Yangın ve Güvenlik Dergisi 201. Sayı (Eylül 2018)

6 Yangın ve Güvenlik / Eylül 2018 yanginguvenlik.com.tr TÜNEL YANGININDA DUMAN KONTROL SİSTEMİ ÜZERİNE DENEYSEL ARAŞTIRMA 22 Karmaşık bir karayolu tünelinde bir yangın durumunda duman kontrol sisteminin etkinliğini araştırmak için on iki adet tam ölçekli deneme yapılmıştır. Deney programı için kullanılan tünel parçası tünel boyunca mekanik egzoz kanalları ve mekanik hava besleme kanallarıyla donatılmıştır. Deney programında ısı salım kapasiteleri 1,5 ve 3,8 MW büyüklüğünde olan iki yangın dâhil edilmiştir. Programa dumanın hareket davranışlarını ve duman kontrol stratejilerinin göreceli etkinliklerini karşılaştırmak için bir seri değişik duman kontrol stratejileri dâhil edilmiştir. Yapılan deneyler ayarlanmış çapraz duman kontrol sistemiyle dumanın yayılmasının etkin olarak iki bölge içinde hapsedilebileceğini göstermiştir. GRUP I HANGARLARDA KÖPÜKLÜ SÖNDÜRME SİSTEMİ 46 Günümüzde, havacılık endüstrisinin hedeflerinden biri de çok sayıda uçuş noktası ve yolcu kapasitesine ulaşmaktır. Böylelikle, her geçen gün havayolu ile ulaşım yaygın hale gelmektedir. Yolcu sayısındaki artış, özel havayolu şirketlerinin artmasına ve bunun sonucu olarak da büyük boyutlu uçaklar için olan servis ve bakım ihtiyaçlarını karşılamak üzere Grup I hangarların inşası artış göstermektedir. NFPA 409 - 4.1.1’e göre, kapı yüksekliği 8.5 m’nin üzerinde olduğunda, tek yangın alanı 3716 m² üzerinde olduğunda veya kuyruk yüksekliği 8.5 m’nin üzerinde olan uçağı barındırabilecek büyüklükte olduğunda Grup I sınıfında yer almaktadır. Grup I hangar yangın koruması için 3 seçenek mevcuttur: •Köpüklü su baskın sistemi ile çatı koruması ve kanat alanının 279 m²’nin üzerinde olduğu yerlerde ilave sistemler •Otomatik yağmurlama sistemi ile çatı koruması ve düşük seviye düşük genleşmeli köpük sistemi •Otomatik yağmurlama sistemi ile çatı koruması ve düşük seviye yüksek genleşmeli köpük sistemi En uygun sistemin seçimi için tüm alternatiflerin araştırılması önemlidir. Bu bildiride yukarıda belirtilen seçenekler için tasarım kriterleri belirlenmiş ve seçeneklerin hangi durumlarda tercih edilebileceğine dair açıklamalar yapılmıştır. Sistem seçimine etki eden toplam su ihtiyacı ve köpük miktarı gibi faktörlerin yanında algılama vb. sistemlerin ilavesi ihtiyacı ile drenaj imkanları ilgili konulara da değinilmiştir. EXPERIMENTAL RESEARCHONTHE SMOKE CONTROL SYSTEMINACOMPLEXROADTUNNELFIRE 22 Twelve full scale experiments are carried out to research the effectiveness of smoke control system designs in a complex road tunnel in the event of a fire. The segment of the tunnel used for the experimental program is equipped withmechanical exhaust ducts andmechanical air supply ducts along the tunnel. In the experiment program, two sizes of fires are included, having heat release rates of 1.5 and 3.8 MW. A variety of smoke control strategies are included in the program in order to compare smoke movement behavior and the relative effectiveness of the smoke control strategies. The experiments demonstrated that the spread of the smoke can be contained effectively within two zones with an adjusted transverse smoke control system. SPRING EXTINGUISHING SYSTEM IN GROUP I HANGARS 46 Nowadays, one of the targets of the aviation industry is to reach a large number of destinations and passengers. Thus, every day, transportation by air is becoming widespread. The increase in the number of passengers, the increase of private airline companies and consequently the construction of Group I hangars to meet the service and maintenance needs for large-sized aircraft. According to NFPA 409 - 4.1.1, when the door height is above 8.5m, the group is in Class I when the single fire area is over 3716 m² or is large enough to accommodate the aircraft with tail height above 8.5m. There are 3 options for group I hangar fire protection: • Roof protectionwith foamwater suppression systemand additional systems where the wing area is above 279 m² • Roof protection and low level lowexpansion foamsystem with automatic sprinkler system • Roof protection with automatic sprinkler system and low level high expansion foam system It is important to search all alternatives for the selection of the most suitable system. In this paper, design criteria have been determined for the options mentioned above and explanations are given about where the options can be preferred. In addition to factors such as total water requirement and foam amount affecting the system selection, etc. the need for addition of systems and drainage facilities are also addressed. ÖZETLER / ABSTRACTS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=