Agenda Güvenlik Dosyası Yeni Kanun İhtiyacı THY pilotu AltayYıldırım da, tüm çabala rına karşın hala bilinçlendiremedikleri kimi yolcuların, dizüstü bilgisayar, cep telefonu benzeri elektronik aletleri kullanmalarının da uçağın düşmesine sebep olabilecek ciddi bir risk faktörü olduğunu belirtiyor. Yıldırım, "Uluslararası normlara uygun tarzda denetim yapılıyor; ama Türkiye'deki diğer alanlarla mukayeseleri yaparsak bu alanda da eksikliklerin olduğunu görürüz. Sivil havacılıkla ilgili derneğimizin de çalışmalarına katıldığı yeni bir kanun hazırlanıyor. Önemli olan şu, meydanların tek bir otorite tarafından yönetil mesi. .. Bu kanun gerçekleşirse, hava meydan ları tek otoriteye bağlanacak ve bu meydan ların güvenliğini son derece arttıracak" diyerek düşüncelerini dile getiriyor. Pilotlar ne diyor? Uçuş güvenliği ile ilgili olarak pilotlar şu öneri ve taleplerde bulunuyor: + Tüm uçaklardaki kokpit kapı ve duvarla rını kurşun geçirmez güçlü panellerle değiştirilmeli. + Kokpit kapılarının dışına video ve kokpit içine de ekran yerleştirmeli. Böylece pilotlar, kokpit kapılarını açmadan uçak içinde neler olabileceğini görebilecekler. + Kokpitin anahtarları, uçak görevlilerinin elinde bulundurulmamalı; çünkü terörist bunu zorla ele geçirerek kokpite girebilir. +Uçaktaki ekiplerin eğitimlerinde, yolcuları ve diğer problemleri çözmek için kokpit ten ayrılmayı engelleyici bir değişiklik yapılmalı. + Pilotlara plastik mermi atabilecekleri silah taşıma imkanı verilmeli. THY ile Güvenli Yolculuklar "Türk Hava Yolları Uçuş Emniyet Ünitesi" THY seferlerinde uçuş güvenliğini en iyi şekilde sağlamak için çalışıyor. Ünite, ilk olarak 1974 yılında "Uçuş Emniyet Başkanlığı" adı altında kuruldu. Sonraki yıllarda, bu ünitenin ismi ve organizasyon şemasında değişikliklere gidildi. Zamanın gereklerine göre yeniden yapılanan bölüm 2000 yılı Aralık ayından itibaren "Uçuş Emniyetve Kalite Güvence Başkanlığı" adı altında çalışmaya başladı. THY, tüm faaliyetlerinde uçuş emniyetini ön plana alıyor. Bu nedenle Uçuş Emniyet ve Kalite Güvence Başkanlığı, keneli sorumluluk sahasına giren Uçuş İşletme, Uçuş Eğitim ve Standartlar, Yer İşletme, Teknik ile Uçuş, Yer ve Bakım Emniyet gibi uçuş emniyetini doğrudan etkileyen üni telerle yakın bir işbirliği içinde bulunuyor. Türk Hava Yolları Uçuş Emniyet ve Kalite Güvence Başkanlığı faaliyetlerindeki ana hedefleri şöyle özetliyor: + Uçuş ve yer emniyetini en üst düzeye çıkartmak, + Risk faktörü konusunda tüm bireyleri bilinçlendirmek, + Belirlenen eksiklik ve aksaklıklara karşı ivedilikle düzeltici önlemleri almak, Meydana gelen kaza ve olaylardan gereken dersleri almak ve benzeri olayların teker rürünü önleyebilmek için varılan sonuçları ilgili ünitelere duyurmak. Kalifiye Personel başarılı oldukları takdirde, THY filosuna katıl ıyor. Görev yapan kokpit personelinin sağlık mua yeneleri,Türk Hava Yolları Uçuş Hekimliği tarafından ICAO kurallarına göre yapılıyor. Türk Hava Yolları pilotlarına olumsuz hava koşul larında, bir diğer deyimle, görüşün ve bulut alt tavanının düşük olduğu şartlarda, iniş ve kalkış yapabilmelerine imkan veren , CAT il ve CAT 111 eğitimleri veriliyor. Tüm dünyadaki havayolları uçaklarında güvenle kullanılmakta olan TCAS (Traffic Collision Avoidance System/Uçakların Havada Çarpışmalarını Önleyici Sistem), Türk Hava Yolları filosundaki uçakların büyük bir çoğunluğunda bulunuyor. TCAS bulunmayan uçakların serfifikalandırma işlemleri ise tamamlanmak üzere. THY, küreselleşen sivil hava taşımacılığında "alliance" adı verilen havayolu birliktelikleri arasındaki yerini almış ve Swissair, Japan Airlines, Malaysia Airlines ile "kod paylaşımlı" ortak seferler icra etmeye başlamış durumda. Bunlara ilave ten, Anıerican Airlines ile karşılıklı olarak yapılan denetlemelerden sonra, ABD iç hat noktalarına ortak uçuş kodu ile seferler planlanmasını içeren bir kod paylaşım anlaşması imzalandı. FAA'ye bağlı Flight Standards Service (Uçuş Standart l arı Hizmetleri) tarafından uygulamaya konulan !ASA (lnternational Aviation Safety Assessment Program) uyarınca , Türk Hava Yolları'nın halen ABD'ye yapmakta olduğu seferlerdeki uçuş emniyet kriterleri incelenmiş ve ICAO standartlarına göre Kategori 1 olarak değer lendirilmiş. Türk Silahlı Kuwetleri ve Eskişehir Anadolu Üni versitesi/Sivil Havacılık Yüksek Okulu THY pilotlarını n kaynağı olan ku rumlar. İhtiyaç duyulduğu durumlarda, pilot adayları, eğitim görmek üzere yurt dışındaki pilot okullarına gönderileyor ve eğitim lerini başarı ile tamam layanlar filoya kokpit personeli olarak katılıyor. Ayrı ca yurt dışında kendi im kanları ile pilot eğitimi almış olan kişiler de pilot adayı olabiliyor. Tüm aday pilotlar, kökenlerine bakılmaksızın, yer dersleri ve simülatör eğitimlerinde THY, yaııgm v egüvenlik tatbikatlarıyla personeliııiıı, istenıııeyeıı olaylara karşı fıer uıııum hazırlıklı olıııasmı sağlıyor THY filosundaki uçak ların bakını ve onarım hizmetleri uluslararası sivil havacılık kurallarına göre yapılıyor ve ayrıca yurtiçi ve yurtdışı havayolu şirketlerine de hizmet veriliyor. Geçmiş yıllarda, yurtiçi ve özellikle Doğu meydanlarındaki seyrü sefer sistemleri, radar kap sama alanı vb. konularda, arazinin topografik yapısı ve ekonomik neden lerden kaynaklanan eksiklik ve aksaklıklar önemli ölçüde giderilmiş. 0 Yangın ve Güvenlik m Sayı 59 Kasım - Aralık 2001
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=