Yangın ve Güvenlik Dergisi 68. Sayı (Ocak-Şubat 2003)

~ Technical Information veya MARSH gibi sigortacılara yönlenm işlerdir. Bu durumun, yangın korunum sistemlerine ilgi göstermeyen Türk sigorta sektörünü derinden etkilediği kan ısındayız. Bugün, yatırı mcı firmalar, tesislerinde kurdukları yangın korunum sistemlerini VdS, NFPA gibi ul usl a rarası standart ve kodlara uygun nitelikte yapsalar dahi, hala sigorta prim ödemelerinde kayda değer bir indirim söz konusu ol mamaktadı r. Bu önemli sektör, riskleri elimine eden yangın korunum gerçeğini ne zaman fark edecek? Amerika ve Avrupa'daki sanayiciler, yangı n korunum sistemleri üzerine yaptıkları yatırı mlarının 5-7 yıl gibi bir sürede, sigortacıları tarafından prim ödemelerinden düşü lerek, ödenmesini beklerler. Eğer sigortacı!arımız, devam!, kazanma dürtüsünden vazgeçip, daha fazla iş peşinde koşarlarsa, uluslararası danışman ve sigorta şirketlerine iş kaptırmaz ve sermayenin ülkede kalması sağlanmış olur. Servis ve bakım departmanı vasıtasıyla ulaşılan bir müşterimize ait yangın pompa sisteminde, özellikle sistemi basınçlandı rmak için ku llanılan jockey pompanın gece gündüz durmadan çalıştı ğı bilgisi Palmet'e ulaştı. En kısa sürede, Palmet Yangın Bölümü mühendislik ekibi ile sahada yapılan incelemede, hidrant hatlarında kaçak olduğu tespit edildi. Belli noktalarda yapılan kazılar sonucunda, yeraltı ndan gecen butimli h id rant hattı borularında bazı nokta1arda, korozyon neticesinde boru uzerinde gözenekler olduğu görüldü ve kaçağın bu noktalarda meydana geldigi tespit edildi. Bu bölgelerde çeşitl i tamir işlemleri gerçekleştirilse de, ortaya konulan çözümler geçiciydi. Palmet'in saha raporu değe rlendi r i ld i kten son ra, enerj i santralı mühendisleri ve yetkilileri, tüm hidrant hattı sistemini değiştirmeye karar verdiler. Tesisin sürekl i liği ni tehlikeye atmamak amacıyla, yangın korunum sisteminin uzun süre devre dışı kalmasına müsaade edilmeyeceği sözleşme şartları arasında yer alıyordu. Yangın söndürme sisteminde kullanılan mevcut hidrant hatları borularının, iç kısmı çimento kaplı Ülkemizde bulunan çevrim santralleri, dünyada tanınmış sigortacılara yönlenmiştir. Bu durumun, yangın korunum sistemlerine ilgi göstermeyen Türk sigorta sektörünü derinden etki lediğini düşünüyoruz. {CML} ve d ış yüzü çinko korumalı olan fabrikada bütimle kaplanmış olan K9 sı nıfı ductile boru ile değiştirilmesi kararlaştırıldı. Tecrübelerimize göre, çeşitli plastik alternatifleri olmasına rağmen, Türkiye'de başarılı bir ürün yelpazesi olan ductile borunun, iyi bir yer edindiğini düşünüyoruz. Yazının bu noktasında durup, kendi kendinize sorman ızı istiyoruz: "Yangın korumum sektöründe yer alan kaç firmanın başına böyle bir olay gelebilir?" Bu gibi olaylar ile sıkça karşılaştığımızı belirtmemizde fayda var. Bu konuda uzman olan hiçbir firma bütim kaplı çelik boru önermez. Bu olay üzerinde yürütebileceğimiz tek konu, başlangıçta "düşük maliyet çözümü" olarak görünen bu durumun neden müteahhit ve mekanik danışmanları tarafından onaylandığıdır. Eğer müşteri ya da son kul lanıcı, tesisinde yangın korunum sistemleri yer altı boruları üzerinde 4 yıl sonra bir deği~iklik yapıyorsa ya da daha da kötüsü en ihtiyaç duyduğu zamanda, yangın anında korozyon yapan, çürüyen boruları yüzünden yangın mahalline çalışan pompalarından yangın suyunu ulaştıram ı ­ yorsa; bunun anlamı, yatırımcının yukarıda bahsedildiği gibi düşük maliyet çözümüne yön lenmiş olduğud ur. Bu yazıda özellikle farklı bir noktayı da vurgulamak istiyoruz: Acaba müşteriye kaç kez yangın korunum sistemlerinin uzman iş i o l duğunu ve ana müteahhit ya da genel mekanik müteahhitlerin insiyatifinden çıkarılmasının yanında bu işin uzmanlaşmış bir firma tarafından yapılması gerektiğini söyled in iz? Dondurma/ Freezing Yazımızın temel amacı, Palmet mühendislik ekibinin, mevcut hidrant hatlarının sürekliliğini tehlikeye atmadan gerekli operasyonu nasıl yaptığı üzerinedir. Mevcut hatlarda bölüm bölüm değişiklik yapmak için hidrant hatlarında bazı noktalara kesme vanası yerleştirmeye karar verdik. Fakat enerji çevrim santralı yangın korunum sistemini canlı tutarak, yani durdurmadan hidrant hatlarına kesme vanalarını nasıl yerleştirecektik ? Türkiye'de daha önceden hiç bir firma tarafından denenmemiş bir iş lem olan "freezing" yani "boru hattının dondurulması" uygulamasını gerçekleştirdik. Boru Yangın ve Güvenlik m Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 ---------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=