Yangın ve Güvenlik Dergisi 225. Sayı (Eylül 2021)

46 Yangın ve Güvenlik / Eylül 2021 yanginguvenlik.com.tr yanı (değişim ölçüsü) %1,5'dir. Boylamasına rüzgâr sürati olarak 1,5 m/sn. kullanıldığında, duman tabakasının yangın kaynağından 20 m uzakta olduğu açık olarak görülmektedir. Boylamasına aşırı rüzgâr hızının bir sonucu olarak fazla tür- bülasyonlu (çalkantılı) duman yangın kaynağının yukarısına (upstream) doğru aşağısından (downstream) daha fazla toplanmaktadır, fakat C1 çalışma şartının genel sıcaklığının C2 çalışma şartının genel sıcaklığından açık olarak daha yüksek olduğu görülmektedir. Burada kontrast gradyanı (değişim ölçüsü) %3,0’dır. Boylamasına rüzgâr sürati olarak 1,5 m/sn. kullanıldığında yangın kaynağının aşağısı yönündeki (downstream) tabakalaşma boylamasına rüzgâr sürati 1,0 m/ sn. deki tabakalaşma kadar iyi değildir ve duman tabakası daha türbülanslıdır. Her iki çalışma şartının genel sıcaklıkları göreceli olarak birbirine yakındır. 4. SONUÇLAR Bu makale, tünelin yanlamasına duman egzoz siteminin tünelde farklı duman çekiş planları uygulamalarında yangın kaynağının tünelin boylamasına yönünde farklı eğimlerde (%1,5, %3,0) yerleştirildiğinde CO konsantrasyonu, duman birikiminin yüksekliği, sıcaklık vb. değişkenlerdeki değişimini incelemektedir. Belirlenen yangın büyüklüğü 30 kW, duman egzoz oranı 160m³/sn. dir, dumanın dışarı çıkışı 4 grupta (kaynağın yukarısında 1 grup, aşağısında 3 grup) yapılmak- tadır. Yangın kaynağı tünelin ortasına yerleştirildiğinde farklı eğimlerdeki (bunların arasında boylamasına rüzgar hızları seyahat yönündedir) en iyi duman kontrol planı belirlenmiştir. Eğim %1,5 olduğunda, 1,5 m/sn. dikey rüzgâr süratinin en iyi duman egzozu etkisi sağlamıştır. Eğim %3,0 olduğunda, en iyi duman egzozu etkisini 1,0 m/sn. dikey rüzgâr sürati sağlamıştır. KAYNAKLAR [1] Yang Ruixin, Chen Xuefeng. The fire characteristics and fire protection design of high-gradehighway long tunnels [J]. Fire Science and Technology, 2002, 21(5): 50-52. [2] Zhou Xu, Zhao Minghua, Liu Yihu. Research on fire and prevention design of long tunnel [J]. Central South Highway Engineering, 2002, 27(4): 87-90. [3] Cui Zhe. Study on fire risk assessment and smoke control of extra long highway tunnel [D].Xi'an, Shaanxi: Chang'an University, 2018. [4] Shu Ning, Xu Jianmin, Zhong Hanshu, etc. Simulation of Computational Fluid Dynamics in Fire Ventilation of Longitudinal Highway Tunnels [J]. Hydrodynamic Research and Progress,2001, 16(4): 511-516. n DOĞALGAZ TEKNOLOJİSİ CİHAZ VE SİSTEMLERİ DERGİSİ Zenginleşen içeriği ve dağıtım gücüyle alanında lider dergimizde yer alarak mesajlarınızı hedef kitlenize ulaştırabilirsiniz. www.dogalgaz.com.tr MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=