğuştu .................................................................................109 İskenderiye Kütüphanesi Yine Yandı ................................................................... 109 Kağıthane'deki Yangında İki Çocuk hayatını Kaybetti .................................................110 17 Kilisenin Arşivi Kül Oldu .................................................................................. 110 Alevlerden Mucize Kurtuluş ...........................................................................................110 S.O.S Derneği Yardım Bekliyor .......................................................................................111 Battaniye Fabrikasınnda Yangın ........ ................. ............................................... ............111 Şişli'de Yangın: 1 Ölü ........_,................................................................................... 111 işçi Barakasında Yangın: 3Olü ........ ..............................................................................111 Kızılay Çadırlarına Noter Onayı ........................................................................... 111 Soygun Girişimi Kanlı Bitti ..............................................................................................112 Tekstil Fabrikası Yandı ......................................................................................... 112 Otomobili Yandı, Şampiyonadan Elendi ............................................................... 112 Yangın İstanbulluları Bezdirdi .......................................................................................112 Yangında Can Pazarı ............................................................................................ 112 Zorunlu Sigorta Tartışma Konusu Oldu ............................................................... 113 400 Kayıp Tablo İçin Komisyon Kuruldu ............................................................. 113 Çalınan Tarih ........................................................................................................ 114 Hızlı Kapkaççılar .................................................................................................. 115 Kameralar Bazen Başka Amaçlar İçin de Kullanılıyor! ....................................... 115 300 Yıllık İncil Çalındı .......................................................................................... 116 Pişkin Soyguncu .............................................................................................................116 Tüpler Patladı, Ortalık Savaş Alanına Döndü ...................................................... 116 Acemi Hırsız Kendini Yaktı ............................ ................................................................116 Beyazıt Yangın Kulesi İşgal Edildi ...............................................................................116 "Yangın Bir Felaket Savunması ise Bilgidir"........................................................ 117 Yanan Viking Fabrikası Yeniden İnşa Edildi ........................................................ 117 Cezaevi'nde Yangın .............................................................................................. 117 Standartlar Stondards NFPA 101 Can Güvenliği Kodu .................................................................................................118 BÖLÜM 13. Mevcut Sağlık Bakımı Mekanları Rehber_____________ G_u_ı_de Yangın ve Güvenlik Konularında Satışa Sunulmuş Olan Ürün ve Cihazlar İçin Firma Seçim Rehberi .................................................................................................... 124 Firma Tanıtımı ;;;;::::;------=-===='='m='=I =' "=t =, o=d= u- _c t_ı;o: ; n; ; İlan Veren Firmalar Tanıtım Bölümü ..............................................................................130 Türkiye'de ve Dünyada Sektörümüzle ile İlgili Olarak Düzenlenen Fuar ve KongrelerTakvimi_134 Abone Formu ____________ 136 • MEKATRONIK ÇÖfÜM ORTAĞ~NI.Z Uç Kollu, - Kırılan Kollu ve Deprem Sensörlü Turnikeler V 100 V200 V 300 V 400 F 100 Boy Turnike M 100 Motorlu Turnike B 300/600 Elektromekonik Bariyer ----------- HRR Hidrolik Yol Bloğu HRB Hidrolik Yol Babası Firmamız Sadece Uygulama ve Dağıtım Firmalarına Hizmet Vermekt ~ Ti""- ® ~~~ (7 I Q f f P / n (7 Çohn Emoç Bufvarı 2 Cad. No 15/1 A Ovoçler 06460 ANKARA oo (0 312) 4813668 faks (O 312) 481 47 36 r;.ın,,,I nntimnf,.lnnt,mn~,,,.......,,,,.... ""'"'
