Yangın ve Güvenlik Dergisi 68. Sayı (Ocak-Şubat 2003)

Translation ilgili New York'taki tüm otellerin yangın kumanda sisteminin bir parçası olarak genel adres sistemini ku llanm a la rını ve direk itfaiyeye bağl anabilmele rinin zorunlu olduğunu vurguladı. . Tahliye sırasında bina içindeki herkesin anonsu sürekli olarak duyabilmesinin gerekli liğinin insanlar açısından çok önemli olduğu, her katın ayrı ayrı anonsunun yapılabi l mesi için gerekli teknik donanımın sağlanması ve anonsun merdivenlerden de duyulmasının şart olduğu altı çizilen diğer konulardı. Öncelikle otel müşterileri, otel içerisinde acil bir durumda gideceği yerlerde acil durum personeli veya aletleri ile karşılaşıp onlara müdahale etmemeleri gerektiğini bilmeliler. Ayrıca güvenlik açısından otel lobisi ve binanın önünün elverişli olması gerekli, bu noktada kurtarılan müşterilerin listesinin tutulması da şart. Eğer tahliye çok uzun sürerse ve tehlikeli durum söz konusu ise müdürler müşterileri alarak dışarıda planlanan güvenli bölgeye taşımalıdır. Araştı rma Müşterilerin güvenliliğinin sağlanması açısından, odalarına güvenlik görevlilerinin gelmesinin onların iyiliğine olduğuna ikna olmaları gerekir. Araştırma sırasında, görevli elinin tersi ile kapı nın en tepesine değerek 'ısı yayılımı var mı yok mu?' diye kontrol yapmalı, eğer odaya girilmiş ise, neden gi r ildiği söylenmeli, yatak altları, dolapların içi ve banyo kontrol edilmelidir. Ayrıca gözden kaçmaması gereken bir nokta da oturma grubu ve soyunma odaların ın kontrolüdür. Oda terk edildiğinde kapı kapanmalı ve kapının dışına, kapı kolunun hemen altına bir işaret konulmalıdır. Bu işaret tebeşir veya bir marker olabilir, 'post it' veya kağıt olamamasına dikkat edilmelidir. Manhattan East Suites O telleri' nin Manhattan'da bulunan ana güvenlik merkezinin direktörü Bili McShane, bu araştırma tatbikatlarının yangın tatbikatları ile birlikte yapılması gerektiğini söylüyor: "Yaklaşı k 8 kişinin personelden seçilerek gruplara yardım etmesi sağlanmalı. Ayrıca en az 5 çalışanın da itfaiyeden sertifikalı olmaları gerekli. Yangın olduğu takdirde bu personel aynı zamanda araştırma kurallarını da biliyor olmalı". McShane, oda araştırmasının yapıldığını belirten işaretlerin gün içinde parlayan özel ve suda çıkmayan, karanlıkta parlayan bir maddeden yapılmasına ve her kata konulmasına karar verdi. Bununla birlikte katlarda görevlilere ait telefon bulunmal ı, bu telefon lobideki yangın masasına ve şehi r itfaiyesine bağlı olmalıydı. Personel acil ihtiyaçta bu telefonu nasıl kullanacağı konusunda eğitil ­ meliydi. Tüm bunlar Compas'ın tecrübelerine dayanarak veriien karariardı. Compas'ın 11 Yangın tahliyesi öncelikle bir alt ve bir üst katın tahliyesini kapsar. Afet durumunda ise tüm binanın tahliyesi gereklidir. Eylül'de kul land ığı telsizler, irtibat açısından kullanımı iyi gibi görünseler de bina çöküşünde çıkan toz nedeniyle lobide kullanımları zorlaşmıştı. Güvenlik müdürleri, personelini sürekli araştırma tatbikatı olacakmış gibi yönetmeliydi. 11 Eylül gibi bir durum bir daha yaşanmasa bile, personele 11 Eylül'de düşen molozların ve karan lığın içinde bu görevleri yerine getirmenin zorluğu da vurgulanmalıydı. Bu konular anlatılırken tatbikatın kolayca nefes alıp verecek şekilde yaralanma olmadan ya pılmas ı garantilenmelidir. Compas, "eğer yanımda bir mühendis olmasaydı, acil çıkışların nerde olduğunu bilmeme rağmen karanlıkta yolumu bulmam bayağı zor olacaktı" diyerek, durumun önemini vurgulamıştı .. Hız çok önemli konulardan biri, tatbikatlarda a raştırmanın hangi süratte yapıldığı da çok önemli. Büyük faaliyetlerde muhtemelen grupların çalışması gerekebilir. Gruplarda kaç kişinin çalışacağı belirlenmeli ve genel tahliyede güvenlik direktörü odaların 20-45 saniye içersinde terkedilmesini sağlama lı, 50 m2'Iik bir suit için de bu süreye 20 saniye daha eklenmeli. Tahliye Bazı değişiklikler yapılarak, otel güvenliğinin yazılı kurallarına, acil durum yönergesine yangın esnasında uyulmalıdır. Genel planda belirtild iği gibi yangın tahliyesi öncelikle bir alt ve bir üst katın tahliyesini kapsar. Afet durumunda ise tüm binanın tahliyesi gereklidir. Bu durum için her bina, her kat için, kattan kata ve merdivenlere ulaşmayı sağlayacak bölüm yapmak zorundadır. Her otel iki konuda planlı hazırlık yapmalı; öncelikle buluşma noktası, tahliye esnasında otelin dışında bir yer olarak belirlenmelidir. Alternatif olarak otel içinde bir yer de belirlenebilir. Bu, afet esnasında güvenli bir yer olma lıdır. Genel planın bir diğer bölümü; tehlikeli yerden uza klaşılırken bir otel görevlisinin müşterilere eşlik ederek müşteri listesi ni güvenli bir şekilde çıkartmasıdır. Compas'ın tecrübeleri anlatılırken, binanın mühendisi ile araştırma ve acil durum gruplarının irtibatta olmasının altı çizilmelidir. Mühendisin tahliyedeki kritik bölümlerde sistemin nasıl çalıştığını ve en önemlisi çıkışların çok iyi bilmesi gereklidir. Compas, "genel tahliye planı ilk etapta güvenlik profesyonellerine yardımcı olacak şekilde hazırlansa da, bu kurallarla iş yapmak çok zor oluyor" diyor ve son olarak şunları ekliyor: "Hiç birşeyi farklı yapmadım, etrafınızda bina devrilirken hiçbir plan ve personel bana yardım edemezdi, böyle bir durum için hazırlık yapamıyorsunuz"0 Yangın ve Güvenlik il Sayı 68 Ocak-Şubat 2003 ---------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=