45 YANGIN VE GÜVENLİK • TEMMUZ - AĞUSTOS / 2025 MAKALE Yangın işçileri ve şoförlerin görev yaptığı bölgedeki personel ve ekip sayısına yönelik yeterlilik durumu (Tablo 7) incelendiğinde, şoförler arazöz ekiplerindeki personel sayısı ile yangın müdahale ekiplerinin sayısını az, diğerlerini orta düzeyde bulmaktadır. Yangın işçileri ise bütün konulardaki personel ve ekip sayılarını orta düzeyde bulmaktadır. Tablo 7’de sunulan personel ve ekip sayıları bakımından yangın işçileri ile şoförlerin değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığı Mann Whitney U Testi ile incelenmiştir. Buna göre, iki grubun görüşleri arasında sadece su ikmal aracındaki personel sayısı bakımından farklılık bulunmaktadır (p=0,042). Yangın işçilerinin kullandığı kişisel koruyucu donanım ve ekipmanların kalitesi ve ergonomik uygunluk düzeyi Tablo 8’de sunulmuştur. Buna göre yangın işçileri ve şoförler, bütün ekipmanların kalitesini ve ergonomisini çok yeterli kalitede görmektedirler. Bu konu kapsamında yangın işçileri ile şoförlerin değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığı Mann Whitney U Testi ile incelenmiş ve Tablo 8’de sunulan bütün kılık kıyafet ve kişisel koruyucu donanımların kalite ve ergonomisi bakımından iki grup arasında fark bulunmamıştır. Yangın işçilerinin %42,4’ü (42’si), şoförlerin %57,8’i (26’sı) orman yangınlarıyla mücadele esnasında iş kazası, tehlike ve riske maruz kaldığı belirtilmiştir. Tablo 9’da iş kazası, tehlike ve riske maruz kalanların hangi konularda tehlike geçirdiği açıklanmıştır. Tablo 9’a göre yangın işçileri için en tehlikeli riskler sırasıyla i) yürürken düşme nedeniyle bedende çürük, ezilme, burkulma (%54,8), ii) el aleti veya makine kullanımı esnasında ufak kesik veya bedensel yaralama (%45,2) ve iii) %38,1 ile deri kalkması, derinin su toplaması veya deri çatlağı oluşma ve hava araçlarının attığı su ya da kimyasalın çarpma etkisine maruz kalmadır. Şoförler için en tehlikeli riskler ise sırasıyla i) yürürken düşme nedeniyle bedende çürük, ezilme, burkulma (%53,8), ii) deri kalkması, derinin su toplaması veya deri çatlağı oluşma (%42,3) ve orman yangınının içinde kalma (%42,3), ve iii) hava araçlarının attığı su ya da kimyasalın çarpma etkisine maruz kalmadır (%38,5). İş kazası, tehlike ve riske maruz kalma bakımından yangın işçileri ile şoförler arasında fark olup olmadığı Mann Whitney U Testi ile incelenmiş ve gruplar arasında fark (p=0,088) bulunmamıştır. 4. SONUÇ VE ÖNERİLER Bu çalışmada, orman yangınlarıyla mücadelede önemli görevler üstlenen İzmir Orman Bölge Müdürlüğünde görevli orman yangın işçileri ile ilk müdahale aracı ve Tablo 8. Kullanılan kılık kıyafet ve kişisel koruyucu donanımların kalite ve ergonomik açıdan yeterliliği Yangın İşçisi Şoför Genel Mann Whitney U 1 Baret 7,8 7,4 7,7 0,773 2 Baş feneri/el feneri 7,7 7,3 7,5 0,421 3 Isıya dayanıklı örme başlık 7,8 7,8 7,8 0,796 4 Isıya dayanıklı elbise 7,4 8,0 7,6 0,088 5 Isıya dayanıklı eldiven 7,7 7,7 7,7 0,614 6 Isıya dayanıklı gözlük 7,5 7,4 7,5 0,833 7 Toz (Partikül) maskesi 7,3 7,6 7,4 0,673 8 Tam yüz maskesi 7,8 7,8 7,8 0,983 9 Yarım yüz maskesi 7,6 7,5 7,6 0,763 10 Yedek gaz maskesi filtreleri 7,3 7,1 7,2 0,967 11 Isıya dayanıklı bot 7,3 7,5 7,4 0,468 12 İlkyardım çantası 7,8 7,3 7,7 0,468 13 Yangın battaniyesi 7,7 7,4 7,6 0,698 14 Sırt çantası 7,8 7,5 7,7 0,680 15 Matara 7,5 7,2 7,4 0,718
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=