Article yakıt olarak LPG'yi tercih etmektedir. İstanbul'da da ticari araçların çoğu LPG kullanımına geçmiştir. LPG'li kamyonlar en fazla ABD'de yaygındır. İspanya ve Güney Kore gibi ülkelerde LPG'li otobüsler kullan ıl maktadır. Avusturya'nın Viyana şehrinde toplu taşıma aracı otobüslerin çoğunda yakıt olarak LPG tercih ecıttl miştir. Belçika'da 19~3 yılında L~<,p i araç sayısı 98,437 ıken, bu sayı 1994 yılında LPG'ye konan ek vergilerden dolayı 36,360 adete düşmüştür. Tokyo ve Yokohama'da ticari araçların yüzde 90'ı LPG kullan ılmaktadır. CNG yakıtları ağır taşıtlar için, LPG ise yolcu ia~ılları için daha uygundur. Hollanda'da dönüştürücüler, LPG'n in hareketli araçlar, CNG'nin ise sabit araçlar için uygun kald ırılmalı d ır. Bu tür araçlara ruhsat verilmemelidir. 3. LPG İSTASYONLAR! Japonya'da yeni kurulan LPG istasyonlarının akaryakıt istasyonlarında kurulmasına izin verilmemektedir. Hollanda, ABD, Avustralya ve Kanada'da ise izin verilmektedir. ABD, Avustralya ve Kanada'da LPG depolama tankları yerin üstünde olmak zorundad ır. Avustralya'da yerin üstündeki tankın yerin altındakinden daha emniyetli olduğunu kabul etmektedirler. Hollanda'da depolama tankı kapasitesinin 80 m3'den fazla olmasına izin verilmemektedir. Tankların çevresi yığın ve setle çevrilmeli veya tankları birinci tip binalardan 17 ile 30 metre uzakta, ikinci tip binalardan ise 11 ile 20 metre uzakta olma lıd ır. Depolama yer altında yapılıyorsa mesafe yüzde 30 azaltı labi l mektedir. ABD'de LPG istasyonla rı binalardan 7,6 metre uzakta olabilir. Eğer depoların çevresinde ateş duvarları inşa edilmişse bu mesafe 3 metre kadar indirilebilir. Avustralya'da LPC istasyon ları ile okul, konut, h~stane gibi binalar arasındaki mesafe en az 15 metre ve konutlardan ise en az 1O metre uzakta olmalıdır. Bu ara kısım boş olmalıdır. Hollanda'da yeni yapılan bir LPG istasyonu ile binalar arasındaki mesafe en az 80 metre olmal ıdır (depolama tanklarının kapasitesi 20 m3'den fazla ise). Mevcut istasyonlarda ise LPG istasyonu ile binalar olduğunu tespit ettiler. Bu seçimin sebepleri, büyük tanklara ve gaz sıkıştırma istasyonuna ihtiyaç olmam asıdı r. LPG istasyonlarında, tank ve dispenser arasındaki mesafe minimum 20 metre olmalıdır. Dünyada ağır taşıtlarda LPG, CNG kadar kullanılmamaktadır. Bunun iki an nedeni vardır: gaz kaçaklarını tespit eden detektörler olmalıdır. Gaz kaçakları tespit edildiğinde sesli ve görüntülü alarm sistemi devreye girmelidir. LPG istasyonları nda tank ve dispenserden gaz kaça kl a rını tespit edici detektörler olmal ıdır. Gaz kaçakları tespit edildiğinde sesli ve görüntülü alarm sistemi devreye girmelidir. Detektörler gaz kaçağını Detektörler gaz kaçağını tespit ettiğinde elektrik devresi kapanmalıdır. 1. Ağır taşıtlara 30 bin dolar ek maliyet getirmesi Sistemin tekrar devreye girmesi elle olmalıdır. ve bunun amorti edilememesi, 2. LPG'li ağır taşıtların daha fazla bakım bedeli gerektirmesi. İ talya'da 2001 yılı sonuna kadar kurşunsuz benzin kullanmayan araçları n LPG veya CNG'e dönüşüm yapmaları ve kullanmala rı zorunlu tutulm uştu r. İstanbul'da özellikle taksilerin tamamı karbüratörlüdür. Karbüratörlü araçlar 100 kilometrede 12-16 litre benzin veya benzine eşdeğer LPG tüketmektedir. Bunun yerine 100 kilometrede 6-7 litre benzin veya benzine eşdeğer enjeksiyonlu araçlar k ul la n ılabil i r. Böylece birim mesafede tüketilen yakıt ve kirletici miktarları minimize edilebili r.Ayrıca karbüratörlü araçlardan önemli miktarda yanmamış benzin buharı deşarj edilmektedir. İ stanbul'da öncelikle ticari taksilerden başlayarak karbüratörlü araçlar kademe kademe yerin altına konulmalıdır. 1990 yılına kadar LPG tankların ı sadece yer üstüne kurulmasına izin verilirdi. Ayrıca tankların kapasitesi minumum 20 m3 olmalıdı r. Buradaki amaç trafikte LPG tankerlerinin seyahatini minimize etmektir. İstanbul'da LPG istasyonlarındaki tankların kapasitesi 1O m3'dür. Tankların kapasitesinin küçük olması nedeniyle kısa sürede boşal maktadır. Bu yüzden İstanbul şehir içi trafiğinde LPG tankerleri fazla dolaşmaktadır. Bu durum çok sakı ncalıdı r. Çoğu ülkede LPG istasyonları, nüfusu yoğun olan yerleşim alanları yerine küçük yerlere kurulmaktadır. LPG istasyonu ile binalar arasındaki mesafe, depolama tankının dizaynı gibi faktöre bağlı olarak değişmekted ir. Depolama tankı yer altına kurulursa mesafeler aza l tıl ab i lir. Japonya'da depolama tankı, tespit ettiği nde elektrik devresi kapanmal ıdı r. Sistemin tekrar devreye girmesi elle olmalıdır. Yeraltında kurulu LPG tankları çevresi sı kıştı rılmış kumla kapatı lır. Bu kumun özellikle nemli olmasına dikkat edilir. LPG gazı sudan daha hafiftir. Böylece tanktan kaçan gazların tank taban ında göllenmesi önlenerek gazların yüzeye çıkması sağlanır. LPG ekipmanları basınç göstergeleri ile uyumlu ve basın çl ar kabul edilebilir seviyeye getirilebilir donanımda olmal ıdır. Günlük olarak kontroller yapılıp kayıt defterine kontrol mühendisi tarafından işlenmelidir. Otomatik kontrol eki pman ı, sprinkler, yangı n söndürme ekipmanları, soğutma suyu pompası, acil ışık ekipmanı, iletişim ekipmanı gibi emniyeti sağlayıcı gerekli ekipmanlar için elektrikler kesildiğinde destek (yedek) elektriği sağlayıcı jeneratör Yangın ve Güvenlik m Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 - --- - - --- ----
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=