Yangın ve Güvenlik Dergisi 68. Sayı (Ocak-Şubat 2003)

Technical Information ProJ: Dı~ Ah,lııralııııaıı Kılıç, "Biııalarııı Yaııgııulaıı Korııııınm.ı Hakkıııda Yiiııetıııelik" ile ilgili olarak pek çol< top/aııtıya katıldı ve her top/aııtula koııııyu _[<ırldı meslek gruplarımı yiiııe/ik olarak hiiliim hiiliim ele altlı. TMMOB 'de gerçekleştirileıı top/aııtıya 11uıldııa miilıeıulisleri hiiyiik ilgi giisterdi. delmemelidir. Kanalın bir yangın zonu duvarını veya katını geçmesi durumunda, kanal üzerine yangın zonu duvarını veya katını geçtiği yere yangın damperi konulmalıdır. Eğer havalandırma kanalı korunmuş bir şaft içinden geçiyorsa, şafta giriş ve çıkışta yangın damperi kullanılma lı dır. Bası nçlandırma sistemine ait kanallarda yangın damperi kullanılmaz. Otomatik Kontrol ve Yalıtım: Duman tahliye sistemi bina yangın alarm sistemi tarafından otomatik olarak aktive olmalıdır. İlave olarak, uzaktan el ile kumanda için ça lıştırma, durdurma imkanı bulunmalıdır. H avalandırma kanal ve bacalarının yangın bölmelerini aşma l arı na özel detaylar dı şında izin v·erilmez. 1.3. Jeneratör ve Diesel Pompa Dizel pompa ve acil durum jeneratörünü ça l ıştı rabi lm ek için mekanik h a va l andı rm a nın gerekli o lduğu yerlerde, bu bölümlerin duman tahliye sistem leri diğer bölümlere hizmet veren sistemlerden bağımsız olarak dizayn edilmeli, hava doğrudan dışardan ve herhangi bir egzoz çıkış noktasından en az 5 metre uzaktan alınmalı ve mahalin egzoz çıl< şı ela cloğrudan dışarıya ve erhangi bir hava giriş noktasından en z 5 metre uzağa atılma_lı.... ı..r_._..,.. __ 1.4. Mutfaklar Toplam alan 1900 m2'yi aşan bodrumlardaki otomobil park alanları için mekanik duman tahliye sistemi zorunludur. Duman tahliye sistemi binanın diğer bölümlerine hizmet veren sistemlerden bağımsız olmalı ve saatte en az 9 defa hava değişimi sağlanmalıdır. 1.5. Otopark Toplam alanı 1900 m2'yi aşan bodrumlardaki otomobil park a lan ları için mekanik duman tahliye sistemi zorunludur. Duman tahliye sistemi binanın diğer bölümlerine hizmet veren sistemlerden bağımsız olmalı ve saatte en az 9 defa hava değişimi sağlamalıdır. 1.6. Basınçlandırma Sistemi t Yapı yüksekliği 21 .50 m'yi geçen bütün binalarda kapalı merdivenler bas ı nçland ı r ı I malıdır. Konutlarda yükseklik 51.50 m'yi geçmesi durumunda bas ı n çland ırma sistemi yapı lmal ıdır. t Bodrum kat sayısı 4'ten fazla olan binalarda yangın merdiveni basınçland ırılmalıd ır. Yangın anında acil durum asansör kuyularının yangın etkisi altında kalmaması için acil durum asansörü kuyuları basınçlandırılmalıdır. kullanım alanları arasındaki basınç farkı en az 50 Pa olmalıdır. Açık kapı durumu için basınç farkı en az 15 Pa olmalıdır. t Basınçlandırma sistemi ça lı ştığı zaman, bütün kapılar kapalı iken basınçla ndırılan merdiven kovası ile bina kullanım alanları arasındaki basınç farkı en az 50 Pa ol m alıdır. t Basın ç l and ı rma sistemi nin yangın güvenlik hacmine de yapıl ması durumunda, merdiven tarafındaki basınç, yangın güvenlik hacmi tarafındak i basınçtan daha yüksek olacak şekilde bir basınç dağılımı oluşturulmalıdır. t Hem basınçlı havanın hem de otomat ik kapı kapatıcının kapı üzerinde yarattığı kuvveti yenerek kapıyı açmak için kapı tutamağına uygulanması gereken kuvvet 11 ONewton'u geçmemelidir. t Operasyon sırasında basınçlandırma sistemi açık bir kapıdan basınçlandırılmış alana duman girişini engelleyecek yeterlilikte hava hızını sağlayabilmelidir. Herhangi bir kapının tamamının açık olması durumunda ortalama hız büyüklüğü en az 1m/s olmal ıdır. t En az bir iç kapı ve bir dışarıya tahliye t Basın ç landırm a sistemi ça lı ştığı za- kapısının açık olacağı düşünülerek man, bütün kapılar kapalı iken basınç- dizayn yapılmalı ve bina kat sayısı a landırılan merdiven ~~a ~ k iç kapı sayısı artırılmalıdır . . Yangın ve Güvenlik m Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 ------------- ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=