Point of View kendisine olacaktır. Bu gerçek, bir bina veya tesisin yangın güvenliği ve yangından korunması için alınması gereken önlemler açısından da aynıdır. bölgenin özellikleri ile ilgilidir. Açmak gerekirse, ABD ve Türkiye'de bulunan aynı özelliklere sahip olan iki endüstriyel tesis için aynı su deposunun istenmesi gerçekçi olmayacaktır. Bina veya tesisin amacıyla ilgili proje konusu çok iyi irdelenmeli ve yönetmeliğin yorumu buna uygun olarak gerçekleştirilmelidir. Yönetmelik kapsamındaki kural, sistem veya malzemelerin, "etkemik" misali bina veya tesisin proje amacıyla bütünleşmesi gereklidir. Aksi taktirde alınan önlemlerin acil Şehir planlaması, itfaiyelerin yeri ve tekniği, trafik ve yangın hidrantları bina veya tesisin yangın güvenliği için çok önemlidir. Buna göre, özellikle proje tasarımı ve planlamasını yapan mühendislik büro ve kuruluşları ile değerli danışman ve uzman arkadaşlarımın yönetmelik kapsamını; acil durum kuruluşlarımızın özellikleri-yeri, şehir planlaması ve çevre bazındaki acil durum değerlendirmelerin i de dikdurumlardaki işlerliği tatmin edici olmayacaktır. Bu kaygımla ilgili olarak; yangın danışmanl ığı, eksperlik, denetimcilik, uzmanlık ve bilirkişilik mesleklerinin üzerinde önemle durulması ve tanımlarının çok iyi yapılması gerekmektedir. Nasıl ki mali müşavirli k, avukatlık, doktorluk ve benzeri meslekler ayrılmış ve yasal sorumluluk verilmiş özel meslek grupları ise, çok büyük ve geri dönüşü olmayan kararlar verecek, yangınla ilgi li danışman, uzman, eksper, denetimci ve bilirkişiler de aynı öneme sahip olmalıdır. Bu kapsam içinde yetişmiş değerli yorumcular ve uygulatıcılar, doğal olarak çok sağlıkl ı ve kaliteye dayalı bir sektörün de gelişmesine neden olacaktır. Halk deyimiyle "perşembe pazarı yasak savmacılığı" kendiliğinden ortadan kalkacaktır. Yangın güvenliği ve yangınla mücadele konusunda alınacak önlemler aşağıdaki üç temel faktöre dayalı olarak hesaplanmalıdır: • Bina veya tesis, • Çevre ve şehir planlaması (bina veya tesis yanında veya çevresinde önceden acil durum planlarına uygun şekilde bir organizasyon yapılmış kuruluşlar varsa, şehir planlaması da acil durumlara uygun yapılmışsa), • Acil durum kurul uşları (itfaiye, sivil savunma, acil ambulans hizmetleri ve benzeri kurumlar). Yönetmelikler bu unsurların güç ve özelliklerine bağlı olarak hazırlanırlar. Başta NFPA standartları olmak üzere, hazırlanan tüm önlemler zinciri birbirini tamamlayacak ve biri diğerini takip edecek şekilde belirlenir. Bizim yönetmeliğimiz bina bazında hazırlanarak, uluslararası yönetmelikler dikkate alınarak boyutlandırılm ıştır. Konunun içerisindeki kaygımı şöyle bir örnekleme ile açmak mümkündür: Yönetmelikleri oturmuş olan bir ülkede bina ya da tesis bazında önlemler alınırken, bir itfaiye istasyonunun özellikleri ve bir binaya/ tesise olan uzaklığının ortalama dört dakikalık bir mesafede olduğu bilinerek, bölgedeki planlama, park etme ve hidrant sistemleri gibi çok önemli unsurlara dikkat edilerek değerlendirme yapılır. Buna göre bir su deposunun kapasitesi, pompa gruplarının özellikleri gibi önlemler; tesis ve binanın tehlike sınıfının yanı sıra, bölgenin yukarıdaki özellikleri de hesaplanarak belirlenir. Yönetmeliğimizde bu değerler, bina veya tesis bazında aynı şekilde verilmiştir. Ancak kaygıma neden olan konu; planlama, trafik, hidrant ve itfaiye yeri ile özellikleri açısı ndan dikkate alınmamış olmasıdır. Bahsettiğim konu yönetmeliğin şehir planlaması ile ilgili bölümlerin yaptırımı açısından değil, projeye veya amaca konu olan bina yada tesisin şehir yada Yangın ve Güvenlik m Sayı 67 Kasım-A ra lık 2002 kate alarak değerlendirme l er i gerekmektedir. Umuyorum ki yönetmelik değerleri önemli ölçüde değişecektir. Bu konuda yapılacak olan değerlendirmelerle, belli katsayıların geçici olarak (itfaiyelerin ve şehi rcilik acil durum anlayışın ın istenilen düzeye gelmesine kadar) Türkiye genelinde uygulamaya sokulması, yangınla mücadele konusuna daha gerçekçi bir sonuç getirecektir inancındayım. Yangın sektörünün gelişmesi ve ideal yapıya dönüşümü süreci başlamıştır. Kaygılar, eleştiriler ve destekleyici her türlü girişim, çözümleriyle beraber, inanıyorum ki bu süreci çok kısaltacaktır. Temenniler... Bu kaygılarımla beraber iki de önemli temennim olacak. Birinci temennim, bu çal ışmalarla birlikte itfaiyeler ve sivil savunmanın her türlü polemikten ve siyasetten arındırılarak gerçek hüviyetine geçmesi ve başta deprem olmak üzere, tüm acil durum gerektiren o layların bir bütün olarak ele alınmasıdı r. İ kinci temennim ise, Kocaeli Üniversitesi'nde açılması için emek verdiğim meslek yüksek okulu gibi; meslek liselerinin, meslek yüksek oku llarının ve üniversitelerimizde acil durum mühendislik bölümlerinin açıl masıdır. Mevcut okullarla birlikte açılacak olan diğer okulların en büyük eksi kl iği ise, öğretim elemanı yetersizliği olacaktır. Özellikle üniversitelerimizdeki değerli hocalarımızın çeşitli master ve doktora programlarıyla bu eksiklikleri gidermesi, sektörün gelişmesi ve öğrenci l erim izin yetişmesi açısından büyük fayda sağlayacaktır. 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=