MBMMıli � .......... Ageııda 16. Yangın merdiveni içi akülü acil aydınlat ma ile aydınlatılmalıdır. 1 7. Yangın merdiveni acil durum haricinde hiç bir amaçla kullanılamaz. Bu nedenle kapıların kilitleri yangın algılama sistemine bağlanarak güvenlik tarafından takip edilmelidir. 18. Yangın merdiveni bodrum katlara kadar indirilemez. Bodrumlardan ayrı bir yan gın merdiveni ile çıkış yapılır. 19. Yangın merdiveni bina dışına bağımsız ayrı bir çıkıştan işaretlenclirilmiş olarak çıkar hiçbir zaman tekrar bina içine verilemez. Çıkış tehlikesiz ve engelsiz bir alana açılmalıdır. 20. Yangın merdiveni binanın sağır olan cep hesine yapılır. Bu mümkün değilse bina nın camlı bölümleri +/- 3 111 olacak şekilde körleştirilir. 21 . Yangın merdivenlerinin içine duman tahliye bacası açılır. 22. Yangın merdiveni çok katlı bir binaya yapılacaksa, içine pozitifbasınç sağlana cak şekilde bir otomatik sistem tesis edilmelidir. 23. Merdiven basamaklarına geçiş bir sa hanlıkla olacaktır. 24. Merdiven basamaklarının her iki yanına tutamak yapılacaktır. 25. Merdiven basamak kenarları fark edile cek ve kaymayacak şekilde bantla nacaktır. 26. Yangın kapıları kendiliğinden kapanacak şekilde seçilecektir (hidrolik kapı man dalları olacaktır) Çok Katlı Yüksek Binalarda Yapılan Hatalar Bu korııuda iki şekilde hata yapılmaktadır: a. Mimari Tasarım Aşamasından İtibaren Yapılan Hatalar: • Yer kazanmak amacıyla merdivenler bina dışına ve en kullanımsız noktalara yapılmaktadır. • Genel olarak sahanlığı olmayan ve tek kişinin zor inebileceği yuvarlak tip demir konstrüksiyon merdivenler tercih edilmektedir. • Işık girmesi için camlı kapılar yapı lmakta veya pencereden geçilmektedir. • Merdivenin konuşlandığı yerin sağ ve solunda pencereler vardır. Binada meydana gelen bir yangının bu pencere lerden çıkarak merdiveni sarmasına neden olur. • Merdivenlere ne bir güvenlik sahanlığı ne de merdiven sahanlığı yapılır ve direk çıkış yapılır. • Kapıların kaçış yönüne açılması dikkat edilmez, o alan neye müsaade ediyorsa kapı o şekilde yapılır. • Kaçış yolu üzerinde tehlikeli unsurlara dikkat edilmez ve kaçış yolu genişlikleri daima en dar olarak seçilir. • Yangı n merdiveni birinci katta bırakılır ve buradan tekrar yangın alanı olan bina içine giriş verilir. • Bazen birinci katta bırakılır ve aşağıya atlama gibi bir yol bırakılır. • Bazen de kapılar hırsız girmesin diye kilitlenir. • Yönlendirme, işaretlendirme ve acil ay dınlatma konulmaz, sadece kağıda yazılı bir ok işareti yada kaçış işareti konulur. b. İşletme Aşamasında Yapılan Hatalar: • Yangın merdivenleri sigara içme yeri olarak kullanılır. • Yangın merdivenleri, depo ve temizlik malzemelerinin saklandığı yer olarak kullanılır. • Kapılar kilitlenir. • Kapıların önüne yangın söndürme ci hazları konularak havalandırma aracı olarak kullanılır. • Katlar arasında günlük kullanıma açık tutulurlar. • Kapı kilitleri genellikle bozuktur ve kapı kendiliğinden kapanmaz. Yani yangın kapıları sürekli aralıklı ya ela açıktır. • Kapılar ahşap malzemeden yapılır ya da ışık girsin diye özellikle camlı yapılır. • Bu tür yangın merdivenleri duvarlara çok basit tutturulur bu nedenle merdiven sürekli sallanır. Zamanla ela paslanarak güvenliği tehlikeye sokar. • Merdivenler çoğunlukla bir başkasının kullandığı ve kilitlediği odadan geçilir. Genellikle bu odalar üst yöneticiler tarafından kullanılır. • Acil durumlar için yapılması gereken kaçış Yangın ve Güvenlik 1111 Sayı 59 Kasım - Aralık 2001 ve tahliye planları sohbetederekve topluca yapılır. Acil durum planları bundan böyle en uç noktadaki olaylar baz alınarak hazırlanmalıdır. Acil durum planları olay öncesinin en önemli çalışıııasıdır. Bunların, o bina ya ela yapının bulunduğu koşullar çok iyi irdelenerek ve olası olayların uygun senaryolarla desteklenerek hazırlanıııası, böyle felaketlerde en sağlıklı sonucun alınıııasını sağlayacaktır. Bu şekilde bir hazırlık yapılıııaclığı taktirde insanlar çok kallı binalara ya girmeyecek, ya da sırtında bir paraşütle gireceklerdir. Belki 1 1 O kallı bir binada paraşütle aşağıya inmek olasıdır. Ancak ülkemizdeki gökdelenlerde bu nasıl olacaktır. Oturup dikkatlice düşünmek gerekir. İstanbul Atatürk Havalimanı şehrin tam ortasında kalmıştır;bunula birlikte inip kalkan uçak sayısı ve tipi büyük artış göstermiştir. Havalimanı konusu özellikle yangın ve güvenlik sektörü tarafından dikkatle ele alınmalıdır. Özellikle havalimanları sahası içinde inşa edi len yüksek binalar ve konutlarla, Kurtköy havaalanı çevresindeki başta LPG tüp dolum tesisleri ile Haramidere ele bulunan akaryakıt ve LPG depolama tesislerinin taşıdığı yüksek riskler binde düzeyindeki bir olasılıkla karşımıza çıkacaktır. Milyarın üzerinde bir olasılıkla ABD'yi ve tüm dünyayı etkileyen bu olayın karşısında ülkemizi ve İstanbul'u ne gibi bir tehlikenin beklediği ortaya çıkacaktır. Bir gece İstanbul'un yüksek binaları incelendiğinde uçakların çarpmaması için konulan ışıklı işaretlerin ne kadar kötü konulduğu veya konulmadığı görülecektir. İşaretlemedeki standart dışı yetersiz uygulamalar ya da bir çok binada bulunmayan bu işaretler kötü hava koşullarda sorunlu bir uçak tarafından fark edilmeyecektir. 0
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=