Guard Kontrol Bekçi Tur Kontrol Proximity sistem. kolay kullanım. PVC gövde. su sızdırmayan. düşme ve darbelere karşı dayanıklı sağlam gövde. yüksek kayıt kapasiteli. 16 personel. 32 kontrol noktası tanıma. 24 ayrı zamanda alarm verdirme. bilgisayardan ayrıntılı rapor alabilme... Proximity Kart Okuyucuları loter SX Proxlmity Reader 1000 kişi. 6144 kayıt kapasitesi. on line-off !ine çalışma. 16 ayrı zamanda zil çaldırabilme. 8-10 cm den okuma mesafesi. aynı andabirbirine paralel 32 okuyucu bağlanıp tek bir programdan kontrol. 1000 kişiye kadar personel çalıştıran tüm işletmeler için son derece kolay kullanabilen programı ile tüm giriş-çıkışların . mesailerin. geç gelenlerin. mesaide olanların takibi... loreader PC ile on !ine bağlantı l ı hafızasız. sınırsız kart tanımlama. 8-10 cm den okuma mesafesi. aynı anda birbirine paralel16 okuyucu bağlanıp tek birprogramdan kontrol. tüm işletmeler için son derece kolay kullanılabilen programı ile tüm gir iş-çıkışların. mesailerin. geç gelenlerin. mesaide o l anların takibi... Coderma V1 Kapı Kilit Açma Sistemi 1000 proximity kart tanımlayabilme. standalone (PC den bağımsız) çalışan. aynı anda şifre ve proximity kart ile çalışma. Kontrollü giriş isteyen tüm kapılar için ideal bir sistem... Geçişler kontrolde... • TURNiKE www.ozakturnike.com reklam indeksi f i r m a l a r 3M................... ... ..................................... ..................27 AKSAY................ ................................ ................. .35-47 ATC ............ ... ............ .. ...... .. ................. . ....... . ............ 39 ATEK ......................... .............. .............. ..... ............. .43 BAREKS ................... ... ........... ... ....... ........ ... .... .....23 -53 BİLGİ ELEKTRONİK ................. ............. .... ............ .. 2 1 BTS ..... .... ..... ........ ........ .... ...... .. ...... .... ..... .................. 19 BURSAN ................. .. ..... .............................................. ! CEBSAN ............. .... ........ .... ...... ......... ............ ............ .49 COMON.......................... ....................................97-101 csu ...................... ...................................................... 81 EDS ......................................... ............ ....................... 77 EEC..... .............. .....................................................A.K. ENERSİSTEM ....... ...... ...............................................95 ENSER.........................................................................8 ERBEN KONTROL. ..... ...... ..................... ......... ........ .. 25 ERSE KABLO .................. .. ....... ................................. 87 FETAŞ .... ............. .............................................. ........ 83 FOKUS ................................................ ..................51-63 FRANKLİN .................. ................. ........................29-31 GİRGİN ...... .... ...... ..... .. ... ..... ................. ......... ....... ...... 26 HAMAMCIOĞLU . .. ... ........ .. ... .... . ...... ........ ............. .. .. 75 İZOCAM ....................................................................55 KALAFATOĞLU ..................................................... ... 57 KSB ........ .. . ..... .. .. ... ..... . .... .... . ... ... ... ..... . .. ....... .... . ........... 9 KURTARIR................................................................ 17 MAS POMPA ...... .. ...... . .. ... .. .... .. . .... . .... ..... ....... . .. .. .. .... 69 MAVİLİ ............................................... ....................... 59 MESSE FRANKFURT.. .... .. . ..... . ....... .... . .. . ..... .. ...... .. .... 60 MEYER SAAT..............................................................7 NFPA .......... . ............ . .... ...... ..... ........ .. ..... . ... ......... 93 - l 03 NOREL. .... . .. . ... .......... . ........................ . . ... ....... .. .. .. . .... 67 NORM TEKNİK .................... ................................ A.K.İ. ODES . ..................... . ... ......... ............ .. .. .. .. ...... . ....... . ... 6 5 OPTİMA .. . . ... .... ........ .. ... .. . .................. ... .. .... ... ............ 5 ÖZAK .............. .... . .... ..... . .. ..... .. ... .. ................. . .. .... 6- 107 PALMET. . . . . . . . . . . . . . . . ......... .. .. .. .. .. . .. . ...... .... ... . . . . . . . . . . . . . . . . 79 SAĞLAM .................................. ......... ......................... 73 SECUR!TY CENTER ........... ...... .. ....... ... .. .. .. .... 37-45-6 1 SIEMEN S.....................................................................2 SODEX.......................................................................58 TANRIKULU ........................................................ Ö.K.İ. TEKNİK DÖKÜ M..... .............. ...................................85 TEKNO YANGIN .............................................. .........71 TİTAŞ .. .. .. .. .. .. . . ....... . .... ..... ...... .. ... ........ ... .. .. . .. ....... .... 56 TUNA MÜH ................. ............ ............... ..................33 ÜÇOK........................................................................ 10 YANMAR .................. ... ... ........ ... .. ....... .. ... . .. .......... ..... 91 ■
