Yangın ve Güvenlik Dergisi 257. Sayı (Kasım-Aralık 2025)

17 YANGIN VE GÜVENLİK • KASIM - ARALIK / 2025 UZMAN GÖRÜŞÜ NFPA, elektrikli araç akü yangınları sırasında kullanılan yangın battaniyelerinin patlama riski oluşturabileceğini bildirdi. Bu risk, battaniyenin altında yanmamış yanıcı gazların birikmesinden kaynaklanmaktadır. Bu konuda Yangın Koruma Araştırma Vakfı ve Yangın Güvenliği Araştırma Enstitüsü, 2 Haziran 2025'te ortak bir bildiri yayınladı. Yine diğer taraftan NFPA'nın araştırma iştiraki olan Yangın Koruması Araştırma Vakfı ( FPRF) ve UL Araştırma Enstitüleri'nin bir parçası olan Yangın Güvenliği Araştırma Enstitüsü (FSRI), akülerin dahil olduğu elektrikli araç yangın söndürme çalışmaları sırasında yangın battaniyelerinin kullanılması durumunda olası bir patlama tehlikesi hakkında bir bildiri yayınladı. Her iki kuruluş tarafından yapılan deneyler, elektrikli araç yangın söndürme çalışmaları sırasında lion bataryaların da dahil olduğu durumlarda yangın battaniyelerinin kullanılması durumunda potansiyel bir patlama tehlikesi olduğunu göstermiştir. Yangın battaniyesi ile alevlenme ortadan kaldırıldığında, akü grubunda devam eden termal kaçak sonucu açığa çıkan yanıcı gazların birikimi potansiyel bir patlama riski oluşturur. Deneyler, elektrikli araçlarla yangın söndürme taktikleri konusunda sürekli araştırma yapılmasının gerekliliğini vurguluyor. Elektrikli araç yangın battaniyelerinin akü yangınını bastırmak için kullanıldığı deneyler sırasında, yangın battaniyesinin açılmasının, araca ve akü yangınına oksijen gitmesini engelleyerek alevlenmeyi ortadan kaldırdığı gözlemlenmiş ancak alt kısımlardan termal gaz kaçaklarının puf puf yaparak ortama yayıldığı görülmüştür. EV araç yangınları 1500°C'nin üzerinde zirve sıcaklıklara ulaşabilir. EV Araç yangınlarına müdahale amaçlı imal edilen battaniyelerle müdahale edilmesi sırasında alevlenme ortadan kaldırılsa da battaniyenin açılmasından sonra bile pilin termal kaçak yayılımı devam etmekte ve bu da yanıcı pil gazlarının battaniyenin altındaki hacme sürekli olarak salınmasına ve birikmesine neden olmaktadır. Yapılan deneylerin bir kısmında battaniyelerin altında biriken yanıcı gazların, araç yakınında görev yapan itfaiyeciler için patlama riski oluşturduğu görülmüştür. Oksijeni tükenmiş, yanmamış yanıcı lityum batarya gazlarının birikimine tekrar hava verilmesi durumunda patlama riski artabilir. Sonuç olarak Yangın battaniyesi araştırması elektrikli araç yangınlarında patlama tehlikesi olduğunu gösteriyor Su, özellikle tuzlu su, elektrikli araçları çalıştıran akülere zarar verebilir. Elektrikli araç veya aküsü suya maruz kalmışsa ve duman çıkarıyorsa, gaz çıkarıyorsa, patlama sesleri veya tıslama sesleri çıkarıyorsa veya yangını görürseniz, hemen alanı terk edin ve 1-1-2 yi arayın. Sonuç olarak Yangın battaniyesi araştırması elektrikli araç yangınlarında araç altlarından ve kenarlarından dışarı sızan gazların oksijenle birleşmesi sonucunda patlama tehlikesi olduğunu gösteriyor SÜRÜŞ SIRASINDA ELEKTRİKLİ ARAÇ ALEV ALIRSA NE YAPILMALI? Elektrikli aracınızdan duman veya alev çıktığını görürseniz veya yanık kokusu alırsanız: • Mümkün olan en kısa sürede aracınızı kenara çekin • Emniyet şeridi veya dinlenme tesisi gibi yoldan uzakta güvenli bir yere giderken sinyalinizi kullandığınızdan emin olun. • Durduktan sonra motoru kapatın. • Herkesi arabadan çıkarın. Hiçbir zaman yanan bir arabaya hiçbir şey için geri dönmeyin. • Herkesi yanan arabadan en az 100 fit (30m) uzağa ve trafikten iyice uzağa taşıyın. Mümkünse, rüzgarın arabadan uzak estiği yerde kalın. • Derhal 1-1-2’i arayın. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=