Training Olumlu bir cevap vermeleri muhtemeldir. • Lehinize bir cevap umut edin ve istediğinizi elde ettiğinizi gözünüzün önüne getirin. Olumlu sonuç aldığınızı düşünün ve istediğinize sahip olacağınız inancını geliştirmek için bunu kendi kendinize yüksek sesle tekrar edin. • Rican ız kabul edilmeyebilir. Reddedilmeye h az ı rlıklı olun, zira dünyanın sonu deği ld ir. • "Teşekkür ederim" demeyi unutmayın . • Olumsuz du ygula rı eleyin; olumsuz duygular enerjinizi tüketir. - Duygularınızı kontrol etmeyi öğrenin. - Olumsuz duygular çoğunl u kla konuşmalara da yansır, sözlerinize dikkat edin. - Olumsuz duygularla yüklü iseniz sözsüz hareketlerinizle, mimikler vb. davranışlarınız, anlatmaya çalıştıklarınızı etkiler ve birbirine uymayabilir. • Hoşlanılacak biri olun, bunu başarabilmek için; - Gülümseyin, - Arkadaşça olun, - Savunmanızı azaltın, - Tartışmayın, - Dürüst ve sadık olun, - Görevinizi gereği gibi yapın, - Elde ettiklerinizle mutlu olmaya, yetinmeye ve şükretm es ini bilmeye odaklanın. Doğru sözlü olmaya söz verin; güvenirlilik bir kez kaybedildi mi onu yeniden kazanmak çok zordur. İtibarınız tehlikeye girebilir. - İm aj ınızı 'ahlakça güvenilir biri' olarak çizin. - Kısmen doğru olan iddialardan, gizli saklı işlerden ve açığa vurulmamış güdülerden sakının. - Amirlerinizden sevgi bekliyorsa nız karşın ızdaki ne saygı gösterin. - Her konuda duyarlı olun. 1.2. Konuşma Becerisinde Başarının Sırları a. İyi bir konuşmacı olabilmek için, özellikle iyi dinleyici olmak gerekir. Dinlemesini bilmeyen konuşmada başarılı olamaz. b. Konuşmalara iyi düşünüp hazırlanmadan katılmamalıdır. Hiçbir zaman konuşmakta olan bir kişinin sözü kesilerek, söze karışılması uygun olmaz. İyi yetişmiş kişi gereksiz yere konuşmalara katılmaz, müdahale etmez. c. Her kon u şmacı sözlerini daha kuvvetlendirmek için el, kol hareketleriyle jestler yapar bu jestlerin büyük etki yaptığı göz ardı edilemez, ancak bu hiçbir zaman ölçüsüz ve aşırı olmamalıdır. Gereksiz jestlerden kaçınmalıd ı r. d. Dinleyenlere sık sık "anladın mı, anlıyor musun?" soru lar ını sormak onların zekasından şüphe edildiğini gösterir. e. Konuşmalar gereksiz olmamalıdır. Bir sözü söylemeden önce gerek kendisine, gerekse başkalarına zararı dokunup dokunmayacağı iyice düşü nülmelidir. Özel güvenlik görevlisi bütün bu hususlara dikkat etse bile görevi esnası nda pek çok itiraz ve sert tepkilere maruz kalabilir. Her şeye rağmen iş yerine gelmiş olan şahısların; orada misafir ve hatta bir iç veya dış müşteri oldukları unutulmadan müşteri memnuniyeti açısından itirazlarına olgunlukla karşılık verilmelidir. İtirazlarınızı Düzeltin İ nsan l a rın ifade etmek istedikleri görüşlerini doğru şekilde belirlemeye çalışın ve size uygun gelmese de değer verin. Çabuk hükümlere varmayı n. Münakaşaları ve meydan okumaları güzellikle ele alın. Aynı fikirde olmasanız bile olabilecek diğer ortak görüş no ktalarını da görmeye çalışın. • Yapılan itirazların kişisel saldırılar olmadığını, çoğunlukla konuşma sırası ndaki bir noktaya yöneltildiğini anlayın. • H eyeca nınız ı kontrol edin. Kontrolünüzü kaybederseniz, pozisyonunuzu zayıflatırsı nız. 2. Aktif Olarak Dinleme Dinleme; birçok bilgiyi nasıl aldığımız ile ilgili bir iletişim şeklidir. Konuşma; verme şeklinde bir il işki dir buna karşın dinleme; karşıdakinin söyleyeceklerini algılam adır. Dinlemenin, söylenecekler kadar önemli olduğu unutulmamalıdır. Yangın ve Güvenlik m Sayı 67 Kası m-Aralık 2002 Dinlemenin bazı basit kuralları vardır ki özel güvenlik görevlileri başarılı ve verimli iletişim sağlayabilmek için bu kurallara çok dikkat etmelidir: • Dikkatli olun ve ne duymak istediğinize değil ne söylendiğine konsantre olun. • Diğerlerinin sözünü kesmeyin ve işitmek istediklerinizin hepsini duyduğunuzu düşünerek karşınızdakinin konuşmasını bölmeyin. • Aynı anda hem konuşup hem de dinlemek olanaksızd ır. • Dinlerken; başka şeylerle ilgilenmeyin, aktif dinleme tepkileri gösterin ve bunu ka rşı nı zda kine hissettirin. Diğer insan konuşurken zihninizi konudan ayırmayın. • İnsanların söylemek istediklerini söylemelerine izin verin ancak bu şekilde insanlar mesajlarının alındığından emin olurlar. Bu nedenle, söylenenleri çok dikkatle dinleyin. • Karşınızdaki insanın vermeye ça l ışt ı ğı mesajına odaklanın, onun görüş noktalarını not edin, tereddüt ettiğin izde sorun. • Sorulan her soruya tam cevap alıncaya kadar bekleyin. • A ldığınız cevaplarda şüpheniz var ise ilave açıklama isteyin. • Göz temasını ve genel vücut dilini kullanarak söylenenlere dikkat ettiğinizi gösterin. • Söylenmek istenenleri anlamaya çalışın ve söylenenlerin altında yatan duygulara karşı duyarlı olun. Jest ve mimikler ile ses tonunun çoğu kez gerçekte söylenen kelimeler kadar duyarlı olduklarını unutmayın. • Hemen sonuca varmayın ve ka rşıda ki kişinin söyledikleri hakkında tahminde bulunmayı n . 3. Yazma Yazının ıçerıgıne göre, yazının çeşitli formları mevcuttur. Yazının bu çeşitli formlarında kullanılan dil; yazının çeşidine göre farkl ı lık gösterir. Aile ve arkadaşlarla yazışırken ku rallara çok fazla uymak zo run l uluğu duyulmayabilir, çünkü bu tür yazı lar ciddi bir eleştiriye tabi olmayabilir. Ama doldurulun bir form ya da resmi yazışmala rın; genellikle kısa, öz ve yanlış anlaşılmaya ve hatalara yer vermeksizin sadece ay rıntılı soruya verilen bir cevap şeklinde çok dikkatle yapı lması gerekir. ----------ı~
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=