·······•••••••••••••••••••••••••••······· .... .. .. // ;kçiniz \\ \ Uyuyor m~~j Güv nlik Güvenlik Tur Kontrol Sistemi Guard Tour Manageme~ 1 l_2 ~3 (4 (._s •ı..s V ı._e ls {C (o (> -~ Access Giriş-Çıkış Kontrol Sistemi Proximity Card Readers ............................... .. •···· ·• ... 1// ;ersoneliniz \ \.......... Kaç Saat Çalışıyor~ .. ) ••••••••••••.................... Personel Devam Kontrol Sistemi Human Resources -HR F 1 .. nahtar Keybank-Anahtar Yönetim Sistemi Key Management Solutions e Meyer Saat A.Ş. 125. Yıllık Başarısının Sırrını Duyurur : , 1 l Ill II l t' 1
Güvenliğirıi2 için ... Sektörün lider markalarıyla 27 yıldır hizmetinizde ... • Yangın algılama, ihbar ve söndü_rme sistemleri • Sınır güvenlik ve kamera kontrol sistemleri • Hırsız algılama sistemleri • Kartlı geçiş kontrol sistemleri • Merkezi saat sistemleri • Gaz algılama sistemleri • Entegre güvenlik sistemleri 0ENSER GENEL GÜVENLİK SİSTEMLERİ ~~~ ~ CEDETAŞ GRUBU Osmangazi Mahallesi Battalgazi Cad. No: 31 81470 Samandıra , Kartal / İstanbul Tel: (0216) 311 56 38 Faks: (0216) 311 56 37 www.enser.com.tr e-posta: enser@enser.com.tr
• • • • • • • • 08 TERCİH TAMAM... flf c b KsabA 0 ra Serisi vos 0 , nayı, nisan/ap salı/tue ✓su-kAaarya1:ırt,HW1U/rifla,~,yoı«~~yapbldartff(, bo,~juuhilir. Bu-~ulı«tanvıul/~Wutjörnuif ~, jüveı1.ilb-bir Ja>tjtlt/rmaiHcauytH<,. j Türkiye/de, ve, Aıwupaldaı bir çokji.ruuı, KSB)'ttercik etmif, 1 3 f{)Y(UUf(ıÇOk, HUU<JUUtiar. Refera.ıuWI/ÇOk;,yı~ /paıw ürı;eruuJ.eki. uyu1; laml:ıaiarU1Ntert emuk ~ bik, tut 1 4 düjme&ıvarm.tf, deuukkiy~tlt/kbıuuuıw:ıılıiyrukaiHuybYW. ✓sır~ ludrrfor bıuuıç, faitert kullaıtuuyorlar. Bıuuıç, faitert 1 6 ,~ VOS bHAfÜ/ııe,ıtemÜortaJH.uudaı fDYUIWUt çalıfabüiybr. 1 7 /yeae1c, parça,, renm ııe,puiybdik b~ kbıuuuıw:ııbaf~4jYUfUUI:,. / 4UfU1.lflar da,, /tmuihı.ldar kadar mAl,ııe,CAJt-jüve.ıtlildu~ 18 ö~veriybrlıu-, öykjıre-~ vosi: terciketuteyeyUH/. NISAN/APR ANKARA- M KSB p Pıo""Mon 2 9 16 23 30 ISTAN • ahaıma Gandhı Ca . ompa A ·· BUL: Perpa Ticareı M ddesı No.54 06700 Ga . rmatur San Ve r· .• " erkezi B Blok Kaı 4-5 No:10:•;ı;/o"Paşa • Tel: (0312).437 11 IC. A.Ş. l nte rn et:hı7;:~!!?,:;•; T:': (0212) 22::::aha~ • Faks: (0312) 437 65 37• • s com.tr P x • Faks: (0212) 222 09 e-maıı:ankara@ksb 94 • e-mall:isıa b .com.ı, n ul@ksb.com.ı,
w C .. w D:: w ı ...J C) z :E <C :E <C iz D:: w ...J z :::::, D:: :::::, ·- ~ <C C z <C ...J ::::, CC APOLLO XPLORER OPTiK DUMAN DEDEKTÖRÜ APOLLOXP95 INTRINSICALLY SAFEOPTIK DUMAN DEDEKTÖRÜ APOLLO XPLORER iSi DEDEKTÖRÜ APOLLOXP95 INTRINSICALLY SAFE iSi DEDEKTÖRÜ APOLLOXP95 IYONIZASYON DUMAN DEDEKTÖRÜ GALVANIK BARiYER APOLLOXP95 OPTiK DUMAN DEDEKTÖRÜ APOLLOXP95 BUTONLAR APOLLOXP95 BEAM (iŞiN) DEDEKTÖRLERI APOLLO ÜRÜN SERTiFiKALAR! ULUSLARARASI ONIWLAR MARINE ONAYLAR! HONGKONG BOSEC BELGIUM LLOYOS REGISTER CNBOP POLANO GERMANISCHER LLOYO APOLLOXP95 ALEV DEDEKTÖRLERI INTRINSICALLY SAFE ONAYLAR! BASEEFA EN 54 LPCB vos FF SWEOEN OANISH SKAFOR UUFM ISRAEL Sil AMERICAN BUREAU OF SHIPPING AUS'LI SSL VNIIPO RUSSIA NORWAY FG. CHINA SHENYANG DET NORSKE VERITAS CHECH BUREAU VERITAS OEPT OF TRANSPORT (MARINE) PRECEPT KONVANSiYONEL KONTROL PANELi VOYAGER ANALOG ADRESLi KONTROL PANELi DISCOVERY ANALOG ADRESLi KONTROL PANELi NEXUS ANALOG ADRESLi KONTROL PANELi PRESCIENT SÖNDÜRME PANELi KARBONDiOKSiT GAZLI FM-200 GAZLI Contro['Equjpment Limited" En54 LPCB VNIIPO RUSSIA MARINE ONAYLAR! LLOYDS REGISTER BUREAU VERITAS ÜÇOK TEKNOLOJiK SiSTEMLER TAAHHÜT TiCARET VE SANAYi LTD. ŞTI Topçu lbrahim Sok. 23/4 IÇERENKÖY 81100 ISTANBUL/TÜRK[YE TEL: 0216 5740672 -5740673 FAX: 0216 5740670 www.ucok.com.tr e-mail: ucokt@superonline.com
