Yangın ve Güvenlik Dergisi 254. Sayı (Mayıs-Haziran 2025)

15 YANGIN VE GÜVENLİK • MAYIS - HAZİRAN / 2025 UZMAN GÖRÜŞÜ oksijen içeriği hacimce %5'in altında olmalıdır. Temizleme, seyreltme veya yer değiştirme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilebilir. Seyreltme Yöntemi: İnert gaz, tankın içinde önemli bir türbülans oluşturarak maksimum akış hızında verilir. Bu türbülans, hidrokarbon buharlarının konsantrasyonunun kademeli olarak azaltılmasını kolaylaştırır. Deplasman Yöntemi: Tankın üst kısmından inert gaz verilerek, ağır hidrokarbon buharlarının belirlenmiş bir boru sistemi aracılığıyla deplasmanı sağlanır. Standart çalışma koşulları, tanker endüstrisi tarafından gaz tahliye işleminin güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesi için geliştirilir. Amaç, hidrokarbon buharlarının miktarını Alt Yanıcılık Sınırı'nın (LFL) %1'inin yedekleme ve oksijen miktarının hacmini %21'e çıkarmaktır. Zorunlu temiz hava havalandırmaları başlatılmadan önce, söz konusu kargo tankı diğer kargo tanklarından tamamen izole edilmelidir. Havalandırma, yalnızca hidrokarbon kapasitesinin hacminin %2'nin altında ve oksijen kapasitesinin hacminin %8'in altında çalıştırılması doğrulandıktan sonra başlatılmalıdır. Havalandırma, gemiye monte edilmiş İnert Gaz Üfleyiciler ve geminin deniz suyu pompasından kırılma hattına ve ardından tank temizleme hattına giden taşınabilir Hidro Üfleyiciler gibi sabit çalıştırılarak yapılır. Bu, gaz tahliyesinin parçalarının artmasını ve tasarrufun korunmasını sağlar. Yanıcı gaz sıcaklığı LFL'nin %1'inin diğerine düşene ve oksijen yoğunluğu hacmi %21'e ulaşana kadar zorunlu temiz hava havalandırması sürdürülmelidir. Tank atmosferinde toksik gaz mevcutsa, konsantrasyonları belirlenen eşik sınır değerinin (TLV) altına düşene kadar havalandırmaya devam edilmelidir. Genel olarak, MR büyüklüğündeki bir tanker için tank temizliğinin başlangıcından gazın tahliyesine kadar geçen operasyon yaklaşık 72-96 saat sürmektedir. Kargo tankları kapalı alanlar olarak sınıflandırılır; sorumlu yetkili personel tarafından kapalı alan giriş izni tamamlanmalıdır. Personel girişi kargo tankı kubbelerinden yapılmalıdır. Personel girişi sırasında kargo tankı sürekli olarak havalandırılmalıdır. Özetlemek gerekirse, Gas Free, gemideki personelin üst düzey yönetimi tarafından yakından denetlenmesi gereken hayati bir operasyondur. Gas Free’in herhangi bir cezadan kaçınması için yerel düzenlemelere, yönergelere ve uyumluluğa uyulması esastır. GEMILERDE VE TANKERLERDE SICAK ÇALIŞMA VE GAZ SERBEST BIRAKMA (GAS FREE) ÖNEMI Sıcak çalışma, yanıcı malzeme mevcut olduğunda tutuşma kaynağı olabilen veya iş erinde yanıcı malzeme olup olmamasına bakılmaksızın yangın tehlikesi oluşturabilen herhangi bir işlemdir. Bir diğer anlamada sıcak çalışma, kıvılcım, alev veya yanıcı gazların veya yanıcı malzemelerin tutuşmasına neden olabilecek kadar yüksek sıcaklıklar gibi bir tutuşma kaynağı üretme potansiyeli olan iştir. Yaygın sıcak çalışma işlemleri kaynak, lehimleme, kesme ve sert lehimlemedir. Yanıcı malzemeler mevcut olduğunda taşlama ve delme gibi işlemler sıcak çalışma işlemleri haline gelir. Sıcak çalışma sırasında muhtemel risklerin oluşmasını önlemek şunlara dikkat edilmelidir: • İşe başlamadan önce yanıcı veya patlayıcı maddelerin uzaklaştırılması; • Malzemelerin yanıcılığının azaltıl-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=