Yangın ve Güvenlik Dergisi 232. Sayı (Temmuz-Ağustos 2022)

23 YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2022 İTFAİYECİ Ayrıca yasal mevzuatımızda acil durum planlamasında Haberleşme Sorumlusu / Görevlisi diye adlandırdığı- mız bir çalışanımızın Olay Komuta Sistemi içinde görev almasını istemektedir. İşverence acil durumların meydana gelmesi halinde uyarı verme, arama, kurtarma, tahliye, haberleşme, ilk yardım ve yangınla mücadele gibi uygulan- ması gereken acil durum müdahale yöntemleri belirlenir ve yazılı hale getirilir. İŞLETMELERDE ÇALIŞANLARINIZI YANGINA KARŞI NASIL UYARIRSINIZ? Tehlikeli durum veya olayın tüm işletmemize ve çalı- şanlarımıza duyurulması konusunda birçok sesli, görsel ve yazılı uyarı ve ikaz cihazları bulunmaktadır. Bu konuda Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği yayınlanmış ve işletmelerin bu sistem ve ekipmanlarla olayların duyurul- ması istenmiştir. Yangın anında acil durum planınınız da engelliler dahil olmak üzere tüm çalışanları tahliye etmek onları uyarmak ve olayları duyurmak üzerine bilgiler içermelidir. UYARI VE HABERLEŞME ADINA YAPILMASI GEREKENLER Her türlü yapılar, işletme ve binalar için afet ve acil durumlarda meydana gelecek olaylarda can ve mal kay- bını en aza indirerek yangınların söndürülmesi, binanın tahliyesini sağlamak üzere, yangın öncesinde ve sırasında uyarı, ikaz ve haberleşme sistemleri mevzuatlara uygun kurulması gerekmektedir. • Olayın ilk görüldüğünde uyarı butonları tarafından işletmeye duyurulması, • Olayın işletme çalışanlarına duyurularak binanın tahliyesi, • Olayın dış birimlere haber verilmesi, Olayda görevli acil durum ekiplerinin iletişimi konu- sunda gerekli tüm uyarı, işaret ve haberleşme sistemleri düşünülmelidir. Alarm ve uyarıların ayırt edici olması ve tüm çalışanlarınız tarafından alanı boşaltmak ve planınızda belirtilen görevleri ve uygulamaları gerçekleştirmek için bir sinyal olarak algılandığından emin olunmalıdır. Alarm ve uyarıların tüm işletmede duyulabildiğinden, görülebil- diğinden veya başka şekillerle algılanabildiğinden emin olunmalıdır. Olay öncesi, anı ve sonrası yardıma gelecek ekiplerin haberdar edilmesi konusunda sistemin çalışır ve uygunluğundan emin olunmalıdır. Olay başladığında işletmenizde sorumlu ve görevli acil durum ekiplerinizin iletişimi ve haberleşmesinin tam ve eksiksiz olarak sağlana- bildiğinden emin olmalı, ekiplerin ihtiyacı olan haberleşme ve iletişim cihazlarını kendilerine sağlanmalıdır. YANGINDA İHBAR SÜRECI Yangın ihbarını alan kişi aşağıdaki soruları sorup doğru ve kesin cevapları alabilecek ihbar konuşmasını yapabilme- lidir. Ancak yangın tehlikeli ve hızla yayılan bir olay olması sebebiyle ihbar verenin sağlıklı ve düzenli bir şekilde bilgi vermesi beklenemeyebilir. Bu sebeple ihbarı alan kişinin de bilgili, hazırlıklı ve soğukkanlı olması beklenir. İhbarı vereni yönlendirerek aşağıdaki sorulara doğru cevap ver- mesini sağlamalıdır. • Olay nedir? • Olay nerede? • Yaralı ve can kaybı var mı? • Olaya Müdahale var mı? İŞLETMENIN DIŞ BIRIMLERLE OLAN HABERLEŞMESI VE ILETIŞIMI Diğer önemli bir konuda işletmenin yangın olayı öncesi, anı ve sonrasında işletmeye yardıma gelecek birimlerle olan haberleşmenin yapılabilmesidir. Bu konuda olay öncesi işletme haberleşme sorumlusunun acil durum haberleşme ve iletişim konusunda gerekli eğitim ve bilgilendirme yapılmalı ve bu konuda tatbikat ve senaryolarla tecrübe kazandırılmalıdır. Yardımcı birimlerin itfaiye, sağlık, polis ve sivil kuruluşların iletişim bilgileri bulundurulmalı ve kontrol edilmelidir. İşletmenin ihtiyacı olan özel durum- ları bilmeli gerekli yardımı sağlayacak birimlerle iletişimi yapabilmelidir. YANGINDA İHBARININ YÖNETILMESI Yangın olayının yönetimi şehir itfaiyelerinde yangının yönetimi gibi ihbarın doğru ve başarılı alınabilmesiyle başlamaktadır. Yangın ihbarı işletmelerde alınması anında ihbarın önce kime ve nasıl aktarılması gerektiği önemlidir. İhbar ve uyarılar insanlar veya sistemler vasıtası ile 7 gün, 24 saat kontrol edilebilir olmalıdır. Acil durum ihbarının alınması ve tüm çalışanlara durumun haber verilmesi, Yangın öncesi, anı ve sonrası işletmenin haberleşme ve iletişim aygıtlarını kurması ve kullanması yasal bir sorumluluktur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=