Prof. Dr. Abdurahman KIUÇ kilica@itu.edu.tr ~ubat ayında Güney Kore'nin Taegu kentinde ya~anan facia son yıllardaki en büyük metro faciasıydı. l995'teki Bakü metro yangınından sonra en fazla can kaybına yol açan bu olay; yer altı yapılarının yangın güvenliği konusunu gündeme getirdi. 1. Giriş Yoğun trafiği rahatlatmak için yer altında düzenlenen çağdaş toplu taşıma sistemi metro; ilk defa 1863 yılında Londra'da buharlı olarak yapılmış ve yine ilk defa Londra'da 1890 yı lında elektrikle işleyen sisteme çevri l miştir. Daha son raları 1900'de Paris, 1902'de Berlin ve 1935 de Moskova metroları hizmete girm i ştir. Metrolar, günümüzde birçok büyük yerleşim merkezinin vazgeçilmez toplu taşıma aracı haline gelmiştir. Yer altı yapılarına erişmedeki zorluk yangın söndürme ve duman tahliye sorun larına neden olur. Bunlar arasında öncelikle dumanın ve gazların boşaltılması; yangının söndürmesi ve in san l ar ın kurtarılması gelmektedir. Bu temel sorunların çözümleri, ancak kısa süre önce yapı Taegu faciasının ardından ... METROLARDA YANGIN .. . ""-" . GUVENLIGI kurallarına ve standartlarına girmiştir. Yer altı yapılarının erişilmezliği yer üstü yapılarında etkili olabilecek kısmi yangın söndürme önlemlerini yetersiz kılmaktadır. Yer üstü yapılarından farklı olarak yer altı yapılarında insanların ve eşyaların kurtarılması için yangın söndürme sistemlerinden en üst düzeyde yararlanılması gerekmektedir. Son yıllarda yaşanan en büyük metro faci aları, 28 Ekim 1995 yılında Bakü'de ve 17 Şubat 2003 günü Güney Kore'nin Taegu kentinde meydana gelen metro ya ngınlarıdır. Bakü metrosu yangınında 302 kişinin ölmüş ve 270 kişi yaralanmıştır. Taegu metrosunda ise 134 kişi hayatını kaybetmiştir. Bakü'de meydana gelen olayın faciaya dönüşmesinin nedeni önlemlerin yeterli olmamasıdır. Elektriğin kesilerek vagon ların iki istasyon arasında kalması, Yangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 vagonların plastik malzemelerin kullanıld ığı eski tip vagonların olması, vagon içinde söndürme sistemlerinin yeterli olma ması, tünel içinde duman tahliye sistemi bulunmaması, söndürme ve kurtarma ekiplerinin yeterli olmaması olayın faciaya dön üşmesi ne neden olmuştur. Taegu metrosundaki yangının sabotajla başlad ığı belirtilmektedir. Bazen akli dengesi bozuk bir kişinin veya tiner bağımlısı bir kişinin bir bidon tineri vagon içinde dökmesi tahmin edilemeyen facialara yol açabilmektedir. Genelde yer altı yapılarının otomatik söndürme sistemleri ile donatılması gerekmektedir. Ayrıca her kademe, en az iki bölüme ayrıl m a lı , iki bölümün birbirinden tümüyle ayrılmasını sağlamak için her bölümün ayrı ayrı havalandırılması yapılmalıdır. Acil durum güç
lıılııııı,ııtı kaynağı, boşaltma için mekanik araçlar ve duman yönlendirmesi d iğer temel önlemlerdir. Bu önlemlerin birçoğu n a penceresiz yapı l a rda da başvurul ur; bunların yer altındakilerine göre tek avantajı ise dışarı direk çıkışın sağlanabilmesidir. Penceresiz binalarda hava l a n dı r ma, yangın söndürme ve kurtarma konusunda yer altı yapılarındakine benzer problemler görülür. Metrola rda yangın güvenlik önlemlerinin üç bölümde ele alınması gerekir. Bunları şu şekilde belirteb iliriz: 1. Vagonlardaki yangın güvenliği önlemleri, 2. Tünel içinde yapılan söndürme ve duman tahliye sistemleri 3. Kurtarma ve söndürme ekiplerinin teknik özellikleri. Bu önlemlerin birbirine uygun olması ve birbirini tamam laması gerekir. Ülkemizde, metro ve tünellerdeki yangın güvenliği ile ilgili kaynak oldukça azdır. Bu konudaki en önemli u luslararası kaynak ise NFPA kod l a rıdır. Yer altı yapılarından çıkış özellikleri NFPA 101'de ve ri lmişti r. Bu tavsiyelerde dışarı direk çıkış, havalandırma ve itfaiyecilerin u l aş m asına imkan veren pencereler olmadığında oluşabilecek paniği önleme de dikkate al ı nmaktadır. NFPA 130 raylı taşıt tünelleriyle; NFPA 502 ise motorlu taşı t tünelleriyle ilgili yangı n güvenlik önlemlerini içermektedir. Bu kaynaklar, bu konudaki genel standartla rı içermekte ve birçok konuda NFPA' in diğer kodları kaynak göstermektedirler. Vagon larda ve tünel içinde alınan güvenlik önlemlerinin yanında istasyon dışında söndürme ve kurtarma ekiplerinin yeterli araç-gereçle do n at ı lmas ı ve tünel yangınları için eği tilmesi gereklidir. Bu konuda karayolunda ve demiryolunda hareket edebilen araçlar ge li şti ri lmişti r. Bu araçlar, istenilen bir noktadan demiryoluna girmekte ve lastik tekerleklerini kaldırarak raylar üzerine demir tekerlekleri indirip istenilen noktaya gidebilmektedir. Bu araç içinde çok sayıda teneffüs cihazı, kurtarma aletleri bu lun maktad ır. Böylece, vagonlar tünel içinde iki istasyon arasında kalsa bile müdahale edilebilmektedir. 