Yangın ve Güvenlik Dergisi 255. Sayı (Temmuz-Ağustos 2025)

43 YANGIN VE GÜVENLİK • TEMMUZ - AĞUSTOS / 2025 MAKALE deneyimlisi 63 yaşında olup yaş ortalaması 36,4’tür. Eğitim durumu incelendiğinde %50,7’si en az lise düzeyinde eğitim almıştır. Ankete katılanların %63,9’u evlidir. Çalışanların ortalama boyu 174,9 cm’dir. En kısa boy 156 cm, en uzun boy 193 cm’dir (Tablo 2). Aynı kapsamda ortalama ağırlık 79,9 kg olup en hafifi 45 kg, en ağırı ise 107 kg’dır. Çalışanların %2,1’i zayıf, %37,5’si normal kiloda, %50,7’si aşırı kilolu, %7,6’sı I. sınıf obez, %2,1’i II. sınıf obez’dir. Çalışanlar arasında III. sınıf obez bulunmamaktadır. Yangın işçilerinin %92,9’u, şoförlerin ise tamamı en az bir hizmet içi eğitime katılmıştır. Eğitime katılmayan yangın işçileri, yeni işe alınanlardır (Tablo 3). Orman yangın işçilerine ve şoförlere, iş sağlığı ve güvenliği eğitimi iş sağlığı ve güvenliği uzmanı, ilkyardım eğitimi ise iş yeri hekimi tarafından verilmektedir. Tablo 4’de görüldüğü gibi, ilkyardım eğitimine, yangın işçilerinin %70,7’si, iş sağlığı ve güvenliği eğitimine ise %57,6’sı katılmıştır. Şoförlerin %95,6’sı iş sağlığı ve güvenliği, %82,2’si ilkyardım eğitimi ve %37,8’i ileri sürüş teknikleri eğitimine katılmıştır. Hem yangın işçilerinin hem de şoförlerin en az katıldığı iki eğitim, sırasıyla hava araçlarının çalışması ve su alma ve boşaltma prensipleri, gece çalışması, yürüyüş ve intikaldir. Yangın işçileri için haberleşme ve telsiz kullanımı eğitimine katılım (%29,3) da oldukça düşüktür. Kullanılan araç ve gereçlerin sayıca yeterlilik durumu (Tablo 5) incelendiğinde yangın işçileri ve şoförler açısından bilgisayar, yazıcı ve fotokopi makinası (5,4; 5,3) orta yeterlilikte bulunmakta iken diğerleri çok yeterli düzeyde bulunmaktadır. Kullanılan araç ve gereçlerin sayıca yeterlilik durumu bakımından yangın işçileri ile şoförlerin değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığı Mann Whitney U Testi ile incelenmiş ve Tablo 5’te sunulan araç gereçler bakımından gruplar arasında fark bulunmamıştır. Yangın işçileri ve şoförlerin görev yaptığı bölgedeki taşıt ve iş makinalarının sayıca yeterlilik durumu incelendiğinde yangın işçileri loder ve treyler sayılarını az, şoförler ise loder, treyler ve greyder sayısını az bulmaktadır (Tablo 6). Diğer taşıtlar ile hava araçları orta yeterlilikte bulunmaktadır. Bu konu kapsamında yangın işçileri ile şoförlerin değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığı Mann Whitney U Testi ile incelenmiş ve taşıt ve iş makinaları bakımından iki grup arasında fark bulunmamıştır. Tablo 3. Katılımcıların son beş yılda hizmet içi eğitime katılma durumu Yangın İşçisi Şoför Genel N % N % N % Hizmet İçi Eğitim Almış 92 92,9 45 100 137 95,1 Almamış 7 7,1 7 4,9 Katıldığı Eğitim Sayısı x<6 54 58,7 12 26,7 66 48,2 5<x<10 28 30,4 18 40,0 46 33,6 x>9 10 10,9 15 33,3 25 18,2 Tablo 4. Katılımcıların katıldığı hizmet içi eğitimler Yangın İşçisi Şoför Genel N % N % N % 1 İş sağlığı ve güvenliği 70 70,7 43 95,6 113 78,5 2 İlkyardım 57 57,6 37 82,2 94 65,3 3 Sezon başı orman yangını hazırlık 78 78,8 41 91,1 119 82,6 4 Arazözdeki hortum ve aparatların kullanımı 68 68,7 38 84,4 106 73,6 5 Hortum serme ve yerleştirme teknikleri 60 60,6 38 84,4 98 68,1 6 El aletleri kullanma 51 51,5 37 82,2 88 61,1 7 Yangına intikal ve yangın sahasında yapılacak işler 50 50,5 38 84,4 88 61,1 8 Yangın söndürme şeridi tesis ve açma prensipleri 41 41,4 24 53,3 65 45,1 9 Hava araçlarının çalışması, su alma ve boşaltma prensipleri 12 12,1 7 15,6 19 13,2 10 Gece çalışması, yürüyüş ve intikal 21 21,2 11 24,4 32 22,2 11 Haberleşme ve telsiz kullanımı 29 29,3 30 66,7 59 41,0 12 İleri sürüş teknikleri - - 17 37,8 - -

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=