Tec/ınical Iııforıııatioıı Altan Altınada Pazarlama Müdürü SIEMENS İnsan ve kargo trafiğinin artması ile daha uygun ve ekonomik çözümler bulabilmek için insanlar kara ve demir yolu ile metro tünelleri inşa ederek kullanıma açmışlardır. Zaman içerisinde tünel inşa teknolojisi gelişmiş ve tüneller gitgide daha uzun, daha geniş ve daha yüksek geçiş kapasitesinde inşa edilir olmuştur. Bugün tünelleri düşündüğümüzde aslında köprü, baraj, ya da enerji santralı gibi büyük yatırım gerektiren yapılardan olduklarını kolaylıkla görebiliriz. Büyük yatırım maliyetleri ile inşa edilen bu tünellerden hergün binlerce araçve insan geçmekte, her türlü malzeme kamyon, tır ve benzeri araç ile taşınmaktadır. Son günlerde ülkemizde tünellerden değişik platformlarda çokça bahsedilmeye başlanmıştır. Bugün tünelller sadece bir geçiş koridoru olmanın dışında, içerisinde modern inşa ve malzeme tekniklerinin, aydınlatma, otomasyon, havalandırma, kontrol, yangın ve güvenlik sistemlerinin uygulandığı teknolojik yapılardır. Tüneller kaçış kapılarının azlığı, içerisinde bir çok insanın varlığı, muhteviyatı tam olarak bilinmeyen değişik malzemelerin ve yanıcı ve parlayıcı yakıtın bulunması, ayrıca müdahale süre ve imkanlarının kısıtlı olması nedeniyle yangın açısından yüksek tehlike sınıfına girmektedirler. Tünellerde kurulacak yangın algılama sistemi ile erken algılama ve müdahale birçok insanın hayatı için büyük önem taşımaktadır. Ayrıca, herhangi bir yangında tünelin betonarme yapısının Sistemin demonstrasyonu İsviçre'de Hagerbach Test Tünelleri'nde yapılclı. yüksek ısı ile bozulması da tünelin ileride kullanılmasını engelleyebilecektir. Tüneller yüksek tehlike sınıfında oldukları gibi, ortam şartları ela oldukça ağırdır. Ortamda kirlilik, ısı, nem, su, toz, egzost dumanı, şiddetli hava akımı, elektromanyetik girişimler ve sürekli korozyon gibi etkiler sürekli olarak bulunmaktadır. Bu nedenle bilinen tipte cleclektörlerle algılama yapılması uygun olmamaktadır. Uygulansa bile yanlış alamı oranı oldukça yüksektir. Siemens Cerberus firması 1993 yılından beri tünellerde erken ve hatasız algılama yapabilmek için Fibrolaser lineer ısı algılama sistemlerini üretmekte ve uygulamaktadır. Fibrolaser I' in ardından geliştirilen yeni tekniklerle bugün Fibrolaser il serisi piyasaya sürülmüş ve uygulanmıştır. Bugün dünyada 12 ülkede toplam 168 kilometre uzunluğundaki 54 tünelde Fibrolaser algılama sistemi hizmette bulunmaktadır. Fibrolaser il özellikleri ile tamamen yeni bir sistemdir. Korunacak alanda lineer ve sürekli olarak denetleme yapmaktadır. Keneli başına çalışan sistem fiber optik kablo, kontrol ünitesi veya üniteleri ile loop tesisat gerektiğinde kullanılan optik modül ile montaj malzemesinden oluşmaktadır. Bu keneli başına çalışabilen algılama sistemi, istendiğinde yangın kontrol panellel'i ile entegre edilebilmekte ve istenirse bir bilgisayar kontrollu güvenlik yönetim merkezi ile de irtibatlancl ırı labiImekteclir. Teknolojisi Raman dağılma prensibine dayanan Fibrolaser 11, cam fiberin kristal kafes yapısındaki titreşim enerjisini kullanarak fiber optik kablodaki ısıyı ölçmektedir. Termal ----------------- Yangın ve Güvenlik il Sayı 53 Kasım - Aralık 2000 -----------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=