2. Tünellerin Havalandırılması Metroların havalandırması en önemli konulardan biridir. Yangın durumundaki dumanın atılması konusunda ciddi çalışmaların yapılması gereklid ir. Yolcuların hızlı bir şeki lde temiz havaya çıkmalarını sağlayacak çıkış planları hazırlanmalıdır. Bazı hızlı ulaşım sistemleri iki yönlü ku ll a nı labi len fanlarla ve havalandırma şaftlarıyla donatılmıştır. Bunlar büyük miktarlardaki dumanı metrodan temizleyip önceden beli rlenmiş bir alana yönlendirerek yolcuların en yakı n istasyondan boşaltılabi l mesi n i mümkün kılmaktadırlar. Havalandırma şaftları ve fanlar her yer al tı istasyonunun iki ucuna ve bazı hallerde istasyonlar arasına yerleştirilmektedir. Eğer düşey şaftlar Yangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 kullanılıyorsa yanıcı sıvıların cadde seviyesindeki şafta girmesi halinde bunl arın içeri girmesini önleyecek önlemler alınmalıdır. Şaftl ar ve fanlar a ras ın daki elektrik malzemeleri muhtemel bir yangına karşı standartlarda istenilen özellikte o l malıdır. Fazla sayıdaki yolcunun bir istasyon platformu veya düşey çık;ş yolları ile açık hava gibi güvenli bir alana a l ı nması düşünülmelidir. Birçok çıkış sisteminde yolcular trenden demir yoluna inip düşey bir çıkışa veya istasyon platformuna ulaşana kadar yürürler. Modern ulaşım sistemlerinde, yolcular trenden demiryolu bo-
Tıılııııı,ııtı yunca yapılmış yürüme yoluna geçebilir. Bu yolcuları denıiryolundan uzak tutarak özel donanımlı araçların olay yerine ulaşmasını sağlanabilmelidir. Eğer demiryolu beton duvarlar ve yangın kapıları ile ayrılırsa, yaya yolu diğer taraftaki trene geçişi kolaylaştırır, duman daha az olduğu için yatay bir çıkış imkanı sağlanmış olur. Kuşkusuz acil durum ayd ınlatması güvenli tahliyeyi sağlayacak şekilde olmalıdır. Acil durum havalandırması yolcuların, ça lışanların ve yangın söndürme personelinin yangın durumunda dumandan zarar görmelerini engelleyecek biçimde tasarlanmal ı ve bu hava akımını tahmin edilen tahliye zamanı için sağlayabilmelidir. Hemen hemen tüm acil durumlarda yolcu ve çalışanların korunması havalandırma sisteminin planlandığı gibi hızlı bir şekilde devreye girmesiyle sağlanır. Tahliye yolları üstünde acil durum havalandırmasına ihtiyaç varsa havanın normal koşullardan daha hızlı olması gerekebilir. Bunun üst limiti ise yalnızca akış hızının bu akımda yürüyen bir insana zarar verecek düzeye u l aşmasıd ır. Buna göre acil durumlarda hava hızı en fazla 11 m/s olabilir. Kapalı istasyonlar ve tren yollarında acil durum havalandırması tasarlanırken şunlar esas alınmalıdır: a. Yangın yeri ile girişler arasında güvenli bir alan yaratmak. b. Çıkış yolları üzerindeki dumanın temizlenmesini sağlayacak hava akşını oluşturmak. c. Tam kapasite çalışmaya en çok 60 saniye içinde ulaşabilmek. esas alınmalıdır. Bunlar esas alınırken, yangının büyümesini sağlayabilecek yanıcı malzeme miktarı, yangın büyüme hızı, istasyon ve denıiryolunun geometrisi, trenlerde ve istasyonlarda direk hava akımını sağlayabilecek fan, şaft ve aygıt sistemleri göz önünde bu l undurulma lıdır. Acil durumda kullanılmak üzere tasarlanan fanlar duman tahliyesi veya temiz hava girişi nıodunda gerekli acil durum havalandırmasını sağlayabilecek kapasitede olmalıdır. Acil durum havalandırma fan motorları operasyon hızına en fazla 30 saniyede; kapalı pozisyonda iken ise en fazla 60 saniyede ulaşabilmelidir. Fanlar, motorlar ve diğer tüm elemanlar 250 °C lik sıcaklıkta minimum 1 saat çalışabilecek yapıda olmalıdır. Yerel fan motor starterleri ve diğer kontrol aygıtları direk hava akımında kalmayacak şekilde yerleşti riImelidir. Acil durum havalandırması için değil de konfor için tasarlanmış fanlar yangın durumunda acil durum fanlarının oluşturduğu hava akımının engellenmemesi veya bozmaması için otomatik olarak kapanYangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 malıdır. Acil durum havalandırmasını engellemeyen havalandırma fanlarının çalışması devanı etmelidir. Acil durum havaland ırması ile bağlantılı aygıtlar trenin geçişi sırasında oluşabilecek pozitif ve negatif basınca dayanabil melidir. Ayrıca bunlar yanıcı olmayan, yangına dirençli ve oluşan sıcaklıklarda çalışabilecek malzemelerden yapılmalıdır. Fanların gücü iki ayrı güç kaynağından sağlanmal ıd ır. Bu iki kaynağın besleyici leri birbirinden tümüyle ayrı olmalı ve mümkün olduğunca uzak yerleştirilmelid ir. Tüm
Acil durum çıkı§ı merdivenleri tünel boyunca olmalı ve çıkı~a en fazla 380 metre uzakta olmalıdır. Merdivenler NfPA 101 'e uygun olmalıdır. Tüneldeki tren yolan en az iki saat yangın dayanımlı duvarlarla ayrılmı§sa veya ikiz kanallar içindelerse bu noktalarda yer üstüne ula~an acil durum çıkı§ merdivenleri olmalıdır. Çıkış kapıları çıkı§ trafiğini uygun yöne yönlendirmeli ve NFPA 101 'e uygun yapılmalıdır. kablolama malzemeleri ve elektrik üniteleri NFPA 70'e uygun olmal ıd ır. Tüm malzemeler 500°C sıcaklı kta 1 saat çalışabi lecek kapasitede olmalıdır. 