News Petrol tankerleri tehlike getirecek Türk Deniz Araştırmaları Vakfı '11111, g N K e a o ç s v m ı o m r e o s a i s y y s l i ı e s n kı b n i b r a o l r r ik d ıı t ı e n h daat tnmTı nenfgaiazliyete Boğa a_fi ilgili zalarradştaırmaratsaıcadkiktkaantkçeerktirci ğiyle sonuçlar ortaya.çıkardı . . . . .i J } Rusya'nın Novorossisk limanından tankerle yapılacak petrol sevkiyatı Boğazlar ve Karadeniz için büyük tehlike oluşturabilecek. Uzmanlar petrol sevkiyatı ile sadece Boğazlar değil Karadeniz'in de tehlikeye gireceğini belirtiyor. Dünya Bankası'nın araştırmasına göre ise tanker geçişlerinin balıkçılık üzerinde dolaylı olarak 400 milyon dolar zarara yol açacak. Tengiz-Novorrosisk boru hattının işlemeye başlaması, Karadeniz'den gelip boğazlardan geçecek tanker sayısının artması anlamına geliyor. Uzmanlara göre bu da başta denizler olmak üzere birçok yer için tehlikenin artması demek. NOVORROSİSK KAZ.AYA HAZIRLIKSIZ Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Ôztürk, tehlikenin tankerlerin yola çıktığı noktadan itibaren başlayacağına dikkat çekti. ôztürk, petrolün tankerlere yüklendiği Rusya'nın Novorossisk limanında olası büyük bir kaza için hiç bir hazırlık olmadığını söyledi. Prof. ôztürk, tehlike çanlarının, lstanbul ve Çanakkale boğazları kadar Karadeniz'deki 1750 kilometrelik Türk karasuları için de çaldığını vurguladı. Türk DenizAraştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram ôztürk, "Olası bir kazada Türkiye karasuları çok kötü şekilde etkilenecek. Açık ifadeyle, Karadeniz mahvolacak" diye konuştu. ACİLÖNLEMGEREKİYOR "Olası bir kazada Türkiye karasuları çok kötü şekilde etkilenecek. Açık ifadeyle, Karadeniz mahvolacak" Prof. Ôztürk, bu risklerden en az etkilenmek için acil eylem planlarının yapılması, petrol kirliliğine karşı ekipman sağlanması ve bu alanda personel yetiştirilmesinin şart olduğunun altını çizdi. Prof. ôztürk ciddi araştırmalarının ve değişik senaryolarının bulunmamasını ise Türkiye'nin en büyük eksikliği olarak niteledi ve "Uluslararası kuruluşlara sunulacak, durumları açıklayan araştırmalar, çalışmalar hala Türk hükümeti tarafından başlatılmamıştır" dedi. Kaza riski dışında tanker geçişlerinin gürültü, hava ve çevre kirliliği yaratacağını bildiren Prof. ôztürk, Türkiye'nin gemi kökenli kirlenmeyi engelleyecek tesislerinin olmadığını da hatırlattı. Balıkçılığın da tehlikeye gireceğine işaret eden Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram ôztürk, şöyle konuştu: "Petrol atıklarının ve sintinenin rahatlıkla alınabileceği kabul tesislerinin kurulması lazım. Tankerlerin balans suları da önemli tehlike. Bu sularla bir bölgeden diğer bölgeye hastalıklı, tehlikeli organizmalar taşınıyor. Dünya Bankası'nın verdiği rakamlara göre ise tankerlerin taşıdığı bu organizmaların Karadeniz'de balıkçılığa vereceği zarar tam 400 milyon dolar tutarında." Uzmanlar, Türk yetkililerin bir an önce insiyatif alarak, petrol tankeri geçişleri konusunda gerekli araştırmaları yapmalarını istiyor. --------------------------------------- İsviçre'deki tünel yangınına : Türk TIR şöförünün neden olduğu ortaya; Dünyanın en uzun ikinci karayolu tüneli olan 17 kilometre uzunluğundaki Gotthard Tüneli'nde 29 Ekim günü çıkan ve ikisi Türk 11 kisinin cesedinin çıkarıldığı yangına neden olan TIR'ın, 45 yaşındaki Seyfi Arslan adlı bir Türk tarafından kullanıldığı belirlendi. Yangın söndürüldükten sonra enkaz kaldırma çalışmalarına başlayan lsviçreli yetkililer, kazaya Belçikalı Super Linr isimli nakliye şirketinde çalışan Seyfi Arslan yönetimindeki TIR'ın neden olduğunu açıkladılar. Seyfi Arslan'ın kullandığı TIR'ın, tünelde birden lastiğinin patladığı ve Türk şoförün direksiyon hakimiyetini kaybederek, karşı yönden gelen İtalyan TIR'la çarpıştığı bildirildi. Çarpışan TIR'ların yanmaya başladığı ve ne Arslan'ın, ne de ltalyan şoförün kurtulma sansı olduğu kaydedildi. 45 yaşındaki Seyfi Arslan'ın Konya'nın Yumak ilçesinin Davutlu Köyü'nden geldiği, evli ve 4 çocuk babası olduğu öğrenildi. Türkiye'den 6 aylık vizeyle Belçika'nın başkenti Brüksel'in Laeken semtinde yaşayan kardeşleri ve akrabalarının yanına gelen Seyfi Arslan'ın, Super Linr firmasında 2.5 aydır çalıştığı belirlendi. Yangın ve Güvenlik m Sayı 59 Kasım - Aralık 2001
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=