Yangın ve Güvenlik Dergisi 68. Sayı (Ocak-Şubat 2003)

Article ,-------------------------------,=============,ı Ulaşımda Tüketilen Yakıt Miktarı □LPG o S.Benzin ■Motorin ■ N.Benzin OK.Benzin 1800000 ......---------------------===========;-' 1600000 +------- ------------------ 'c 1400000 +--------------- c:ı e 1200000 ----- ~ 1000000 +---- i 800000 600000 +----=- - .i! ('CI ► 400000 200000 o 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Yıllar Şekil 1. 1996 yılından beri İstanbul 'da ulaşımda kııllanılan yakıt miktarları sıraladığımız gelişmelerdir. İstanbul'da trafikten kaynaklanan taşıt emisyonunu kontrol altına alabilmek için bir dizi çalışmaların yapılması gereklidir. Bu çalışmalarda en önemli hususlardan biri trafikte yoğun olarak bulunan ticari taksiler, polis araçları ve belediye a raçlarında öncelikli olarak temiz yakıt kullanımı uygulamaya konulmasıdır. Şehir içi bölgelerinde ulaşımda temiz yakıt kullanılarak ozon oluştu rma potansiyeli, kurşun, benzen, benzo-apren, karbonmonoksit ve azotoksit emisyonları azaltılabilir. 1995 yılı verilerine göre dünya'da 600 milyon adet taşıt bulunmaktadır. Bu sayının 201 O yılında bir milyara ol uşacağı tahmin edilmektedir. OECD ül kelerinde ulaşımdaki araçlar yüzde 69 oranında benzin, yüzde 30 motorin, yüzde 0,9 LPG ve yüzde 0,05 doğal gaz ku llanma ktad ır. Gelişmiş ülkelerde şehir içi bölgelerde temiz yakıt olarak kullanılan LPG, İstanbul gibi büyük şehi rlerde hava kirliliği kaynaklarını minimize etmek için yeniden değe rlend irilmelidir. Özellikle trafikte yoğun olarak bulanan fazla yakıt tüketen ticari taksilerin daha az yakıt tüketen modellere ve LPG sisteme geçmeleri sağlanmalıdır. Araçlara dönüşüm yapan firmalar için standartizasyona gidilmelidir. Araçlara takılan otogaz kiti ve çalışanlarla ilgili standartlar oluşturulmalıdır. Standartlara aykırı işlem yapan firmalar ha kkındayasal işlem yapılmalıdır. 2. LPG'NİN ARAÇLARDA KULLANIMI Araçlarda LPC'nin kullanım ındaki artış 1970 yılında yaşanan petrol krizi ile başlamış, özellikle ABD ve Kanada gibi ülkeler petroldeki bağımlılığı azaltmak için bu yolu seçmiştir. Trafiğin yoğun olduğu şehir içi bölgelerde partikül, kurşun, benzen, CO ve HC gibi kirleticileri kontrol altına almak için araçlarda LPG kullanımı avantajlı ol muştur. LPG li taşıt sayısı ve otolarda LPG tüketimi Tablo 1 'de verilmiştir. Tablo 1'de görüldüğü gibi LPC'li araçlarda en fazla yakıt tüketilen ülke Japonya'dır. Japonya'yı Kanada ve Güney Kore izlemektedir. Japonya'da hemen ÜLKELER T•şıtS,ym l,ı...ya-ı s,yısı (xl03) Italy• 1oso 1900 Hollınd• 470 2000 J,pony• 30S 1921 ABD 3S0 3300 Meksik• 43S 1soo Avuoltaly• sso 3S00 Güney Kore 790 S02 Soy B•ğ)ı Ülkeler 4SO 1000 Kanadı 170 sooo lng,llere 4S hemen bütün taksiler LPG ku llanmaktadır. Benzinli araçlar LPC'li sisteme dönüştü rüldüğü nde yanma verimliliği artar. Bunun nedeni ise LPG'nin benzine göre daha düşük yoğunlukta ve oktan sayısının daha yüksek olmasıdır. Daha hafif olan LPG giriş manifoldundaki hava ile yer deği ştiri r. Hollanda ve Avustralya'da motorlu taşıtla rın yüzde 6 (otomobillerin yüzde 12), Japonya'da yüzde 0,5 ve Kanada'da yüzde 1'i LPG'li araçtır. Hollanda'da otomobillerin fazla miktarda LPG kullanmasını n sebebi trafikten ileri gelen hava kirliliğini azaltmak için hükümetin LPG fiyatını düşük tutmasından ileri gelmektedir. Genelde birim zamanda fazla kilometre yapan ve şehir trafiğinde yoğun olarak dolaşan araçlar LPG kullanmaktadırlar. Ticari araçlar dünyanın çoğu ülkesinde İstısya-ı• Düşen Taşıt s,yıoı SS2 23S IS9 106 290 IS7 1574 4S0 34 Otomobillerde tüketilen LPG rnıldatı 1,202,000 810,000 1,814,000 1,012,000 1,18S,000 890,000 1,434,000 1,661,000 Turkiye 8S0 1100 773 Ta::ilo 1. LPG '/i ıaşıı ve istasyon sayısı Yangın ve Güvenlik m Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 ---------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=