3. Kaçış Yolları ve Tahliye Bir trenin çıkış özelliklerine karar verirken bazı faktörler düşünülmelidir. Trenin uzunluğu, demiryolunun yerin ne kadar altında olduğu, yer ve seviyesindeki çıkışa ulaşılabilirlik, insanların çıkışa ulaşabilmeleri için almaları gereken mesafe ve geçen zaman, havaland ı rma ve kontrol sistemleri ile yangın söndürme personelinin olay yerine ulaşma imkanları göz önüne alınmalıdı r. Birçok ulaşım sisteminde havalandırma bacaları içine merdiven yap ıl a rak acil durum çıkışı olarak da kul lanı lmaktadır. Merdivenler bacadan iki saat yangın dayanımı olan duvarlarla ayrılmadıkça ve hava akımı nın yeterli kontrolü sürdürülemedikçe bu düşüncenin çok riskli olduğu duman ve ısının düşey çıkış yolunu etkileyebileceği unutulmamalıdır. Acil durum çı kı şı merdivenleri tünel boyunca olmalı ve çıkışa en fazla 380 metre uzakta o l malıdır. Merdivenler NFPA 101'e uygun olmalıdır. Tüneldeki tren yolları en az iki saat yangın dayanımlı duvarlarla ayrılmışsa veya ikiz kanallar içindelerse bu noktalarda yer üstüne ulaşan acil durum çıkış merdivenleri olmalıd ır. Bu durumda havalandırmanın çıkış bölgesinde insanlara yeterli havayı sağlayabilmesi gereklidir. Çıkış kapıları çıkış trafiğini uygun yöne yönlendirmeli ve NFPA 101 'e uygun yapılmalıdır. Kapıların tümüyle açılması için gerekli kuwet mümkün olduğunca az olmalı ve 220 N' u geçmemelidir. Ayrıca kapılar, trenlerin ol uşturacağı pozitif ve negatif basınca dayanabil melidir. 4. Yangın Söndürme Sistemleri Tüneldeki tüm alanlar bunlara genel kullanıma açık olmayan alanlar da dahil, yangın söndürme ve müdahale sistemleriyle donatılmış olmalıdır. Tüm depo vebakım alanları gibi kapalı alanlara otomatik sprinkler sistemi yerleştirilmelidir. Sprinkler yerleştiril işi nde NFPA 13 esas alınmalıdır. Sabit boru sistemleri istasyonlarda ve tüm yer altı ulaşım sistemi boyunca yerleştiri l melidir. Tünellerdeki sabit borular kuru tip olabilir. Genelde sabit boru çı kışları nın yeri, itfaiyecilerin ve acil durum ekiplerinin girebilmesi için düşey girişler düşünülerek seçilmelidir. Bazı ulaşım sistemlerinde sabit boru çıkışları arasında en fazla 60 m. mesafeye izin verilirken bazılarında ise 90 ve hatta 150 metre kabul edilmektedir. Bu mesafeler müdahale noktalarına ve Yangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003 ulaşılabi lirliğe göre değişmektedir. Bazı hızlı ulaşım sistemlerinde, içinde 50 metrelik hortumlar bulunan ve kuru sabit boru sistemi çıkışlarının yakınlarına yerleştirilen dolaplar konulmaktadır. Sabit boru hatları en az 100 mm çapında olmalı veya hidrolik hesaplarlq belirlenmelidir. Tünellerde her hortum çıkış valfını n bulunduğu yerde bir işaret bulunmalı veya borular üstüne yazılarla yazılmalıdır. Yangın sırasında suyun yeterli miktarda akışı çok önemlidir. Söndürme ekiplerinin yer altı sisteminin akış kapasitesini bilmeleri ve büyük miktarlardaki suyun diğer kurtarma operasyonları na zarar verebileceğini düşünmelidir. Tüm drenaj sistemi yanıcı olmayan borularla dışarı atılması için tasarlanmalıdır. Eğer borular muhafazalı değilse sıvılar mümkün olduğunca hızlı bir şekilde güvenli bir dış alana yönlendirilmelidir. Yağ, gres ve kum ayırıcılar eklenmelidir. Bunlara ait depolar iki temizleme arasındaki atıkları alabilecek büyüklükte olmalıdır. 5. Acil Durum Aydınlatması ve Yönlendirilmesi Acil durum aydınlatması NFPA 70'e uygun olmalıdır. Çıkış ışıkları, zorunlu işaretler ve acil durum ışıkları yardımcı güç kaynağına sahip olmal ıdı r. Deprem bölge-
sinde bulunan şehirler için tüm acil durum aydınlatma ve yönlendirme cihazları kendinden bataryalı olmalı ve üç saat aydınlatma gücünde olmalıdır. Tünelin yürüme alanları aydınlatma seviyesi 2,7 lüx'den az olmamalıdı r. Tüm genel kullanıma açık olan ve olmayan alanlara eğer otomatik yangın müdahale sistemleriyle donatılmamışlarsa yangın dedektörleri yerleştirilmelidir. Bu alanlar genel bir merkezden izlenmelidir. 6. Haberleşme Yer altındaki acil durumlarda karşılaşılan en önemli problemlerden biri de haberleşmed ir. Metro boyunca haberleşme bazen çok zor olur. Yangın personeline ait taşınabilir telsizler düşünüldüğü gibi çal ışmayabileceği için yetkililer haberleşme sistemlerini metro boyunca gerçek koşullarda test etmelidirler. Acil durum telefon ları metro sistemi boyunca belirgin ışıkl arla belirtilmelidir. Birçok sistemde acil durum tel efonları mavi renkli bir ışıkla gösterilmektedir. Demiryolu ile kontrol merkezi arasındaki bağlantı yalnızca ahizenin kaldı rıl ması ile sağlanabilmelidir. Kablolu haberleşme sistemlerine de önem verilmesi gereklidir. Merkeze direk bağlı taşınabilir radyo acil durum telefon ları çok kullanışlıdır. 