Yangın ve Güvenlik Dergisi 59. Sayı (Kasım-Aralık 2001)

Agenda UÇUŞ GÜVENLİĞİYENİDEN TARTIŞILIYOR Re-discussion of flight security Güvenlik Dosyası ABD'deki terörist saldırılarda uçakların kullanılmasının ardından pilotlar, Uç aukçlua şr ı gn ügvüe vnel inğliiğn ii nb üdtaühna fd aü znlyaa adrat thı reı rl my aö snı ünyı lies ttiya rotrı şlaı lrı.y o r . Amerikan İnternet sitesinde tartışılan koruma yöntemleri oldukça çeşitli. Bunların arasında kurşun geçirmez kapılar, kameraların kullanılması, plastik tabancalar ilk olarak göze çarpıyor. Art arda kaçırılan uçakların ardından havaalanında ve kapılarındaki güvenliğin yeterliliği sorgulanıyor ve kokpitleri korsanlara karşı koruma yöntemleri araştırılıyor. Pilotlar, alandayken alınan önlemlerin önemli olmadığı, teröristlerin bir şekilde uçağa süzülüp girdiklerini, önemli olanın, korsanlar içerideyken onların zorla kokpite girmelerini ve uçağın kontrolünü ele geçirmelerini engelleyici önlemler alınması olduğunu belirtiyorlar. Lisanslı bir pilot olan Ralp Omholt, uçuşlarda kullanılan temel uçak olan Boeing 757 ve 767'lerin kokpitlerine girmenin çok kolay olduğunu, kapıların uçak içindeki sinirli insanlar tarafından bile birkaç kez kırıldığını, teröristlerin bunu çok rahat yaptıklarını belirtiyor. Ülkemizde Uçuş Güvenliği Türkiye Havayolları Pilotları Derneği 2. Başkanı ve THY pilotu Tuna Gürel, bir pilotun, yolcu ve personelin can güvenliğinden, tek bir bagajın uçağa alınmasına kadar her konudan sorumlu olduğuna dikkat çekiyor. Uçuş güvenliği açısından dünya havacılık uzmanlarının üzerinde çalıştığı konulardan 'kabine kamera konulması' ve 'her gelişmenin yerden gözlenmesi' uygulamasının önemine değinen Gürel, Yangın ve Güvenlik il Sayı 59 Kasım - Aralık 2001 "Türkiye'de uçuş güvenliği konusunda oldukça yüksek bir standart yakalanmıştır. Personel iyi eğitimlidir, yeterli personel vardır. Ama zinciri ne kadar kuvvetli yaparsanız yapın, o zincir en zayıf halkası kadar kuvvetlidir. Bir valiz x-ray cihazından geçerken, personelin bir anlık boş bulunması bile zinciri koparır" diyor. Gürel'e göre, kokpitin kilitlenmesinin güvenlik için hiçbir faydası yok. Çünkü saldırgan, yolcuları öldürme tehdidiyle pilota kokpitin kapısını açtırmaya zorlayabilir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=