Yangın ve Güvenlik Dergisi 65. Sayı (Ağustos-Eylül 2002)

sağlamak üzere bu yönetmelik hazırlanmış ve Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılmıştır. Yeni Yönetmeliğin Hazırlanışı Yayımlanan "Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelik" çalışmalarına, Sivil Savunma Genel Müdürlüğü'nün koordinatörlüğünde ve yürütücülüğümde, çok sayıda sivil toplum kuruluşu katılmıştır. Sivil Savunma Genel Müdürlüğü'nün ve özellikle Daire Başkanı Sayın Sabahattin Özçelik'in büyük emeği ve yılmadan uğraşması sonucu ortaya çıkmıştır. İlk toplantı 1 6 Şubat 2000 Çarşamba günü İstanbul Teknik Üniversitesi Makina Fakültesi'nde yapılmış ve iki yılı geçen bir çalışma sonunda tamamlanmıştır. Günlerce değil aylarca çalışılarak hata sayısının azaltılması hedeflenmiştir. Yirmiden fazla toplantı yapılmıştır. Toplantılarda farklı görüşler savunulmuş, birçok konuda karar verilememiş ve sonunda uzman kişilerin görüşleri esas alınmıştır. Çalışmalara; Mimarlar Odası, Elektrik Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Kimya Mühendisleri Odası, İstanbul Büyükşehir İtfaiyesi, Bursa Büyükşehir İtfaiyesi, Uludağ Üniversitesi, Yıldız Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Tesisat Mühendisleri Derneği, DOSİDER-Doğal Gaz Sanayicileri ve İşadamları Derneği, POMSAD-Pompa Sanayicileri Derneği, GESİDER-Güvenlik Endüstrisi Sanayicileri ve İşadamları Derneği, İZODER-lsı, Ses, Su İzolasyoncuları Derneği ve Türkiye Yangından Korunma Vakfı temsilcileri katılmıştır. Bunun yanında birçok kişinin görüşü de alınmıştır. Yönetmelik Neler Getirmiştir? Yönetmelik, binaların yangınlara karşı korunması için yangın öncesinde ve esnasında alınacak tedbirleri, can ve mal kaybının en aza indirilmesi konusunda yapılacak iş ve işlemler ile görevlileri belirlemektedir. Yönetmelik, binalara ilişkin genel hükümler, imar planları, kaçış yolu özellikleri, kaçış yollarının aydınlatılması, çıkışların işaretlef Jj Bu yönetmelik ülkemizdeki yangın güvenliği konusunda büyük bir reformdur. Bununla beraber, çok sayıda yönetmelik veya standart çıkarılsa bile ygulanmadıkça ve geliştirilmedi kçe bir işe yaramayacaktır. mesi, yangın merdivenleri özellikleri, sulu yangın söndürme sistemleri, yangın dolapları, minimum su kapasitesi ve basıncı, yangın söndürme cihazları, yangın ihbar ve alarm sistemlerini kapsamaktadır. Özellikle yüksek yapılar ve topluma açık yapılar için özel hususlar getirmektedir. Yönetmeliğin hazırlanmasında gelişmiş ülke yönetmelikleri ve standartları esas alındı. Başka ülkelerde uygulanmayan bir maddenin konulmadığı söylenebilir. Fakat, kendi ülkemizin şartlarını göz önüne aldık ve uygulanamayacak hususları getirmemeye çalıştık. Konulan sınırlamalarda ve zorunluluklarda ülkemiz insanının davranış biçimleri ve ayrıca ülkemizdeki sanayiinin durumu da göz önüne alındı. Bir taraftan ülkemizdeki teknolojiden yararlanmak hedeflenirken bir taraftan da teknolojinin gelişmesini zorlayacak özellikler istendi. Yönetmeliğin uygulama alanını düşünürsek daha öncekilerle karşılaştırılamayacak kadar geniş kapsamlı olduğu söylenebilir. Zira daha önce bütün binaları kapsayan ve Türkiye genelinde zorunlu olan bir yönetmelik yoktu. İçerik olarak düşündüğümüz zaman ise, yine çok farklı Yangın ve Güvenlik m Sayı 65 Ağus-Eyl. 2002 ve ilave kısımları bulunmaktadır. Söndürme ve algılama konusundaki hızlı gelişmeye paralel olarak yönetmeliğe de yeni maddeler ilave edilmiştir. Yaşadığımız deprem göz önüne alınarak deprem sonrası yangınların oluşmasını önleyecek maddeler konulmuştur. Özellikle insanların tahliyesi konusunda son derece hassas davranılarak bu konuda gelişmiş ülkelerdeki esasların altına inilmemiş ve benzer uygulamalar alınmıştır. Yönetmelikte depremle ilgili olarak doğal gaz tesisatlarında, asansörlerde ve borulama tesisatlarda alınacak önlemlere ilişkin önemli maddeler bulunmaktadır. Sarsıntı olduğunda doğal gazın akışını ve panelin elektriğini kesen tertibat zorunlu kılınmıştır. Yüksek binalardaki asansörlerin deprem sırasında en yakın kata gidip, kapılarını açıp, hareket etmeyecek tertibat ve programa sahip olmaları istenmiştir. Sismik hareketlere karşı ana kolonların her hangi bir yöne sürüklenmemesi için dört yollu destek kullanılmalı ve 21/2" veya daha büyük çaplı branşman borularda esnek bağlantılar kullanılarak boruların kırılması önlenmesi tedbirleri getirilmiştir. Eski Yönetmeliklerin Geçerliliği Türkiye'de özellikle 1992 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından çıkarılan Yangından Korunma Yönetmeliği'nden sonra, birçok büyükşehir belediyesi benzer yönetmelikler çıkarmaya başlamıştır. Bunun yanında bakanlıkların çıkardığı yönetmelikler de olmuştur. İmar yönetmeliklerinin içinde yangın güvenliği ile ilgili hususlar yer almıştır. Bunlar birbirleriyle karşılaştırıldığında, önemli farklılıklar mevcuttur. Bu yönetmelikle "Kamu Binalarının Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" ve belediyelerce çıkarılmış olan bütün yangından korunma yönetmelikleri ve talimatları yürürlükten kaldırılmıştır. Bu yönetmeliğin yayım tarihinden önce yürürlüğe konulmuş bulunan imar, yapı ve afet bölgelerinde yapılacak yapılar hakkındaki yönetmelikler, ilgili idarelerce, yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren 6 ay içinde bu yönetmeliğe uygun hale getirilmesi gerekmektedir. Yaptırım, Uygulama ve Denetim Ülkemizde her konuda, düzenleyici kuralların işlerliğini engelleyen en önemli etken "yaptırım eksikliği"dir. Bu yönetmelik tavsiye niteliğinin ötesinde, "uygulanması zorunlu kurallar" olarak işlevsel olabilecek midir?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=