7. Yer Altı İstasyonları Yer altı hızlı ulaşım istasyonları NFPA 220'de belirtilen yanıcı olmayan malzemelerden yapılmalıdır. Birçok modern ulaşım sistem inde güçlendirilmi ş beton dış yapı, çelik kirişler, kafesler ve dış yapıya bağlı kolonlar kullanılmaktadır. Bunlar yapıya yüksek bir yangın direnci verirler. Birçok istasyon yangını, bakımsızlıktan veya yürüyen merdivenlerin makina odalarındaki elektrik yangınlarından kaynaklanır. Yer altı istasyonlarındaki bir numaralı yangın tehlikesi iki bölgede kendini gösterir. Gazete ve dergilerin satı ldığı dükkanlar 'düşük riskli' sınıftadır. Restoran veya benzeri yer içeren büyük komplekslerde ise sigara ve ısı kaynaklarından dolayı yangın riski yüksektir. Gazete ve dergi satan dükkanların alanları sınıflandırılmalıdır ve çıkışları kapatmayacak alanlarda bulunmalarına izin verilmelidir. Alanın muhtemel genişl etilmesi de düşünülerek yangın söndürme sistemi yerleştirilmelidir. İstasyonlardaki halka açık yerler üç saat yangın dayanımlı bariyerler ile bölünmelidir. Yine bu alanlar üç saat dirençli kapılarla ayrılmalıdır. Eğer ticari alanlar ve istasyon hızlı ulaşım sistemi içindelerse bu iki alanın iyi bir şekilde ayrılmaları gereklidir. Yangın bariyerleri, yangın kapıları veya otomatik söndürme sistemleri kurulurken ticaret merkezlerinden istasyona veya istasyondan ticaret merkezlerine yangın veya duman geçişini engelleyecek şekilde yerleşti rilir. 8. Vagonların Özellikleri Öncelikle ele alınması gereken konulardan birisi de vagonların özellikleridir. Vagonlarda yanıcı olmayan malzemelerin kullanılması şarttır. Plastik esaslı malzemeler kesinlikle kullanılmamalıdır. Elektrik kablolarının yangına dirençli olması, iç Yangın ve Güvenlik 11 Sayı 69 Mart 2003 bölümde koltukların yangına dirençli malzemeden yapılması ve kumaş kaplanmaması gerekir. Böylece, vagonlar içinde bir yangının kendiliğinden başlayıp büyümesi önlendiği gibi herhangi bir sabotaj durumunda da yangın oluşması engellenir. Şayet plastik malzeme ve kumaş kullanılmazsa ve elektrik kabloları yangına dirençli ise istense de yangın çıkarmak zorlaşır ve yangın kısa sürede genişlemez. Bunların yanında vagon içinde yangın algı lama sistemi olması ve ihbarı alan makil1 Acil durum aydınlatması Nf PA t\: 70' e uygun olmalıdır. ~;;;;Çıkış ışıkları, zorunlu işaretler t :ve1~cil durum ışıkları yardımcı • gü(k~ynağına sahip olmalıdır. Deprfrıi bölgesinde bulunan şehırler için tüm acil durum aydınlatma ve yönlendirme cihazları kendinden bataryalı olmalı ve üç saat aydınlatma gücünde olmalıdır. Tünelin yürüme alanları aydınlatma seviyesi 2,7 lüx' den az olmamalıdır.
lıılııııı,ııeı nistin istasyonların arasında durmayıp söndürme ve kurtarma çalışmalarının kolay yapılabilmesi için istasyona kadar gitmesi gerekir. Ayrıca, yangın söndürme cihazlarının yanında otomatik söndürme sistemleri de olmal ıd ı r. 9. Acil Durum Yönetimi Ulaşım sisteminin güvenliğinden sorumlu birim muhtemel acil durumlara karşı planlar hazı rlanmalıdı r. Acil durumun tipi, yer alacak birimler, sorumlu birimler; operasyonun türüne göre özel güvenlik prosedürleri, merkezi izleme istasyonunun amaçları ve operasyon ları, alternatif merkezi izleme istasyonu, yönetim merkezi, mümkün olan haberleşme tipleri belirlenmelidir. Operasyonda yer alacak personelin bu konularda eğitimli olmalı ve belirli periyotlarla tatbikatlar yapı l mal ıd ı r. Acil durum planlarında, yangın uyarı sistemleri, yangı n güvenlik sistemleri, çıkış alanları, acil durum haval and ı rması elemanları, yerel kontrollerin ve malzemelerin yerleri, özel aletler, gerekli birimler ve telefon numaraları, acil durum personeli, havaland ı rma sisteminin senaryosu gibi hususlar yer almalıdır. Özellikle sistemlerin bakı mları sürekli yapıl mal ı ve her sistem mutlaka test edilmeldir. 10. Sonuç Metrolardaki yangınlar itfaiyecilerin operasyon yapabilecekleri alanın sınırlı olmasından ötürü söndürülmesi zordur. Personel için geçişler, yolcular için acil durum ç ı kışlar ı , su kaynağı ve havalandırma kapasitesi düşünülmesi gereken temel konulard ı r. Özellikle ku ll anı l an malzemeler ve duman tahliye sistemleri titizlikle seçilmelidir. En önemli konu h ava l a n dırmad ı r. Havalandırma sistemi acil durumda insanların yaşayabilmesi için gerekli minimum kriterleri sağlayabilecek kapasitede olmalıdır. Bunun sağlanabil mesi için havalandı rma fanlarının, şaftların yerleştirildiği al anları n ve çal ışma senaryosunun belli özelliklere sahip olması gerekir. En önemli konu insanların tahliyesi ve itfaiyecilerin bu alana girişiyle ilgili sorunlardır. Acil durum çıkışlarının yerleri konum l ar ı ve sayıları belli standartlar değerlendirilerek bulunmalıdır. Yangın tespit ve alarm sistemleri daha i nşaat aşamasında yerleştirilmelidir. Yine söndürme sistemleri de inşaat aşamasında yapılmalıdır. Tüm bu sistemler ilgili --....- -~---- kodlara ve standartlara uygun olma l ıdır. Yangın ve Güvenlik m Sayı 69 Mart 2003
