Interview TÜYAK Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Yanık " Yeni yönebnelik yepyeni bir dönemin başlangıcıdır " 26 Temmuz 2002 günkü Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Binalann Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" ile ilgili merak edilen noktaları TÜYAK Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Yanık'a sorduk. Sektörümüz için gerçekten çok önemli olan detayları bu söyleşide bulabilirsiniz. YG: Yangın sektörünün uzun süredir beklediği "Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" 26 Temmuz 2002 günkü Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yönetmeliğin hazırlanma sürecinde, başta TÜYAK olmak üzere pek çok kurum, kuruluş ve kişinin önemli katkıları, çabaları oldu. Bu süreci kısaca aktarabilir misiniz? Sektörün eskilerinden biri olarak ve TÜYAK Yönetim Kurulu Başkanı olarak bu yönetmelik sizin için ne anlam taşıyor? Haluk Yanık: 2002/4390 sayılı Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik ya da bizim TÜYAK olarak kısaca adlandırdığımız şekilde "Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği" nin hazırlanma ve yayınlanma sürecini Vakfı m ızın Kurucu Başkanı ve Yönetim Kurulu Üyemiz Sayın Prof. Dr. Abdurahman Kıl ıç bir önceki sayınızda (Ağustos-Eylül 2002) ayrıntı lı olarak aktardı. İzin verirseniz ben sorunuzun ikinci bölümüne cevap vereyim. 1981'den bu yana yangından korunma sektöründe çalışıyorum . Bunca yıldır Türkiye'de bu kapsamda bir yangın yönetmeliğinin çıkartılması hep hayallerimi süsleyen bir şey oldu. Yabancı meslektaşlarla konuşmalarımızda, "Nasıl yani bir yangın yönetmeliğiniz yok mu? Yoksa işiniz gerçekten zor!" anlamında soruları ve "Bu yönetmelikle devlet; yurttaşlarının yangına karşı can güvenliğinin sağlanmasını güvence altına alıyor" yorumları onlarca, belki de yüzlerce kez işittim. Bu nedenle bu yönetmelik benim için hayallerimin gerçekleşmesi anlamına geliyor. Bu yönetmelikle devlet yurttaşlarının yangına karşı can güvenliğinin sağlanmasını güvence altına alıyor, tüm ülke genelinde kamu, özel sektör ya ela gerçek kişi lere ait bütün binalarda bu amaçla alınması gereken asgari tedbirleri belirliyor, yasal zorunluluk ve yaptırım getiriyor. Bu ülkemizin çağdaşlaşma yolunda çok önemli bir adımdır. Böyle yasal zorunluluklar ve yaptırımlar olmadan bir binada insanların can ve mal gLivenliklerinin gerçek anlamda sağlanması iki nedenle mümkün değil dir. Birincisi, uygulanması zorunlu yönetmelikler ve standartlar olmadıkça yangından korunmaya bütünsellik içinde yaklaşmak ve total çözüm oluştu rmak neredeyse imkansızdır. Bina sahiplerinin ve yatırımcıların tüm iyi niyetli yaklaşımlarına karşın pek çok yangından korunma önlemleri özellikle ele pasif korunma önlemleri, gözden kaçırılmakta ve yangından korunma kalemleri için yeterli bütçe ayrıl mam a kta d ır. Bu nedenle de projelenclirnıe ve yapım esnasında birçok binada yangından korunma önlemleri ve koruyucu sistemler yetersiz kalmaktadır. İkinci ve belki de daha önemli neden olarak işletme esnasında can güvenl iği ile ilgili uygulama zayıflı klarını görüyoruz. Yangın güvenliği neredeyse dört dörtlük sağlanmış olarak inşa edilip kullanıma açılan binalarda işletmeye geçtikten sonra, sistemlerin periyodik bakımlarının ve testlerinin yapılmaması, acil durum planlaması, kaçış yolları denetimi ve bina tahliye Yangın ve Güvenlik m Sayı 66 Ekim 2002 ------ --------l@f'
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=