Article Şekil 3. İki inch 'lik bir tabancadan serbest hale geçen gaz LPG 2 m. mesafede tutuşturma Şekil 4. Kaynaktan 7 m. uzakta tutuşma kaynağı ile ani olan tutuşma (Alev uzunluğu 20 metre) LPG yangınını söndürmede en önemli husus LPG kaynağını kesmektir. Sıvı LPG kaçağınından ileri gelen yangını su püskürterek söndürmek mümkün değildir. Su, LPG'den daha ağır olduğu için yanıcı maddenin yüzeyini örtmeden tabana çöker; yüksek sıcaklıkta kaynayarak LPG'nin hava ile temasını artırarak yangını şiddetlendirir. tankerlerin tünellerde dikkatli kullanılması gerekir. Bu araçların sürücüleri özel eğitimden geçirilmelidir. LPG tankerleri her türlü standartları sağlamalıdır. 4.2. İnsan Faktörü LPG kazaları önemli oranda insan hataları ndan ileri gelmektedir. Kanada'da yapılan bir çalışma bu durumu göstermektir. Kanada'da 1981-1986 yılları arasında LPG kaynaklı kazalar incelendiğinde yüzde 58 kazanın insan hatasından, yüzde 16 ekipman hatası ndan, yüzde 13 tespit edilemeyen diğer nedenlerden, yüzde 1O çarpışmadan kaynaklandığı tespit edilmiştir. İnsan .., ~ kaynaklı hataların en büyük nedeninin J dikkatsiz yakıt doldurma ve hatalı çalışma (doldurma bağlantı lar çevresinde zayıf contalama gibi) olduğu tespit edi lmiştir. yüzde 31 ise doldurma işlemi esnasında meydana gelmektedir. Dolayısıyla sık aralıklarla LPG sızma noktaları tespit edilmelidir. Hatalı noktalar tamir edilmelidir. LPG istasyonlarındaki tanklar, bağlantı elemanları ve dispenserlerden ileri gelen sızmalar süreli olarak kontrol edilmelidir. LPG istasyonları nda deneyimli kişi ler çalışmalıdır. LPG nin emniyetli olarak kullanımı sağlanmalıdır. LPG yangı nını söndürmede en önemli husus LPG kaynağı nı kesmektir. Sıvı LPG kaçağınından ileri gelen yangını .. su püskürterek söndürmek mümkün değildir. Su LPG'den daha ağır olduğu için yanıcı maddenin yüzeyini örtmeden • tabana çöker. Su, yüksek sıcaklıkta kaynayarak LPG'nin hava ile temasını artırarak yangını şiddetlendirir. Buhar bulutu boyutu artar ve yangı nın daha fazla ş!ddetlenmesi ne neden olur. LPG istasyonlarında kazaları ve yangınları minimize etmek için; t İstasyona araç giriş çıkışları farklı yerlerden olmalı ve işaretlenmeli, t Alış veriş dükkanı veya mağazası olan istasyonlarda dispenserlerden uzak noktada araçlar için yeterli otopark alanı olmal ı , t İ stasyonlarda sigara içilmemeli, sürücüler ve diğerlerinin sigara içmeleri önlenmeli, t LPG sızıntısı olduğunda istasyondan araçlar kolayca uzaklaştırılabi l mel i , t LPG tankının olduğu bölgeye başkalarının girişine izin verilmemeli, t Herhangi yan ıcı ve parlayıcı madde (çöp veya herhangi yanıcı madde ) depo ve dispenseierden uzak tutuimaiı, t Tesis çevresinde yaban otlarını öldürmek için klorat esaslı ilaçlar kesinlikle kullanılmamal ı , t İstasyonlarda çalışanların sigara içmeyen kişilerden seçilmesi tercih edilmeli, t İsyasyonda çalışma yapacak kişiler sisteme zarar vermemeliler ve çalışanlar ehliyetli kişiler olmalılar. 5. LPG İSTASYONLARINDA YANGIN OLUŞMA TÜRÜ LPG istasyon larında istenmeyen birkaç tür yangın olayı meydana gelebilir. 5.1. Kaynayan Sıvı Genişleyen Buharın Patlaması Bu olay, tank hatasını takiben basınç kaybı sonucu meydana gelir. Bu durumda kaçan sıvı LPG atmosferde hızl ı bir şekilde gaz haline dönüşerek genişler (yani kaynar) yakınında tutuşturucu bir kaynak var ise büyük hızla yangın başlar. lsı radyasyonu BLEVE ile birlikte ana tehlikedir. 5.2. Sınırsız Buhar Bulutunun Patlaması (UVCE) Tanktan sızan LPG tutuşmaksızın gaz bulutu oluştu rduğu zaman kaynaktan belli mesafe ve sürede daha sonra tutuşarak bu olay meydana gelir. Bu olayın mekanizması ve termod inamiği tam olarak anl aşılmamaktadır. Fakat Yangın ve Güvenlik m Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 -------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=