YANGIN SÖ DÜRM:E CİHAZLAR SELTİİR-DE_3Q ~ I.:I:IK:fl:ENEYİM SÖNDÜRÜCÜLERİMİZ ~~~~ l'l TS EN KALİTE BELGELİDİR. Yangın Söndürücüler DiN EN ıso 9002 Otomatik Söndürme Sistemleri oı ğeır Ora l!Jı "e V Yangın Söndürücüler '>r<?-h.. (TS 862 EN 3 Belgeli) ~ ,._ ~ Yangın Söndürme Tozları e~ Yangın Dolapları (TS EN 615 Belgeli) ~ ~ Yangın Söndürme Kimyasalları ~' ~ Her Türlü Yangınla Mücadele Ekipmanları ~ NFPK MEMBER Römorklu R Yangın~ Hortumları ·~·:: •. :.,.; .. ,~~ .... '\:: .;,~ ·. ~ ' ... .. ~ ... ';-;, -~ • ~) Spring Başlıklı . Söndürücüler \ ~ Yangın Söndürücü Dolum, Bakım ve ~• Test Hizmetleri (Bakanlık Yetki Belgeli) ~ ~ İş Veri Planlama Hizmetleri Yangınla Mücadele Ekipmanları G ~~~!~·KURTARIR® KURTARIR YANGIN SÖNDÜRME SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ. Ankara Caddesi Manolya Sokak No:1 Yayalar 81520 Pendik - İSTANBUL / TÜRKİYE Tel.:0090 (0216) 3071414 PBX Fax: 0090 (0216) 307 28 26 Web : www.kurtarir.com - E-mail : info@kurtarir.com
Agenda Şubat ayında Güney Kore 'nin Taegu kentinin metrosunda çıkan yangında 134 kişinin hayatını kaybetmesi İstanbul Metrosu'nun nekadargüvenli olduğuyla ilgili tartışmalar başlattı. Bu konuda İstanbullu/an rahatlatmak için Ulaşım AŞ yetkilileri 21 Şubat günü bir bilgilendirme gezisi düzenledi İstanbul Metrosu'nda, en son yangın güvenliği ve kontrol teknolojilerinin kullanıldığını vurgulayan yetkililer İstanbulluların güven içinde seyahat edebileceğini belirtiyor. Kore'de yaşanan ve yüzlerce kişinin hayatını kaybetmesiyle sonuçlanan metro faciasının ardından gözler, metro ağıyla çevrili olan İstanbul'a çevrildi. Bu konuda yetkililer halkı rahatlatmak için gazetecileri bilgilendirdi. Yetki liler, İstanbul Metrosu'nun, yangın başta olmak üzere her türlü felakete karşı hazırlıklı olduğunu belirtiyor. Metro Kumanda Merkezi'nde Supervizör olarak görev yapan Yakup Karataş, "Biz her türlü felakete hazırız, yeter ki yolcularımız alarm anında nasıl davranacaklarını bilsinler" dedi. Taksim-Levent arasında çalışan ve 6 istasyona uğrayan metro, günlük ortalama 100 bin yolcu taşıyor. Yolcu oranında hafta sonları bir düşüşün yaşandığı metro istasyonla rı, kameralar sayesinde saniye saniye izleniyor. İstasyonların çeşitli yerlerinde bulunan yangın detektörlerinin dışında, yolcu ve personelin ulaşabi leceği her 20 metrede bir elle çalıştırı labilen alarm Yangın ve Güvenlik il Sayı 69 Mart 2003 detektörleri bulunuyor. İstasyonlarda, her 20 metrede bir de yangın hortumları var. Yangın söndürme tüpleri de yolcuların ulaşabileceği şekilde istasyon ve vagonlara ye rl eştirilm iş durumda. Karataş, bütün i stasyo nla rı ve trenlerin hareketlerini, yerleştiri l en kameralar sayesinde saniye saniye izleyebildiklerini söyledi. Karataş, "Biz, her türlü senaryoya karşı hazırlıklıyız. Bir olay olması durumunda gelen alarm doğrultusunda elektronik sistemi harekete geçiriyoruz. Yangın veya benzeri bir olayın olduğu istasyonda tedbir sistemlerini harekete geçiriyoruz. Biz her türlü felakete hazırız, yeter ki yolcularımız alarm anında nasıl davranacaklarını bilsinler" dedi. Kumanda Merkezi'nde Skala Operatörü olan Yahya Kartal ise alarm sistemlerinin yönlendirilmesiyle ilgili bilgi vererek, "Alarmlar alıcılar vasıtasıyla bilgisayara düşüyor. Hangi istasyondaysa gerekli sistemleri devreye sokuyoruz. Elektronik
Yangın algılama ve korunma sistemlerinde en ileri teknolojiler... ... tek çatı altında. MAHALE ~IRIŞİ/ÇIKIŞI iZLEME KAMERA VAROIMCI GAZ/ALEV DETEKTÖRÜ ENTEGRE TAZE HAVA REFERANS NOKTASI ıı KLiMA ARIZASINA KARŞI SICAKUK SENSÖRÜ Yangını daha oluşmadan FiRE yakalayabiliyoruz. Aktif Hava Emişli Duman Algılama Yöntemi ve laser Teknolojisi ile yangını başlangıç aşamasında yakayabilme hassasiyeti. Geniş duyarlılık aralığı %0.005-%20 Duman Obs/m. Mevcut yangın sistemlerine kolayl ıkla bağlanabilme. İnternet üzerinden bilgi gönderebilme. ENS4, ıso 9001 . Dağıtılmış Network Sistemler ile tüm binanızı ve işletmenizi koruyabiliyoruz. ZETTLER Tüm ihtiyaç sahiplerine hitap edebilme. Basit tek panelden, çok panelli netuıork sistemlere Multilogic Algoritma Tabanlı Akıllı Detektör ve Modüler ile ortamı sürekli izleyerek yangını hatasız ve zamanında yakalayabilme. Alt yapısındaki yazılımları sayesinde, kontrol paneli ile interaktif bir haberleşme içinde yangın kararı verebilme. VdE, VdS, EN54, ISO 9001. Yangını bulunduğu bölgede hapsediyoruz. . GRÜNAU o Elektrik ve mekanik tesisat boşluklarını yangına karşı izole ederek ve elektrik kabloları üzerinden f i ~tection yangının ilerlemesini geciktirerek, yangın sırasında oluşan zehirli gaz, duman ve alevin --:..-, bina içindeki hareketini durdurabilme. Ul, FM, LPC, CSI, TNO, SOLAS, ISO 9001. Yangıncı karşı güvenliğiniz için adresiniz... www. bts. com. tr Cumhuriyet Cad. Akbey Sok. No: 6 Kat: 1 81613 Kovacık, İstanbul, Türkiye Tel: (0216) 413 77 11 Fax: (0216) 413 69 08
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=