Yangın ve Güvenlik Dergisi 63. Sayı (Mayıs 2002)

Aplication A. YANGIN SİSTEMLERİ Yangın alarm ve yangından korunma sistemleri, Simplex firmasının Türkiye'deki temsilcisi Titan tarafından kurulmuştur. Otelin kapladığı alan üzerinde birbirinden farklı 52 adet yangın algılama zonu ve 28 adet anons zonu bulunmaktadır. Ayrıca sistem 106 adet adreslenebilir tip duman dedektörüyle desteklenmiştir. Otelimiz müşteri katlarına göre güney, orta ve kuzey zonları olarak üçe ayrılmıştır, diğer umumi alanlar ve geri hizmet alanları da mimari yapıya ve fonksiyonlarına bağlı olarak değişik gruplarda yangın zanlarına ayrılırlar. Algılama zonu, yangının algılanmasının yapıldığı belli bir mimari bölgedir ve burada bulunan tüm duman ve ısı dedektörleri, manuel alarm kolları, sprinkler akış şalterleri (flow switch), vana gözetim kontakları (supervisory switch) gibi saha elemanlarının tümü bu zona bağlıdır. Konvansiyonel sistemde bina, algılama zonlarına ayrılır ve bir zon içinde bulunan otuza yakın dedektörden gelen alarm, yangın alarm panosunda tek bir ajarm sinyali olarak algılanır. Görevli personel alarm gelen zona gittiğinde, dolaşarak hangi dedektörden alarm geldiğini tespit eder. Aynı zon içinde kapalı odalarda dedektörler bulunması halinde, kapı dışına konulan ve dedektörlere paralel bağlı olan indikatör LED ışıkları ile hangi odadan alarm geldiği tespit edilir. Bu işlem, bir ortak mahale (koridor) açılan müşteri odaları gibi odalara kolayca uygulanabilir ancak, karmaşık mekanlarda alarm veren dedektörlerin tespiti güç olabilmektedir. Konvansiyonel sistemin alternatifi adresl i sistemdir, burada her dedektörün kendine ait bir adresi olduğundan alarm gelen yerin tespitinin yapılması son derece kolaydır. Hyatt Regency lstanbul'un ilk kuruluş yılarında yangın güvenlik sistemleri konvansiyonel olarak gerçekleştirildi. Daha sonra tipik kattlar dışındaki birçok zonda adresli sisteme geçilmiştir. Anons zonu ise, yangın anonsunun yapılacağı bir mimari bölgedirve bu zon içindeki anons haparlörleri, kornalar, bu bölgeye hizmet veren klima santralleri, duman egzost ve basınçlandırma fanlarının kontrolü tek bir zona bağlanmıştır. Örneğin otelimizde, tipik bir kat, üç adet algılama zonuna (güney, orta, kuzey) sahipken, bu katta yalnızca tek bir anons zonu mevcuttur. Aynı şekilde umumi alanlarda, yanyana bulunan birkaç algılama zonu, tek bir anons zonu altında birleştirilmiştir. Yangın Prosedürü Yangın alarm sistemini devreye almadan önce yangının gelişimine bağlı olarak otelin her bölgesini kapsayan senaryoların yapılması ve bunlara uyulması gereklidir. Otelimizde yangını algılama, anons ve tahliye prosedürü dört aşamalı bir senaryo olarak belirlenmiştir. Bunlar; Ön Alarm, Doğrulanmış Alarm, Lokal Tahliye ve Genel Tahliye olarak dört aşamalı olarak gerçekleştirilmektedir. Yangınla ilgili prosedürümüz, otelimizde bulunan tüm personele her yıl bir kez hatırlatmak amacıyla ve yeni alınan her personele işe girdiği ilk hafta içerisinde uygulamalı eğitimlerle öğretilmekted ir. Yaııgın merdiveııleri acil çıkış kapısı Ön Alarm Bir mahalde bulunan herhangi bir duman dedektörü, ısı dedektörü veya manuel çekme kolundan bir alarm geldiğinde, bu güvenlik merkezinde bulunan alarm panosunda bir ön alarmın algılanmasını sağlamakta ve otomatik olarak müşteri alanları (müşteri katları, toplantı salonları, restoranlar, fitness center vb.) haricindeki tüm geri hizmet alanlarına 1 O saniyede bir tonlamayla ön alarm anonsu yapılmaktadır. Ön alarmın duyulması sonucunda güvenlik merkezindeki görevli, alarm paneli üzerindeki ekrandan ön alarmın geldiği bölgeyi tespit eder, teknik servis ve güvenlikten oluşan yangın timi güvenlik merkezini acil telefondan arayarak alarm geldiği bölgeyi öğrenir. Herhangi bir aksiliğe meydan verilmemesi ve olay mahaline daha hızlı bir şekilde ulaşılabilmesi için teknik servise de ilave olarak alarmların geldiği bölgeyi gösteren bir 'repeater' panosu konulmuştur. Ön alarm geldiği sırada, çağrı cihazlarına da güvenlik merkezinden ön alarm mesajı gönderilir. Diğer bir deyişle oteldeki müdürlere, teknik servis biriminin bütün elemanlarına bu sinyal ulaştırılmaktadır. Mahalin tespit edilmesiyle birlikte, teknik servisten nöbetçi bir elektrikçi ve bir marangoz ile birlikte güvenlikten bir görevli ön alarm alındığı bölgeye acil olarak gidmekte ve alarmın neden kaynaklandığının tespitini yapmaktadır. Ön alarm yanlış bir algılamadan kaynaklanmış ise, güvenlik merkezi hemen aranarak alarmın gerçek olmadığı bildirilmekte ve alarm panosunun resetlenmesi sağlanmaktadır. Eğer gidilen bölgede gerçek bir yangın varsa güvenlik merkezi, ön alarım ın Müşteri katı acil çıkışım göstereıı yöııleııdirıııe işareti duyulmasından sonraki 5 dakika içinde en yakın telefonla acil telefon numarasından aranmakta veya telsizle haberdar edilmektedir. Bundan sonra derhal en yakın bölgedeki manuel yangın kolunu aktif hale getirerek, en yakındaki araçlarla (yangın söndürme tüpü, yangın hortumu, vb.) mücadeleye başlamaktadır. Herhangi bir neYangın ve Güvenlik m Sayı 63 Mayıs 2002

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=